Citat:
Ursprungligen postat av
Polisen.Patrik
Har bytt klossar bak på en S70 och efteråt har den börjat tjuta riktigt högt vid inbromsning. Jag har inte provkört bilen men har hört ljudet. Bromsgnissel är ju en sak och det hade jag inte lagt någon större vikt vid, men detta är mer av ett högt tjutande än ett gnissel. Det enda ovanliga med det här klossbytet var att skrikplattorna som följde med var i metall och klickades fast på baksidan med clips.
Jag funderar på om det antingen kan vara att beläggen behöver köras in (skivorna hade ju en kant så kanske tar ett tag innan de ligger ordentligt an?) eller om det är dessa skrikplattor i metall kan vara boven? I sådana fall, ska man köra utan bara, eller ska man ersätta de med någonting annat?
Bromsa in klossarna innan du ta isär dom igen. 3-4 stadiga inbromsningar från 110 till 50 km/h brukar räcka. Låt bromsarna svalna 1 minut mellan varje bromsning.
Kolla så hjulen snurra lätt. Kan hända att bromsarna ligga an efter klossbyte, som orsakar gnissel.
Ibland går det åt lite koppar- eller aluminiumpasta på skrickblecket för att få det tyst.
Kan faktiskt hjälpa att ta bort plåtblecket, man får experimentera lite. Ej skadligt att ta bort det.
I värsta fall går det åt nya bromsklossar, en del fabrikat blir aldrig tysta.
I absolut värsta fall har du vänt en bromskloss fel, så det går järn mot järn.