Citat:
Ursprungligen postat av fredrikdenstore
Vad har ryssarna för hållhake på Kalle Bildt, eftersom de kan få honom att svamla så otroligt?
Du skulle bara veta vad en saftig (men hemlig) bi-curious avsugning av Medvedev och ett litet styrelseuppdrag för någon oligark kan ge.
Men för att vara lite seriös så är hans försök till att vara förnuftig rena dumheterna. "Ryssland övade inte mot svenska mål" säger stornäsan. Jag finner det inte heller för troligt att Ryssland meddelar att man har för avsikt att simulera robotattacker mot bestämda mål i storstockholmsområdet. Det skulle nog kunna reta upp även Mona Sahlin eller Annie Lööf om man av en slump valde deras svennefittiga och barbariska förorter som målområden, även om det "bara är på skoj".
Men en grupp Backfires vars burna beväpning når en stor del av svenskt territorium plus jaktunderstöd som överhuvudtaget gör övningar i gränstrakterna med avstängda transpondrar och som vägrar svara på anrop är allvarligt. Som vanligt försöker CB glömma att prioritera detta utan gurglar på om att han minsann vet att man inte hade bestämda fiktiva mål i Sverige under övningen. Vilka de fiktiva målen Backfireroten hade är av sekundär natur - förövrigt skulle det vara roligt om Calle kunde berätta hur hans "hemliga källor" visste vad övningsordern innehöll. Har han en hemlig pojkvän på flygförbandets stab och skickar kod dolda i erotiska noveller till CBs Gmail? Borde hans fula spaggefru vara orolig?
Felet är att vi använder skattepengar på något som inte fungerar. Om vi ändå inte ska ha dygnetruntberedskap tror jag de flesta stämmer in i stämman att försvarsmakten ska avskaffas. CB, Borg och den svenske barbaren (men även cirkusnegern) Reinfeldt velar och vill ändå inte lägga fram förslaget om att lägga ner organisationen utan pengarna ska rulla. Undrar om Calle har någon hemlig källa som kan förklara hur krishanteringen vid en nödlandning eller ett olyckstillbud över svenskt område ska gå till? En Backfire som inte motats bort från gränsen får problem och dyker ner i Terra Nova i Visby och några hus och gotlänningar går upp i rök. Calles "hemliga källor" påpekar att just dessa personer var otäcka odemokratiska landsförrädare och vi ska tacka besättningen som mulade dem. Eller uppger källan att "det var ju lite otur det där"?
Kul också att Calle myndigt och landsfadermässigt tar på sig rollen som frontperson i en diskussion som främst gäller försvarsdepartementets ansvarsområde. Karin Enströms krisberedskapsplan: 1. Kissa i trosorna. 2. Bli bitter över att inte hinna äta så mycket smörgåstårta den dagen. 3. Behöva gå ut i media och berätta att man ser över rutiner men att ingen ska hållas ansvarig. För regeringen låter det nog lite coolare med hemliga källor och en twittrande CB som på samma folkliga och intima nivå som du och jag säger åt oss att skärpa oss. Envägskommunikation for the win!
Ponera att knähundsminister Karin Enström får ett frispel och revolterar mot Anders Borg och bränner hela flygvapnets årsbudget på att öva Gripenplan med RB15 utanför gränsen mot Kaliningrad utan att svara på anrop. Ryssarna skulle bli vansinninga och Calle B skulle nog vara "besvärad" enligt mina "hemliga källor".