2019-01-09, 20:57
Medlem
Polisen.Patriks avatar
Har bytt klossar bak på en S70 och efteråt har den börjat tjuta riktigt högt vid inbromsning. Jag har inte provkört bilen men har hört ljudet. Bromsgnissel är ju en sak och det hade jag inte lagt någon större vikt vid, men detta är mer av ett högt tjutande än ett gnissel. Det enda ovanliga med det här klossbytet var att skrikplattorna som följde med var i metall och klickades fast på baksidan med clips.

Jag funderar på om det antingen kan vara att beläggen behöver köras in (skivorna hade ju en kant så kanske tar ett tag innan de ligger ordentligt an?) eller om det är dessa skrikplattor i metall kan vara boven? I sådana fall, ska man köra utan bara, eller ska man ersätta de med någonting annat?
Citera
2019-01-09, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polisen.Patrik
Har bytt klossar bak på en S70 och efteråt har den börjat tjuta riktigt högt vid inbromsning. Jag har inte provkört bilen men har hört ljudet. Bromsgnissel är ju en sak och det hade jag inte lagt någon större vikt vid, men detta är mer av ett högt tjutande än ett gnissel. Det enda ovanliga med det här klossbytet var att skrikplattorna som följde med var i metall och klickades fast på baksidan med clips.

Jag funderar på om det antingen kan vara att beläggen behöver köras in (skivorna hade ju en kant så kanske tar ett tag innan de ligger ordentligt an?) eller om det är dessa skrikplattor i metall kan vara boven? I sådana fall, ska man köra utan bara, eller ska man ersätta de med någonting annat?
Bromsa in klossarna innan du ta isär dom igen. 3-4 stadiga inbromsningar från 110 till 50 km/h brukar räcka. Låt bromsarna svalna 1 minut mellan varje bromsning.
Kolla så hjulen snurra lätt. Kan hända att bromsarna ligga an efter klossbyte, som orsakar gnissel.
Ibland går det åt lite koppar- eller aluminiumpasta på skrickblecket för att få det tyst.
Kan faktiskt hjälpa att ta bort plåtblecket, man får experimentera lite. Ej skadligt att ta bort det.
I värsta fall går det åt nya bromsklossar, en del fabrikat blir aldrig tysta.
I absolut värsta fall har du vänt en bromskloss fel, så det går järn mot järn.
Senast redigerad av Hoaxzr-B-Fake 2019-01-09 kl. 21:38.
Citera
2019-01-10, 00:14
Medlem
Polisen.Patriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoaxzr-B-Fake
Bromsa in klossarna innan du ta isär dom igen. 3-4 stadiga inbromsningar från 110 till 50 km/h brukar räcka. Låt bromsarna svalna 1 minut mellan varje bromsning.
Kolla så hjulen snurra lätt. Kan hända att bromsarna ligga an efter klossbyte, som orsakar gnissel.
Ibland går det åt lite koppar- eller aluminiumpasta på skrickblecket för att få det tyst.
Kan faktiskt hjälpa att ta bort plåtblecket, man får experimentera lite. Ej skadligt att ta bort det.
I värsta fall går det åt nya bromsklossar, en del fabrikat blir aldrig tysta.
I absolut värsta fall har du vänt en bromskloss fel, så det går järn mot järn.
Har testat köra bilen nu och bromsat upp bromsarna (tidigare gubbkörd bil, vad det då kan spela för roll i detta sammanhanget?) så får vi väl se om det gör någon skillnad. Hade lite svårt att reproducera gnisslet men det uppstod några gånger under körningen.

Funkar metallfri pasta och är det isf mellan belägg och skrikbleck eller mellan bleck och kolv den ska vara? Beläggen ska skjutas in mellan skiva och kolv så det känns kladdigt om det är mellan bleck och kolv...?

Kan inte tänka mig någon kloss är felvänd. Klossarna är TRW och beställda från Tyskland. TRW en av leverantörerna Volvo själva använder för bromsdelar iaf på senare modeller så helt fel galet borde det väl förhoppningsvis inte vara, jfr om det varit typ biltema eller annat skumt märke.
Citera
2019-01-10, 00:15
Medlem
Polisen.Patriks avatar
Kan passa på att fråga om en annan grej besiktningen anmärkte på, nämligen glapp i fastsättningen i ena krängningshämmarlänken fram. Jag kände och ryckte i den men den kändes stum och bultarna satt som de skulle. Nu i efterhand inser jag att jag bara hissade bilen på ena sidan, så den kanske kändes bra för att krängningshämmaren var belastad? Bilen klonkar lite under körning och det tycks låta från vänster fram.

Någon tanke kring om man kan göra något åt detta? Eller ska man bara köra på att byta krängningshämmarlänken rakt av?
Citera
2019-01-12, 10:04
Medlem
Polisen.Patriks avatar
Ingen med någon idé?
Citera
2019-01-12, 10:14
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polisen.Patrik
Ingen med någon idé?
Du har rätt i dina funderingar, båda hjulen ska vara avlastade.
Klonkar det är det mycket troligt "klonkstaget" som glappar.
Detta ger bara en "bra att veta" i besiktningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in