• 1
  • 2
2019-01-10, 18:20
Medlem
Hej!

Jag skapade en tidigare tråd om detta ämne som beskrev hur mitt mående var väldigt nere och att jag hade många symptomer som tyder på att det behövs en käkoperation för att fixa. Om ni vill ha in-side info kan ni titta på den tidigare tråden.

Men som sagt är jag en 19 år kille som har tandställning och håller på att konsultera om en käkoperation hos mina tandläkare. Tandläkarna är lite skeptiska och enligt deras svar när jag berättade om detta, kändes de som de jag sa inte stämde och ska ta en ytterligare röntgen bild i februari.
De symptomen jag har är framför allt att jag sover väldigt dåligt. Varje morgon jag vaknar upp är jag väldigt trött, oavsett om jag sovit 8-9 timmar. Det känns som jag kan ligga i sängen hela dagen. När jag väl stiger upp, möts jag upp av en daglig huvudvärk och trötthet. Tröttheten kan beskrivas i olika nivåer.
Den högsta nivån är till exempel när jag har en föreläsning. Jag blir så trött att mina ögon vill stängas och jag krigar att hålla mina ögon öppna, och då är det nästan omöjligt att fokusera. Vanligast brukar jag endast vara trött och gäspa väldigt mycket. Det känns som till exempel att jag endast sovit 3-4 timmar, medans den högsta nivån känns det som jag inte sovit alls, för jag somnar ju nästan. Dessa symptomer har jag haft sedan jag var liten. Dock var nivån på denna trötthet inte så stor. Maximalt steg den upp till medel nivå. Den högsta nivån började förekomma på mitt andra eller första år på gymnasiet. Jag var kanske då 15,16 år. Jag frågade mina föräldrar hålla koll på mig om jag snarkade och de sa att jag ibland tenderar på att snarka högt,medel och väldigt lågt.

Den andra symptomen är att jag har en vek haka. Detta har försämrat mitt självförtroende och har tagit mig till framför allt självmordsbenägen och depression. Mobbning har även skett på grund av detta. Till exempel så gör man försök liknande grimaser för att likna mig och flinar. Nu när jag är äldre så flinar inte människor längre eller gör grimaser. Utan jag blir indirekt mobbad istället. Och många människor istället tittar på mig som om jag är någon konstig varelse. Och inga människor vill vara kompis, eller prata med mig.

De andra symptomerna är tex: att jag ibland tenderar att utala ord konstigt och måste upprepa mig. Jag har andats med munnen enda sen jag var 18 år pga att det var lättare att andas. Jag har nu ändrat på det och andas genom näsan mesta tiden, men känns fortfarande lättare att andas med munnen. Dock är det omöjligt för mig att andas genom näsan när jag tränar eller när mer syre krävs, tex när man springer. Jag har ont vid käkbenen, dock är det inte en väldigt stor smärta, men det är något som känns och är väldigt störande. Kanske är detta som har bidragit till min huvudvärk?

Jag hoppas ni flashbackare kan hjälpa mig, för i dagens läge mår jag inte bra. Jag har svårt att fokusera i skolan och lider av trötthet under dagen, samt att jag blir indirekt mobbad. Därför har jag för tillfället hoppat av skolan. Vad tycker ni om ni tittar på röntgen bilden och de symptomer jag har? Vad bör jag göra? Enligt mig kan man tydligt se att min veka haka är bland annat på grund av att min nedre käke inte är '' utvecklad '' Och om man skulle dra en vertikal linje ser man tydligt att det är något fel.

Länken finns här på min röntgen bild: https://imgur.com/a/VOO2CnQ
Senast redigerad av blastyblasty 2019-01-10 kl. 19:08.
Citera
2019-01-10, 18:30
Medlem
Jag tror att du fäster för stor vikt vid din käke och jag är väldigt tveksam till om en operation (Vad skulle de göra?) skulle ändra på något annat än möjligtvis ditt utseende, och även där ska du nog inte ha för höga förväntningar. Det är svårt att bedöma hur du ser ut utifrån röntgenbilder.

