• 1
  • 2
2019-01-12, 13:40
Medlem
Hej,
Hamnade i en ”vild” diskussion med en kompis igår angående i- respektive u-land.
Jag hävdade att alla länder utvecklas därför är det felaktigt att benämna ”fattiga” länder som u-länder. Detta är förlegat enligt mig. Däremot tycker jag att i-land går bra att använda då det är utvecklade industrier som får ett lands ekonomi att gå runt. Vi blev oense här, för jag har inget annat bra ord att använda.

Vad har ni kloka användare för förslag?
Citera
2019-01-12, 13:48
Medlem
constants avatar
Underutvecklat?
Citera
2019-01-12, 13:50
Medlem
Eoppoyzs avatar
Det är den korrekta termen.
Citera
2019-01-12, 13:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrimlareN2017
Hej,
Hamnade i en ”vild” diskussion med en kompis igår angående i- respektive u-land.
Jag hävdade att alla länder utvecklas därför är det felaktigt att benämna ”fattiga” länder som u-länder. Detta är förlegat enligt mig. Däremot tycker jag att i-land går bra att använda då det är utvecklade industrier som får ett lands ekonomi att gå runt. Vi blev oense här, för jag har inget annat bra ord att använda.

Det här är ju en gammal diskussion och det finns bra definitioner på detta. När begreppet myntades var inriktningen att »U« stod för underutvecklat. Det uppfattades med tiden som nedvärderande och »U« fick därefter stå för utveckling, alltså ett med siktet inställt på att »utveckla sin industri och åstadkomma en kontrollerad befolkningstillväxt«.

Åsikten att det är en »förlegad« definition har funnits länge. Det är som alltid en fråga om man överhuvudtaget ska ha kategoriseringar, i så fall hur många och till vad man ska ha dem.
Citera
2019-01-12, 13:57
Medlem
palleman100s avatar
"Icke-skidåkande-nation" är ju en personlig favorit annars.

Men u-land är nog faktiskt en pk term
Citera
2019-01-12, 13:59
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrimlareN2017
Hej,

Jag har snarare problem med benämningen i-land på länder där industrierna allt mer flyttar utomlands. S-land kanske vore bättre när service-sektorn växer.
Citera
2019-01-12, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Jag har snarare problem med benämningen i-land på länder där industrierna allt mer flyttar utomlands. S-land kanske vore bättre när service-sektorn växer.

Många industriers rillverkning flyttas till u-länder.

Enligt min uppfattning handlar det om hur tillgångarna fördelas i landet
Citera
2019-01-12, 14:15
Medlem
Hans Rosling nämner ofta ländernas inkomstnivå som en parameter. Det finns inkomstnivå 1, 2, 3 och 4.

Sverige är i grupp 4.

Så ”u-länder” borde hamna i 1 och 2.

En rimlig benämning borde då vara ”Låginkomstländer”.
Citera
2019-01-12, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det här är ju en gammal diskussion och det finns bra definitioner på detta. När begreppet myntades var inriktningen att »U« stod för underutvecklat. Det uppfattades med tiden som nedvärderande och »U« fick därefter stå för utveckling, alltså ett med siktet inställt på att »utveckla sin industri och åstadkomma en kontrollerad befolkningstillväxt«.

Åsikten att det är en »förlegad« definition har funnits länge. Det är som alltid en fråga om man överhuvudtaget ska ha kategoriseringar, i så fall hur många och till vad man ska ha dem.

Det var intressant tanke, måste det delas in i kategorier..tålls att tänka på.

Men u-land är alltså ett godtagbart begrepp
Citera
2019-01-12, 14:17
Medlem
Dreamtimes avatar
Moçambique
Citera
2019-01-12, 14:19
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Om man skall följa den gängse PK-logiken så är det nog dags att byta ut "U-länder "mot något nyare ord.
Kanske "utvecklingsvarierade länder" ?
Citera
2019-01-12, 14:34
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Om man skall följa den gängse PK-logiken så är det nog dags att byta ut "U-länder "mot något nyare ord.
Kanske "utvecklingsvarierade länder" ?

Utvandringsländer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här