Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-10, 17:13
  #1
Medlem
Tja!

Vi hade en livlig diskussion på min arbetsplats om huruvida det är normalt eller inte att täcka för golvbrunnen med stjärten genom att sitta på den. Det gör att vattnet inte har någonstans att ta vägen, och på så sätt går det att fylla upp en platsbyggd duschkabin med vatten några centimeter.

Jag har inte haft ett badkar på väldigt många år och har aktivt sökt efter lösningar på mitt dilemma. Det hela började när vi kastade ut badkaret som ung för att sedan köra dusch hela livet ut. Det var traumatiskt, men efter mycket om och men så blev min stjärt så stor att den täckte golvbrunnen.


Det luriga med det hela är att det inte går att sträcka sig efter något när du väl satt dig, och du måste därför alltid vara förberedd med tvål och schampo inom räckhåll. Jag är rätt glömsk, så det är rätt ineffektivt, men nu när jag bor i lägenhet är det inte en ekonomisk fråga huruvida jag kan fylla på duschen en gång till.

Det är viktigt att rengöra golvbrunnen innan du sätter dig ner, men också att du är beredd att tvåla in dig både före och efter; det är inte säkert att det är 100 % fräscht i kabinen runt kanterna, men det är ändå den bästa lösningen jag har hittat som duschkabinsmänniska.

Har ni några egna lösningar?
Citera
2019-01-10, 17:18
  #2
Medlem
Du kan t.ex. köpa en badbalja eller tunna o ställa på golvet där duschen står, eller bredvid, eller utomhus eller vart fan du vill.

https://www.coolstuff.se/Badbalja-for-Vuxna
Citera
2019-01-10, 17:18
  #3
Medlem
revodnebs avatar
Ta en vanlig ica-plastpåse, klipp ut en rund form som täcker brunnen. Vattentrycket håller den på plats tillsamman med din rumpa! Det läcker kanske lite, men då får man ju fylla på med varmt skönt vatten.
Citera
2019-01-10, 17:20
  #4
Medlem
Denoms avatar
Köp ett badkar?
Citera
2019-01-10, 17:29
  #5
Medlem
BenDaviss avatar
Det gjorde jag ofta som liten.

Och vi hade badkar i det andra badrummet.
Citera
2019-01-10, 17:40
  #6
Medlem
Enzymes avatar
Vi hade kabin med ett kar i botten som hade en propp man kunde sätta i. Blev bara någon decimeter vatten men gillade att sitta där som liten. Har hört historier om folk som använder silvertejp i kabinen och fyller upp. Inte så kul om något ger med sig.
Citera
2019-01-10, 23:13
  #7
Medlem
Europes avatar
Hehehe, har aldrig hört talas om det eller ens råkat tänka tanken. Tja, varför inte, om det nu inte läcker ut från duschkabinen?

Dock undrar jag lite varför TS ska tvåla sig när denne sitter där? När jag har badat i badkar, så har jag alltid avslutat det med att duscha och tvaga mig, eftersom jag har suttit i skitit vatten (då varken jag eller badkaret lär vara helt fräscha och jag sitter i mitt eget spad). Till och med när jag som väldigt liten bastade i Finland och badade i en stor plastbalja, där jag både fick tvåla in mig och schamponera mig, så avslutade jag det alltid med att skölja mig noga med några hinkar rent vatten. Jag kan möjligtvis förstå det om TS tvålar sig och har schampo i håret under badandet och därefter endast vill duscha av sig, men om det nu är opraktiskt att göra det samtidigt som man sitter ned, så är det väl bättre att ta det under duschandet efteråt?
Citera
2019-01-10, 23:33
  #8
Medlem
Gjorde detta på ett hotell i London när jag var 7-8 år.
Blev imponerad som fan av hur bra det fungerade. Vattennivån höjdes dock inte mer än 1-2 decimeter eftersom dörren och själva botten av duschen hade en glipa mellan sig men inte fan tänkte jag på det...
Satt i vattnet i ungefär en kvart innan morsan gick förbi badrummet och fick sig ett oväntat fotbad. Rummet utanför var klätt i heltäckningsmatta av den tjockare sorten och det hade runnit ut vatten både inåt i hotellrummet och även ut i korridoren utanför rummet! Bör nämnas att detta var cirka en kvart innan utcheckningen dessutom haha.
Morsan skämdes ganska gott vid utcheckningen!
Citera
2019-01-11, 11:57
  #9
Moderator
manamanahs avatar
Hår- och kroppsvård --> Sista utvägen: för ämnen som saknar eget forum
/Moderator
Citera
2019-01-11, 12:23
  #10
Medlem
Enligt mina bekanta inom VVS-branschen och våtrumsbranschen har detta ökat kraftigt i allmännyttans bostäder de senaste åren. Framförallt sedan 2015. Skapat många nya arbetstillfällen. Det vanligaste är visst dock att täta både dörren och golvbrunnen med plastpåsar.
Citera
2019-01-12, 09:28
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rokachero
Du kan t.ex. köpa en badbalja eller tunna o ställa på golvet där duschen står, eller bredvid, eller utomhus eller vart fan du vill.

