2019-01-10, 13:58
Medlem
Hej!

Efter att ha startat min algotrading med strategier på de amerikanska terminsmarknaderna under året, befinner jag mig nu i en situation som jag finner lite bökig.

Under året har mina strategier tradat strax över 300 gånger, och jag har gjort vinst. Problemet är att skatteverket anser att varje trade är en valutatransaktion, och att man därför skall redovisa förlust/vinst i SEK efter varje trade, omvandlat från USD i den valutakurs som gällde för dagen. Som situationen ser ut idag är den hanterbar, men framöver, allteftersom att kontot växer och jag börjar trada allt fler strategier, kommer antalet trades per år tillslut att vara i värsta fall uppemot några tusen stycken. Det blir väldigt tidskrävande att fylla i alla de transaktionerna, med tillhörande valutaväxlingskurs.

Min fråga är därför vad det finns för risker med att deklarera ett antal fiktiva transaktioner, där vinst eller förlust i slutändan överenstämmer med mitt kontos utveckling för året. "Tradestation", den amerikanska bank som jag tradar genom, har som jag förstår det ingen skyldighet att rapportera in till skatteverket.

Skulle det i teorin t.o.m. gå att komma undan med att deklarera för lite i mitt fall? Det senare är inget jag ämnar att göra, men det vore intressant att veta vad skatteverket är kapabelt till i frågor som rör privatpersoner med begränsat kapital.

Mina kunskaper i området är inte jättestora, så därför vänder jag mig till er för att få lite råd och perspektiv på saken.

Tack på förhand!
Citera
2019-01-12, 08:55
Medlem
Du måste redovisa varje försäljning och vinstberäkna den med antingen genomsnittsmetoden eller schablonmetoden.

Schablonmetoden är normalt en väldigt dålig affär och för genomsnittsmetoden behöver du använda alla transaktioner konverterade till SEK.

Skatteverket kan vid kontroll be dig visa upp underlaget och då funkar det ju inte om du hittat på siffror. Blir du inte uttagen för kontroll så kommer ingen kolla dina siffror.

Nu vet jag inte vad för verktyg man använder för Algotrading men man borde kunna få ut någon log i lämpligt format och skriva ett enklare program som gör valutakonvertering och skapar en datafil i något format som Skatteverket accepterar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in