Har du konsulterat professionell hjälp och varit öppen för att det kan finnas andra skäl till ditt illabefinnande? Depression kan ju mycket väl leda till trötthet och dåligt självförtroende.

(Jag har ej läst din andra tråd.)
Citera
2019-01-10, 18:34
Medlem
Frisk är du inte.. men felet ligger inte i käken. Du borde prata med någon psykolog. Ja, jag är seriös, och jag säger det för att hjälpa dig.
Citera
2019-01-10, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ystaren
Jag tror att du fäster för stor vikt vid din käke och jag är väldigt tveksam till om en operation (Vad skulle de göra?) skulle ändra på något annat än möjligtvis ditt utseende, och även där ska du nog inte ha för höga förväntningar. Det är svårt att bedöma hur du ser ut utifrån röntgenbilder.

Har du konsulterat professionell hjälp och varit öppen för att det kan finnas andra skäl till ditt illabefinnande? Depression kan ju mycket väl leda till trötthet och dåligt självförtroende.

(Jag har ej läst din andra tråd.)

Enligt många källor finns det en korrelation mellan käken och luftvägarna. Alternativa lösningar kan vara att man flyttar fram båda käkarna, då jag även har ett överbett. Överbettet var 3mm, först. Sedan tog de bort 4 tänder. Och just nu har jag 1 mm överbett. Depression var något jag fick i 14-15 års åldern då jag blev mobbad. Först visste jag inte varför, men när jag väl lyssnade med mitt bak öra varför jag blev behandlad som jag blev, tex jag hörde dem säga '' hahaha, kolla på honom (sedan gör grimaser) '' så blev jag bara negativ om människor. Depression är inte något jag har just nu, men väldigt negativ om livet är jag, ja. Nej, jag har inte pratat med någon om detta nuvarande. Det känns som att lösningar inte kommer skapas genom detta. Jag gick även till en psykolog när jag var mindre, dock var detta förgäves då de endast gjorde olika test och trodde det var något kognitivt fel på mig ( tror jag)

Ja, jag har varit öppen för förslag som kan ha varit till mitt illabefinnande men det finns inget annat.
Jag lägger en stor vikt vid min käke då det är byggstenen för ett '' normalt '' ansikte. Det finns även vetenskaplig fakta på detta. Min haka och käke är ressesiv, och i med att jag har andra negativa utseende drag. Dock är detta inte den enda anledning till jag verkligen vill ha en käkoperation.
Senast redigerad av blastyblasty 2019-01-10 kl. 19:23.
Citera
2019-01-10, 19:33
Medlem
överbett på tre millimeter? Jösses det var ju jävligt illa ? jag själv har väl ett överbett på en cm men jag skiter i det typ. men vist jag ahdde fixat det om det var lätt att göra det med det är det ju inte. Jag sänker i stället att det viktigaste är ju att man mår bra och inte har ont.

Har hört flera som har fixat en massa och senare får en massa problem så där i ansiktet ska man inte in och operera om man inte råkar ut för nån olycka eller sjukdom som gör att man måste göra det.

man talar inte så mycket om detta men har man tandställning och flyttar på tänder så stör man luftvägarna och en del får problem med det.

En nära vän till mig var lite sned i ansiktet och opererade så att det blev lite bättre.

Men nu så har han konstiga smärtor som kommer och går och det är så illa att han får ligga i olika ställningar och han har verkligen jätteont och står knappt ut. Ett tag så drack han vin dygnet runt bara för att dämpa det och ja han äter starka mediciner mot smärtan men dom blir han bäng av säger han. kan hålla på i veckor dessa smärtor och då är han bara hemma och kan ineen göra ett skit, ligger bara och blundar och har ont.

har hört av andra som förlängt underkäken att det är lite småsmärtor i bland. Så nej jag själv kommer aldrig göra det. Det är helt enkelt inte värt det att bara för vad andra tycker riskera att få ett skitliv. Nej tack.

