2023-01-19, 16:10
  #100849
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Har du selv noensinne vært i politiavhør?

Det kan være ganske ubehagelig. Men avhøreren er som regel veldig opptatt av at
det man sier, blir korrekt gjengitt i avhørsdokumentet. Man har også anledning til å
korrigere seg selv fortløpende, og man blir påminnet om at man ikke trenger å svare
med nøyaktighet på spørsmål som gjelder tid- og stedfesting, men at man da gir
forbehold om dette.

Nå er det nok sikkert ekstra utfordrende å bli kryssforhørt slik HHB2 beskriver i brevet.
Noe sier meg at hun har blitt "tatt på sengen", og at HHB1 kanskje ikke har vært helt ærlig.
Ta deg en titt på freakforum. Der er det mange moduskandidater, med større grunnlag for mistenkeliggjøring. Det er hårreisende lesning.

Du tar jo alt ut fra sin proposisjon, når det gjelder Hagenfamilien og de som har en relasjon til familien.

Slutt med denne uendelige krenkingen av offeret og hennes familie.

AEH elsket familien sin. Alle er enig i det. Det finnes ikke dokumentasjon på at familien kalte AEH for "Nullet" - det er bare du og dine medsammensvorne, som kaller henne for det.

Påstanden om at familien kalte AEH for "Nullet", kommer fra en anonym bruker her på forumet, og er på ingen måte sannferdig.
Citera
2023-01-19, 16:11
  #100850
Medlem
first.springs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
Akkurat som han tyrkeren. Forklaring må jo være at folk under selve «avhøret» skjønner at det er noe som ikke stemmer og derfor ikke vil skrive under på det som står skrevet. Det beste er vel å heller la seg avhøre i ordnede former i retten, hvis man i det hele tatt har noe å si.

Til opplysning så hjelper det ikke å unnlate å signere avhørsrapporten ved gjennomlesning. Alle vesentlige avhør i Lørenskogssaken er tatt opp på video. Det gjelder både de siktede, familien deres, tyrkere og andre (u)vesentlige personer som er kalt inn som vitner i saken.

Selv om man har vitneplikt etter norsk lov, så har man ikke forklaringsplikt til politiet. Man kan nekte å forklare seg til politiet. Om man nekter å forklare seg som vitne i en sak kan påtalemyndighetene begjære et rettslig avhør hos en dommer. Nekter man å møte der kan politiet pågripe vitnet og fremstille hen for retten.

Når det kommer opplesing av avhør i retten for et vitne som f.eks. "blir borte" før rettssaken, så reguleres dette gjennom straffeprosessloven §297. https://lovdata.no/lov/1981-05-22-25/§297 Både politiet og forsvaret har rett til kontradiksjon, dvs å konfrontere et vitne. Der har EMD og Høyesterett opphevet saker der noen en dømt etter en opplest politiforklaring som fellende bevis. Man kan altså lese opp en politiforklaring, men denne kan ikke brukes som fellende bevis dersom ikke har mulighet til å konfrontere vitnet.

Denne tyrkeren har hatt en helt annen agenda enn å komme med noen løsning i Lørenskogsaken. Hans ord og ytringer er ikke verdt dasspapiret det er skrevet på.

Når det kommer til døtrene, så har de ingen plikt til å forklare seg for politiet så lenge faren er siktet i saken. Straffeprosessloven § 122 regulerer dette. Dersom politiet har avhørt de med normal vitnestatus i tidsrommet TH var hemmelig siktet i saken, vil dette være en saksbehandlingsfeil som KAN resultere i at saken blir avvist i rettssystemet. Politiet plikter å opplyse om status for vitner og siktede i saken. Politiet har allerede gjort feil i avhør av TH, så her har påtalemyndighetene ingen ting å gå på.
Citera
2023-01-19, 16:14
  #100851
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Ta deg en titt på freakforum. Der er det mange moduskandidater, med større grunnlag for mistenkeliggjøring. Det er hårreisende lesning.

Du tar jo alt ut fra sin proposisjon, når det gjelder Hagenfamilien og de som har en relasjon til familien.

Slutt med denne uendelige krenkingen av offeret og hennes familie.

AEH elsket familien sin. Alle er enig i det. Det finnes ikke dokumentasjon på at familien kalte AEH for "Nullet" - det er bare du og dine medsammensvorne, som kaller henne for det.

