2019-01-09, 22:51
Medlem
superbees avatar
Jag antar att de flesta mnniskor, ngon gng i sina liv, gr ngot som de senare kommer att betrakta som sitt livs strsta misstag. Det r klart, allt r relativt, som det brukar heta. Fr den som inte begr stora misstag s kan den personens misstag verka stort, fr honom eller henne. ven om det r en skitsak i jmfrelse med mitt. S hur kan jag veta att mitt misstag var ett stort misstag? kanske du frgar dig. Jo, fr att mitt misstag har pverkat liv. Flera liv. Barns liv. Mitt misstag har inneburit lidande, sorg, ilska och bitterhet. Det har orsakat gropar s djupa att man kanske aldrig kan ta sig upp.

Nja, man lr s lnge man lever. Som det ocks brukar heta. Det r en jvla visdom, liksom begreppet "efterklok". Fyfan va jag hatar ordet "efterklok". Om det finns en gud s r freteelsen det strsta hnet mot mnskligheten. Mnniskan som trots sin briljans ibland inte frmr var annat n just efterklok. Fr vi r ju alla det ngon gng.

Men nr man begr ett misstag, ett misstag som har en oerhrd pverkan, s r vl det det etiskt rtta att strva efter. Efterklok. Om man uppnr detta frargliga tillstnd s har man tminstone gjort det man kunnat fr att misstaget inte ska upprepa sig. Och det r vl det minsta man kan gra. Det mste vara viktigare n frltelse.

Fr att bli just efterklok, s tror jag inte att det rcker med att p avstnd betrakta konsekvenserna av sitt handlande. Konsekvenserna r det som ger upphov till behovet av eftertnksamhet, men r sllan det som garanterar att misstaget inte upprepas.

Nej, fr att p riktigt lra sig av ett misstag s mste man frst orsakerna. Juste, i plural. Mnniskan r alldeles fr komplex och alldeles fr mottaglig fr inflytande och pverkan fr att en enkel kausalitet skulle kunna frklara ngonting. S vad r orsakerna i mitt fall?

Jag brjade, liksom Freud grna gjorde, att titta p min uppvxt. Jag har alltid plgats av att jag inte har ngra minnen direkt frn min uppvxt, men jag har insett att de bara har legat gmda, och att rtt provokation vcker dem till liv. Det r ju en jvla klich, men jag r ett barn av skilsmssa. Fyra r gammal. Jag minns att mina frldrar ofta brkade, och att jag gjorde vad ett barn frmdde att gra fr att minska friktionen. Jag undanhll det den ena hade sagt, och jag frminskade vad den andra hade gjort. Ofta fll jag i grt. Min syster som inte var mycket ldre brukade lmna mig grtandes i trappuppgngen. Men vem kan klandra henne? Hon var trots allt ocks ett barn, som p sitt stt genomlevde samma sak.

Det finns dock ett minne som jag alltid har haft tillgng till, men som jag frst senare har frsttt. Frn mitt perspektiv s var jag nra golvet, s jag var sannolikt inte s gammal. Minnet r vldigt levande, jag minns till och med lukten frn skinnsoffan, och frgen p gardinerna. Jag befann mig i vardagsrummet, varifrn man kunde se in i kket. Trots att jag inte sg vad som hnde s minns jag att jag tittade mot kket. Det var drifrn jag hrde hga rster, tv personer som skrek p varandra. Jag inser i vuxen lder att de va kraftigt berusade bda tv. Drefter hr jag flera smllar. ter igen, i vuxen lder knner jag igen ljudet av en ppen handflata mot skinn.

Vid ett annat tillflle, ett minne jag ocks ofta terkommer till nr jag tnker p min barndom, s ser jag min far med en hjd pistol. Han str liksom med kroppen mot mig, och siktar pistolen t sidan, s som man str om man vill gra sig sjlv till ett mindre ml fr ngon annan. De hr smllarna var ngot annat, och jag behvde inte vxa upp fr att frst dem. Vi hade mnga djur p den tiden, hade r just rtt tempus. Pappa hade tagit tag i mig, och dragit mig ut p baksidan dr vi hade vra djur. Det enda jag inte frstr med den hndelsen r varfr han ville att jag skulle se p.

Risken med att se tillbaka p det hr sttet, inser jag, r att man tenderar att gra sig ett offer fr omstndigheter. Det r ocks ett bra stt att frskjuta sitt ansvar. Jag menar, om min uppvxt har format mig, s r det vl inte mitt fel om jag begr ett misstag? Det mste ju vara omgivningen som ger skulden. Jag r trots allt bara en produkt av min uppvxt och de mnniskor som har fostrat mig. Det hr r frsts inte sant. ven om jag nskar att det hade varit det.

Jag r trots allt tillrckligt begvad fr att kunna tnka rationellt, att bedma risker, och frutse hndelser. Oftast, i varje fall. Nr jag misslyckas med det s mste jag vara, juste, efterklok. Sedan ska man andra sidan inte frminska sin uppvxt. Men fokus br ligga p det som man kan frndra. Missbruk, vld, och elnde som har hnt kommer alltid att ha hnt. Trar som har runnit kommer alltid ha runnit.

S tillbaka till mitt misstag. Jag har tv barn. De hr barnen har grtit fr mina misstag. Den kvinna som jag ngonsin lskat har grtit fr mitt misstag. Hon blev dessutom sjuk p grund av det. Vldigt sjuk. Kanske kommer mina barn ocks bli sjuka nr de blir ldre. Hur kan man leva med en sdan skam? Det har gtt tta mnader, och all min energi gr t till att inte frgs av skammen.

Frhoppningen har varit att skammen ska minska med tiden, men jag ser inte att den gr det. Vad som minskar dremot r min energi. S jag gr det min far gjorde, och hans far fre honom, jag tar till alkohol. Farsans reaktion p farfars reaktion var att rymma hemifrn vid femton rs lder. Han tog jobb p en bt och brjade smuggla in cigaretter och porrtidningar till Sverige. Det r frsts en annan vanlig strategi, att fly, vilket mitt misstag i huvudsak var. Jag brukade frresten fnissa nr Cornelis Vreeswijk sjng "han frskte drnka sina sorger, men de kunde simma". S jvla sant. Trots det frsker jag drnka mina sorger. Innan dess frskte jag fly.

S vad gr man nr man inser det miljontals har insett sedan tidigare? Nr det inte gr att fly ifrn sina problem, och inte heller drnka dem. Det r min frga. Jag nskar att det finns ngon efterklok drute som har svaret.
Senast redigerad av superbee 2019-01-09 kl. 23:02.
Citera
2019-01-09, 23:18
Medlem
Om du inte hade intentionen att skada ngon utan faktiskt begick ett 'misstag' s... D r det ok s lnge du visar att du vill gottgra de personerna som tagit skada och gr ditt bsta fr att kunna gra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in