Vi lever i en tid närt alla måste vara snygga på ett visst sätt. man ska fota sig själv och helst så ska alla se ut på ett vist sätt stöpta i mallar där brudarna ska vara smala med rumpa och stora tuttar och männen ska ha tvättbräda och bröstmuskler och en stor fin haka och minst 185 sm lång och stor kuk också. och alla andra är losers punkt.

Men det fungerar inte så. Vi alla har något som vi inte är nöjda med eller så ser vi till att skaffa ett självförtroende och så skiter vi i all den där ytan som ändå ingen kan nå upp till förutom några få som oftast ändå är helt blåsta i skallen men som kan leva några år på sitt utseende men snart är dom äldre och skröpliga och då vill ingen veta av dem för dom har knullat sönder sig i TV rutan eller något annat urdumt.. och något annat kan dom aldrig ge för dom kan inget och är bara tråkiga att vara med.
Citera
2019-01-10, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
överbett på tre millimeter? Jösses det var ju jävligt illa ? jag själv har väl ett överbett på en cm men jag skiter i det typ. men vist jag ahdde fixat det om det var lätt att göra det med det är det ju inte. Jag sänker i stället att det viktigaste är ju att man mår bra och inte har ont.

Har hört flera som har fixat en massa och senare får en massa problem så där i ansiktet ska man inte in och operera om man inte råkar ut för nån olycka eller sjukdom som gör att man måste göra det.

man talar inte så mycket om detta men har man tandställning och flyttar på tänder så stör man luftvägarna och en del får problem med det.

En nära vän till mig var lite sned i ansiktet och opererade så att det blev lite bättre.

Men nu så har han konstiga smärtor som kommer och går och det är så illa att han får ligga i olika ställningar och han har verkligen jätteont och står knappt ut. Ett tag så drack han vin dygnet runt bara för att dämpa det och ja han äter starka mediciner mot smärtan men dom blir han bäng av säger han. kan hålla på i veckor dessa smärtor och då är han bara hemma och kan ineen göra ett skit, ligger bara och blundar och har ont.

har hört av andra som förlängt underkäken att det är lite småsmärtor i bland. Så nej jag själv kommer aldrig göra det. Det är helt enkelt inte värt det att bara för vad andra tycker riskera att få ett skitliv. Nej tack.

Vi lever i en tid närt alla måste vara snygga på ett visst sätt. man ska fota sig själv och helst så ska alla se ut på ett vist sätt stöpta i mallar där brudarna ska vara smala med rumpa och stora tuttar och männen ska ha tvättbräda och bröstmuskler och en stor fin haka och minst 185 sm lång och stor kuk också. och alla andra är losers punkt.

Men det fungerar inte så. Vi alla har något som vi inte är nöjda med eller så ser vi till att skaffa ett självförtroende och så skiter vi i all den där ytan som ändå ingen kan nå upp till förutom några få som oftast ändå är helt blåsta i skallen men som kan leva några år på sitt utseende men snart är dom äldre och skröpliga och då vill ingen veta av dem för dom har knullat sönder sig i TV rutan eller något annat urdumt.. och något annat kan dom aldrig ge för dom kan inget och är bara tråkiga att vara med.

Det du säger är helt rätt. Alla är födda olika. Dock lever vi i en tid idag som kan ge människor en andra chans om man har föds med olika deformiteter. Jag har tid i Februari om cirka 8 veckor och får stå ut med de symptomer jag nämnt i tråden tills dess. Jag är positiv, och vill vara positiv sen dess. Sedan vet jag inte vad jag kommer att göra, beroende på vad för resultat det blir. Jag har tagit paus i livet tills denna dagen som kommer att förändra hela mitt liv. Jag hade även en tid väldigt självförtroende och hade attityden '' fuck it '' men det hjälpte inte någon.
Citera
2019-01-10, 20:58
Medlem
https://imgur.com/8jUsk9g

Det är en något suddig bild och inte helt lätt att hitta vissa landmärken, samt är den kefalostatiska horisonten antagligen inte helt rätt.