https://www.coolstuff.se/Badbalja-for-Vuxna

Den där önskar man ju att man hade haft i sommarhettan. Fast jag får lite cellskräck av att se den.
Citera
2019-01-14, 19:38
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rokachero
Du kan t.ex. köpa en badbalja eller tunna o ställa på golvet där duschen står, eller bredvid, eller utomhus eller vart fan du vill.

https://www.coolstuff.se/Badbalja-for-Vuxna

Hej!

Det där är något jag aldrig har tänkt på förut. De verkade rätt stora och bekväma, men det verkar mest vara kvinnor på bilderna? Jag är ju en man på nästan 190cm så jag vågar inte riktigt slå till. Vet du om det går att åka och provligga ett kar? Jag har ett måttband hemma, men jag behöver nog någon som mäter mig när jag sitter och hukar mig som om jag satt i karet? Det är svårt att nå runt själv!

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ta en vanlig ica-plastpåse, klipp ut en rund form som täcker brunnen. Vattentrycket håller den på plats tillsamman med din rumpa! Det läcker kanske lite, men då får man ju fylla på med varmt skönt vatten.

Det där känns fullkomligt lysande, men hur bekvämt är det? Jag brukar tycka att det är rätt äckligt med blöta plastpåsar utan att behöva sitta på dem. Tror du att det går att ha något annat att sitta på? Jag tänker mig typ en stjärtlapp? Det kanske inte heller är så fräscht... Det är faktiskt lurigt eftersom plastpåsen blir så himla sladdrig.


Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Köp ett badkar?

Jag bor alldeles för litet för det!

Citat:
Ursprungligen postat av BenDavis
Det gjorde jag ofta som liten.

Och vi hade badkar i det andra badrummet.

Varför valde du att göra det i duschen ändå? Är det bättre att sitta i duschen med stjärten för golvbrunnen eller är badkaret bättre bara? Jag upplever det som att badkaret har en stor vattenmängd och att det kan bli långtråkigt, medan stunden på golvbrunnen blir ett slags överlevnadsinstikt för att inte lyfta på den och på så sätt tappa vattnet.

Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Vi hade kabin med ett kar i botten som hade en propp man kunde sätta i. Blev bara någon decimeter vatten men gillade att sitta där som liten. Har hört historier om folk som använder silvertejp i kabinen och fyller upp. Inte så kul om något ger med sig.


Det där låter verkligen överkurs! Jag har på tok för stor respekt för vatten för att våga tejpa med silvertejp, men vi får ännu en gång se hur överlägsen silvertejpen faktiskt är. Det är helt fascinerande.

Någon decimeter är ändå rätt fantastiskt. Jag undrar om den sortens duschkabinerna är designade med just oss i åtanke? Det känns lite för slumpmässigt annars? Det är ju rätt ofräscht med vatten i botten så det måste ju ändå vara så att det är tänkt att en ska sitta i botten av den och njuta av ett slags hobbylösning i kombination med känslan av att ha överlistat samhället och badkarssyndikatet...



Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Den där önskar man ju att man hade haft i sommarhettan. Fast jag får lite cellskräck av att se den.

Ja, det blir nog en sån till nästa år. Jag undrar bara hur det skulle vara, och som jag skrev tidigare lite med storleken, men jag funderar på hur jag ska komma ur den? Det känns som att jag verkligen måste tippa den och ramla ur på det sättet?


Tack för alla svar! Mina arbetskamrater skrattade och sa att det kanske inte är en bra idé att vara stolt över att få uppbackning på Flashback, men jag tror starkt på att samhällets skarptänkta invånare hänger här! Kanske inte i "Sista utvägen" men...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback