• 1
  • 2
2019-01-11, 10:37
Medlem
Mindre och mindre marginaler i resebranschen gör att charterbolagen börjar efterlikna Ryanair och andra lågprisbolag med sina avgifter

Citat:
Från och med den 13 april 2019 ändrar resejätten TUI reglerna för bagage. Förändringen innebär att alla passagerare kommer att behöva betala 200-300 kronor per incheckad väska –tidigare var det gratis.

https://24nybro.se/resejatten-infor-...-kund_5f47e3f5

Åka på charter utan väska, vem gör det?

Mycket klagomål på fritidsresor sista tiden, får hoppas det inte blir konkurs

Gammal artikel men ändå

[quote]Försenade flyg och slarvig städning får svenska resenärer att ilskna till. I fjol var SAS och Fritidsresor de resebolag som fick flest anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden.[quote]

https://www.travelnews.se/ovrigt/sas...lest-klagomal/
Citera
2019-01-11, 10:42
Medlem
Sooks avatar
Jag åker relativt mycket charter och det jag stör mig på är att det är svårt att jämföra priser då alla bolag lägger till kostnader utöver priset som anges men de lägger till olika mycket. De flesta som åker charter betalar för transfer samt för mat på flyget, dessutom har man väska med sig, därför borde dessa priser ingå i priset som presenteras för resan. Sen kan man låta bli transfer och mat tex och då kan priset gå ner men standarden borde vara att det vanligaste är det som priset grundar sig på.
Citera
2019-01-11, 10:59
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaiserSoza

Åka på charter utan väska, vem gör det?

Det står att incheckade väskor tas det ute en avgift på. Kabinväskor checkas ju inte in och såna rymmer man mycket i. Själv reser jag bara med kabinväska.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2019-01-11 kl. 11:03.
Citera
2019-01-11, 11:16
Medlem
AoE3#1s avatar
Fast det är ju självklart att ett incheckat bagage ska kosta då det kostar företaget pengar att hantera väskan. Både handlingbolaget och flygplatsen lägger ner tid på att väskan ska hamna på rätt plats.

Dessutom utvecklas flygplatserna, särskilt Arlanda där fler och fler led i produktionen får nya datorbaserade system. Det tar ju tid att utveckla dessa system, först efter 5 år kan jag tänka mig att datorsystemet på Arlanda är färdigutvecklat, sen får vi se ifall flygbolagen sänker kostnaden på incheckat bagage. Troligtvis gör de inte det utan behåller vinsten.

Fram till för några år sen sköttes det mesta på Arlanda via fax samt att manuellt knappa in uppgifter på datorn som sedan kan ses i andra datorer. För cirka ett år sen började man scanna bagaget som sedan automatiskt finns med i systemet. Vilket är bra.

Slutmålet skulle jag tro är band där det finns rfid-läsare monterat så att man bara kör på väskan, då slipper man hålla i en scanner och skjuta varje tagg manuellt.

Utvecklingen sammanfattad:

Få en lista med bagage, läsa varje taggnummer och checka av att väskan finns med på listan.

Få en scanner och scanna varje tagg manuellt ute vid bandet/"fickan".

Släng på skiten bara som scannas automatiskt av en utvecklad rfid-scanner på bandet
Citera
2019-01-11, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Jag åker relativt mycket charter och det jag stör mig på är att det är svårt att jämföra priser då alla bolag lägger till kostnader utöver priset som anges men de lägger till olika mycket. De flesta som åker charter betalar för transfer samt för mat på flyget, dessutom har man väska med sig, därför borde dessa priser ingå i priset som presenteras för resan. Sen kan man låta bli transfer och mat tex och då kan priset gå ner men standarden borde vara att det vanligaste är det som priset grundar sig på.

När alla letar efter det lägsta priset blir det kontraproduktivt att gör som du föreslår.
Skulle alla ha ett mer fokus på kvalité på tjänsten som levereras så skulle det se annorlunda ut men när priset går i första hand så blir det så.
Men att man skulle åka utan väska är löjligt att anta, mat behöver man ju bara vid långflygningar så där kan det var mer rimligt att det är ett tillval på resor på låt säga mindre än 5 timmar.
Citera
2019-01-11, 11:18
Medlem
AoE3#1s avatar
Jag vill också tillägga att det är EU/FN/IATA som ställer massa konstiga krav på flygplatser. Så om ni vill få ner flygpriserna får ni rösta för partier som vill avveckla EU och FN. För mycket byråkrati, särskilt på Arlanda.
Citera
2019-01-11, 11:25
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
När alla letar efter det lägsta priset blir det kontraproduktivt att gör som du föreslår.
Skulle alla ha ett mer fokus på kvalité på tjänsten som levereras så skulle det se annorlunda ut men när priset går i första hand så blir det så.
Men att man skulle åka utan väska är löjligt att anta, mat behöver man ju bara vid långflygningar så där kan det var mer rimligt att det är ett tillval på resor på låt säga mindre än 5 timmar.

Ja men många kollar ju på priset. Det är ju inte orimligt att kräva att priserna standardiseras. De flesta hotell nu förtiden håller rätt hög standard. När jag åker vill jag ha ett rum med säng och dusch samt en pool på hotellet. Det är inte för att jag är snål utan snarare för att jag inte riktigt har nån nytta av nån mer service. Jag har varit på hotell med tex gym och annat men jag åker inte på semester för att gå på gym. Så varför betala för nåt jag inte bryr mig om.
Citera
2019-01-11, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Jag vill också tillägga att det är EU/FN/IATA som ställer massa konstiga krav på flygplatser. Så om ni vill få ner flygpriserna får ni rösta för partier som vill avveckla EU och FN. För mycket byråkrati, särskilt på Arlanda.

Det är knappast EU/FN eller NATO som tvingar ockrarna på Arlanda att ta 80 kr för en stor stark eller 150 kr för 4:a skitwhiskey

Har bojkottat alla barer och restauranger på flygplatser i många år nu

Gällande avgift för väskan kan vi nog var säkra på att de andra charterbolagen följer efter
Citera
2019-01-11, 13:12
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Åkte med Ving förra året. Fick välja mellan gratis handbagage (kabinväska) elker betala några hundra kronor för incheckat bagage. Apollo och Solfaktor har också avgifter på incheckat bagage.

Så det är inget nytt och TUI är inte först.
Citera
2019-01-11, 15:32
Medlem
Jag tror ärligt talat att flygbolagen och flygplatserna inte älskar att joxa med dina väskor. Det är en rätt dyr, krånglig och tråkig hantering. Jag förstår att de vill att folk med mycket bagage ska betala för det. Sen drivs det ju säkerligen även att de vill skylta med lägre priser.

Angående charter så kan jag inte för mitt liv förstå varför folk vill ta med 30 kg kläder till värmen. Badkläder och lite t-shirts räcker ju. En fet kabinväska rymmer ju sånt lätt.
Citera
2019-01-13, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Jag tror ärligt talat att flygbolagen och flygplatserna inte älskar att joxa med dina väskor. Det är en rätt dyr, krånglig och tråkig hantering. Jag förstår att de vill att folk med mycket bagage ska betala för det. Sen drivs det ju säkerligen även att de vill skylta med lägre priser.

Angående charter så kan jag inte för mitt liv förstå varför folk vill ta med 30 kg kläder till värmen. Badkläder och lite t-shirts räcker ju. En fet kabinväska rymmer ju sånt lätt.

Fast det verkar som vissa flygbolag börjat tröttna på alla kabinväskor också. Några har börjat ta betalt andra låter de som har kabinväskor gå på sist.
Citera
2019-01-15, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Fast det verkar som vissa flygbolag börjat tröttna på alla kabinväskor också. Några har börjat ta betalt andra låter de som har kabinväskor gå på sist.

Ja i framtiden så skall nog alla resenärer flyga med en liten plastpåse och sitta med munkavle för att inte störa fräcka flygpersonalen i onödan.

Förstår inte varför det skall kallas charter om varken väska,mat eller transfer skall ingå i priset

Bättre dom byter namn till Fritidsresor lågprisflyg (inget ingår)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in