Om jag ser rätt, ser du ut att ha ett molar klass 1, div 2 bett. Klass 1 betyder att under och överkäken har rätt relation, div 2 betyder att de övre incisiverna är något kompenserade inåt, vilket är normalt med den behandling man gjort för att få bort överbettet.
SNA/SNB ligger i normalintervallet. ANB något utanför, vilket tyder på viss retagonism. Norm är 2+-2.
Man ser ingen uppenbar obstruktion av luftvägarna. Det är svårt att utvärdera via en kefalometri, med en cbct kan man se volymen och ett tvärsnitt. Men inte ens då kan man enkelt ställa en diagnos om det inte är uppenbart.

Vill man göra en operation så måste man konsultera med en käkkirurg och arbeta fram en plan. Det är en stor operation, lång återhämtning, och inte säkert att resultatet blir som man tänkt sig. Utifrån dina önskemål, kan det kan vara att förslaget blir en bimax operation där båda käkarna flyttas och roteras ccw, men det måste en käkkirurg utvärdera.
Citera
2019-01-10, 21:11
Medlem
mormorannas avatar
Om du verkligen tror att en käkoperation kommer hjälpa dig med dina fysiska besvär, okej, men om du i första hand vill göra det för utseendets skull så kanske du istället skulle kunna kika på mindre riskfyllda lösningar, så som hakinplantat och/eller fillers? Finns säkert någon form av käkinplantat också som man kan lägga in, utan att rucka på benstrukturen. Jag tror dessutom dessa åtgärder kan ge tydligare resultat också, om det är vad du strävar efter.

Och tycker, som andra redan sagt, att du borde försöka få en tid (eller flera tider) att prata med någon professionell om detta innan du genomför någon operation över huvud taget. Det kan lätt, för en själv, kännas lönlöst och som att det inte skulle göra någon skillnad, men oavsett vad du själv tror så låter det som att du lider av någon form av depression (inte alls konstigt med tanke på vad du fått stå ut med!), och jag säger inte att du ska avstå från något som du verkligen vill göra, men helst ska du ju vara i ett "state of mind" där du kan ta ett noga avvägt beslut om eventuella operationer, så du inte gör något förhastat som inte går att göra ogjort, och kanske får men för livet, bara för att du lyssnat på dina inre demoner. Lycka till! <3
Citera
2019-01-10, 21:36
Medlem
mormorannas avatar
Vill också tillägga att jag tycker du ser fullt normal ut av röntgenbilden att döma, tror verkligen att utseendebiten (möjligtvis även delvis det fysiska med) sitter i huvudet. Hjärnspöken är inte att leka med, jag vet hur det är. Dessutom tycker jag att du ska ge det tid! När man är 19 år har man långt ifrån "växt in" i sitt utseende.

Inte för att det hör till saken, men för att ge dig lite hopp vill jag ändå tillägga att flera av männen jag funnit attraktiva under mitt liv har haft "svaga" hakor. Det behöver inte vara en dålig sak, kan vara tvärtom!

/Kvinna 29 år.
Citera
2019-01-10, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mormoranna
Om du verkligen tror att en käkoperation kommer hjälpa dig med dina fysiska besvär, okej, men om du i första hand vill göra det för utseendets skull så kanske du istället skulle kunna kika på mindre riskfyllda lösningar, så som hakinplantat och/eller fillers? Finns säkert någon form av käkinplantat också som man kan lägga in, utan att rucka på benstrukturen. Jag tror dessutom dessa åtgärder kan ge tydligare resultat också, om det är vad du strävar efter.

