• 1
  • 2
2019-01-12, 13:13
Medlem
Meeis avatar
Jag har genom min far kommit i kontakt med ett par hantverkare från Polen (dom hjälpte till att renovera hans hus förra året) och funderar på att anställa dom för lite renovering. Min första tanke var att dom skulle göra lite "lättare" grejer som att måla/tapetsera och fixa lite lister och sen skulle jag köra på IKEA och deras partners för att göra kök/tvättstuga men farsan tyckte jag skulle köra polackerna för allt.

Det blir så klart en stor skillnad i pris (polackerna tar 150 kr/tim) och vad jag har sett så gör de bra grejer men jag funderar på om det är en dålig ide? Framförallt våtutrymmen kan ju vara ganska knivigt med regler och allt och så kanske det hade varit bra med kvitto på sånt för försäkringar?

Någon som har någon tanke eller erfarenhet?
Citera
2019-01-12, 13:21
Medlem
Vem bär ansvaret om det blir fel? Försäkringsbolaget backar direkt om det inte finns riktiga papper.
Vi har gjort toa och kök vitt, toan blev bra men en del efterfix, vi reklamerade och allt blev perfekt.
Skattar du inte kan du inte ställa krav på vägar, skolmat, sporthallar, bibliotek osv
Citera
2019-01-12, 13:27
Medlem
Våtrum skulle jag aldrig välja att ta in svarta hantverkare för. Och inte heller för elinstallationer. Resten går bra.
Citera
2019-01-12, 13:28
Medlem
Meeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blwsgddf
Vem bär ansvaret om det blir fel? Försäkringsbolaget backar direkt om det inte finns riktiga papper.
Vi har gjort toa och kök vitt, toan blev bra men en del efterfix, vi reklamerade och allt blev perfekt.
Skattar du inte kan du inte ställa krav på vägar, skolmat, sporthallar, bibliotek osv

Ja självklart är det dåligt ur en moralisk synvinkel med och är därför jag blir ännu mer tveksam till det.
Citera
2019-01-12, 13:29
Medlem
Meeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kotlettfrillan
Våtrum skulle jag aldrig välja att ta in svarta hantverkare för. Och inte heller för elinstallationer. Resten går bra.

Elinstallationen tänkte jag fixa en annan kille för. Ska även lägga golvvärme och det får han också sköta för det kunde man visst få någon "certifering" på så man visste att det var korrekt gjort.
Citera
2019-01-12, 13:32
Medlem
Vafan du har ju rotavdrag?

Gör lite själv då som att riva ut skiten, städa upp. Nånting som du kan göra själv.
Citera
2019-01-12, 13:38
Medlem
En urusel ide. Snacka om att vara dumsnål.
Citera
2019-01-12, 13:44
Medlem
321js avatar
Kör vitt och få en framtid som fungerar, kör svart om du vill få en massa problem som kommer för eller senare.
Citera
2019-01-12, 14:41
Medlem
Briasccas avatar
Kort svar: Ja. Argument för det: Se ovan.
Citera
2019-01-12, 15:33
Medlem
Slutade läsa så fort jag kom till polska arbetare. Gör det inte. Dom har ingen kunskap om svensk standard. Du kommer ångra dig. Läste tim priset, ja 150 kr låter billigt men dom tar 4 ggr så lång tid på sig att göra klart jobbet......
Senast redigerad av Rorkat 2019-01-12 kl. 15:35.
Citera
2019-01-12, 15:45
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meei
Jag har genom min far kommit i kontakt med ett par hantverkare från Polen (dom hjälpte till att renovera hans hus förra året) och funderar på att anställa dom för lite renovering. Min första tanke var att dom skulle göra lite "lättare" grejer som att måla/tapetsera och fixa lite lister och sen skulle jag köra på IKEA och deras partners för att göra kök/tvättstuga men farsan tyckte jag skulle köra polackerna för allt.

Det blir så klart en stor skillnad i pris (polackerna tar 150 kr/tim) och vad jag har sett så gör de bra grejer men jag funderar på om det är en dålig ide? Framförallt våtutrymmen kan ju vara ganska knivigt med regler och allt och så kanske det hade varit bra med kvitto på sånt för försäkringar?

Någon som har någon tanke eller erfarenhet?

Precis som flera andra har skrivit så har det med försäkringsbolaget att göra.
Och om det blir fuktskador så får du själv stå för kostnaden.

Samma gäller el.

Nej det är en dålig idé, använd ditt rotavdrag till renoveringen.
Citera
2019-01-12, 16:10
Medlem
figgernaggets avatar
Var inneboende hos en äldre dam ett halvår för ett tag sedan.
Hon var kroniskt sjuk och ville spara lite pengar genom att ta in svart arbetskraft för att renovera sitt kök.

En natt, runt kl 03 på morgonen går jag ut ur mitt rum i källaren för att borsta tänderna, och hör på ovanvåningen rinnande vatten. Tanten har inget badkar, inte heller skulle hon varken diska eller tvätta händerna denna tiden på dygnet. Tar några steg uppför trappan, och får insyn i köket.
En feeet vattenstråle pumpar ut från rören under hennes diskho.
Jag väcker henne, i panik stänger vi av vattnet och börjar torka upp det med handdukar.
Vattenskadan tog sig under taket till mitt rum t.o.m.

Firman var snäll nog och erbjöd sig att fixa skadan - dock kan detta vara sällsynt av en polsk svart firma.

Gör det vitt ist!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in