Och tycker, som andra redan sagt, att du borde försöka få en tid (eller flera tider) att prata med någon professionell om detta innan du genomför någon operation över huvud taget. Det kan lätt, för en själv, kännas lönlöst och som att det inte skulle göra någon skillnad, men oavsett vad du själv tror så låter det som att du lider av någon form av depression (inte alls konstigt med tanke på vad du fått stå ut med!), och jag säger inte att du ska avstå från något som du verkligen vill göra, men helst ska du ju vara i ett "state of mind" där du kan ta ett noga avvägt beslut om eventuella operationer, så du inte gör något förhastat som inte går att göra ogjort, och kanske får men för livet, bara för att du lyssnat på dina inre demoner. Lycka till! <3

Hej, tack för ditt fina svar, det uppskattar jag verkligen. Ja, jag kan tänka kan tänka mig att prata med någon professionell om detta. Det får bli då (om) efter själva processen är igång.
Citera
2019-01-10, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix

Det är en något suddig bild och inte helt lätt att hitta vissa landmärken, samt är den kefalostatiska horisonten antagligen inte helt rätt.

Om jag ser rätt, ser du ut att ha ett molar klass 1, div 2 bett. Klass 1 betyder att under och överkäken har rätt relation, div 2 betyder att de övre incisiverna är något kompenserade inåt, vilket är normalt med den behandling man gjort för att få bort överbettet.
SNA/SNB ligger i normalintervallet. ANB något utanför, vilket tyder på viss retagonism. Norm är 2+-2.
Man ser ingen uppenbar obstruktion av luftvägarna. Det är svårt att utvärdera via en kefalometri, med en cbct kan man se volymen och ett tvärsnitt. Men inte ens då kan man enkelt ställa en diagnos om det inte är uppenbart.

Vill man göra en operation så måste man konsultera med en käkkirurg och arbeta fram en plan. Det är en stor operation, lång återhämtning, och inte säkert att resultatet blir som man tänkt sig. Utifrån dina önskemål, kan det kan vara att förslaget blir en bimax operation där båda käkarna flyttas och roteras ccw, men det måste en käkkirurg utvärdera.

Hej! Tack! så hemskt mycket för ditt utförliga svar.
Citera
2019-01-12, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix

Jag fick en fråga i pm angående vad jag menar med retrognat profil. Det är egentligen bara en omskrivning av att vinkeln ANB i ditt fall är något högre, och också det du menar att du vill lösa med en operation genom att flytta fram underkäken.
https://www.researchgate.net/profile...thognathic.png

Du skriver mycket om din andning, men det verkar också vara väldigt viktigt för dig med det estetiska, och du hade antagligen inte blivit nöjd om man bara hade fixat din andning, utan det är ett estetiskt ingrepp för dig också. I Sverige görs operationer i princip bara på medicinsk indikation om det inte handlar om stora avvikelser i utseende. Att du ligger någon grad utanför intervallet för ANB är inte en sån avvikelse utan ses som en normalvariation.

Enda sättet du kan få en operation i Sverige är antagligen om man gör ett medicinskt fynd med andningen. Men det är också så, att då kommer de Svenska kirurgerna se till att de löser din andning, och det estetiska är sekundärt även om man gör så klart så gott man kan. Jag skulle gissa att en duktig estetisk kirurg hade gjort en rotation ccw, genom s.k "posterior down grafting" och roterat fram din underkäke och inte maxillan särskilt mycket, vilket är ett mer avancerat ingrepp än vad jag tror man gör i Sverige. Utan de hade antagligen gjort en linjär avancering som hade löst din andning perfekt, men inte gett dig det estetiska resultat du efterfrågar. Om du gapar dig till en operation i Sverige pga trånga luftvägar, men egentligen menar att du vill ha en estetiskt optimal operation, så är det kanske bättre att betala för det själv så du kan välja kirurg och plan. Du måste sortera i vad du egentligen vill uppnå och inte stressa dig in i en operation du inte förstår.

Jag har inget problem med att folk gör estetiska ingrepp om de är väl medvetna med vad de håller på med. Ingen annan ser på din avvikelse på det sättet du gör, som du ser på kommentarerna här. Men det är samma med personer som gör näsoperationer osv. Kan man isolera och veta vad man gör, varför, och förstå ingreppet så är det upp till var och en. Det farliga är om man har orimliga förväntningar och inte förstår operationen och riskerna, eller vad som går att uppnå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in