Påstanden om at familien kalte AEH for "Nullet", kommer fra en anonym bruker her på forumet, og er på ingen måte sannferdig.

moduskandidat
person som kan anses som mistenkt i en bestemt straffesak på grunn av sin beviste oppførsel i lignende saker tidligere
Citera
2023-01-19, 16:27
  #100852
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av first.spring
Når det kommer til døtrene, så har de ingen plikt til å forklare seg for politiet så lenge faren er siktet i saken. Straffeprosessloven § 122 regulerer dette. Dersom politiet har avhørt de med normal vitnestatus i tidsrommet TH var hemmelig siktet i saken, vil dette være en saksbehandlingsfeil som KAN resultere i at saken blir avvist i rettssystemet. Politiet plikter å opplyse om status for vitner og siktede i saken. Politiet har allerede gjort feil i avhør av TH, så her har påtalemyndighetene ingen ting å gå på.

Spørsmålet da er jo om det ville vært korrekt av politiet å ikke innkalle familiemedlemmer
til avhør etter at den hemmelige etterforskningen var innledet? Politiet må jo være klar over
at de avhørene er verdiløse, hvis det du skriver er riktig. Hvis de er pliktig å opplyse om
status for mistenkte/siktede og vitner, ville de jo måtte avsløre etterforskningen.
Citera
2023-01-19, 16:35
  #100853
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Her står det litt om hva som kjennetegner løgnere under avhør:

https://www.politiforum.no/forskning-forskningsdagene-marthe-lefsaker-sakrisvold/forsker-pa-logn-i-avhor---na-kan-hun-vinne-forsker-grand-prix/154655

Løgnere planlegger en forklaring ned til minste detalj, og holder seg til den i større grad enn de som snakker sant. I denne saken skulle man tro at TH, hvis han står bak, hadde forberedt en forklaring som stemte med alle detaljene på åstedet, telefonanrop m.m. Men ting tyder på at han ikke har forberedt en slik forklaring. Men han har kanskje vært så smart at han forsøker å etterligne en sann forklaring.
Det er akkurat det, det skyldige har en forberedt forklaring. Den uskyldige har egentlig ikke noe å si.
Citera
2023-01-19, 16:41
  #100854
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av first.spring
Til opplysning så hjelper det ikke å unnlate å signere avhørsrapporten ved gjennomlesning. Alle vesentlige avhør i Lørenskogssaken er tatt opp på video. Det gjelder både de siktede, familien deres, tyrkere og andre (u)vesentlige personer som er kalt inn som vitner i saken.

Selv om man har vitneplikt etter norsk lov, så har man ikke forklaringsplikt til politiet. Man kan nekte å forklare seg til politiet. Om man nekter å forklare seg som vitne i en sak kan påtalemyndighetene begjære et rettslig avhør hos en dommer. Nekter man å møte der kan politiet pågripe vitnet og fremstille hen for retten.


Når det kommer opplesing av avhør i retten for et vitne som f.eks. "blir borte" før rettssaken, så reguleres dette gjennom straffeprosessloven §297. https://lovdata.no/lov/1981-05-22-25/§297 Både politiet og forsvaret har rett til kontradiksjon, dvs å konfrontere et vitne. Der har EMD og Høyesterett opphevet saker der noen en dømt etter en opplest politiforklaring som fellende bevis. Man kan altså lese opp en politiforklaring, men denne kan ikke brukes som fellende bevis dersom ikke har mulighet til å konfrontere vitnet.

Denne tyrkeren har hatt en helt annen agenda enn å komme med noen løsning i Lørenskogsaken. Hans ord og ytringer er ikke verdt dasspapiret det er skrevet på.

Når det kommer til døtrene, så har de ingen plikt til å forklare seg for politiet så lenge faren er siktet i saken. Straffeprosessloven § 122 regulerer dette. Dersom politiet har avhørt de med normal vitnestatus i tidsrommet TH var hemmelig siktet i saken, vil dette være en saksbehandlingsfeil som KAN resultere i at saken blir avvist i rettssystemet. Politiet plikter å opplyse om status for vitner og siktede i saken. Politiet har allerede gjort feil i avhør av TH, så her har påtalemyndighetene ingen ting å gå på.
Du har ikke forklaringsplikt til politiet. Men har du forklaringsplikt til retten ? Å er det ikke tryggere å eventuelt forklare seg der ?
__________________
Senast redigerad av OleStoltenberg 2023-01-19 kl. 16:59.
Citera
2023-01-19, 16:49
  #100855
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Spørsmålet da er jo om det ville vært korrekt av politiet å ikke innkalle familiemedlemmer
til avhør etter at den hemmelige etterforskningen var innledet? Politiet må jo være klar over
at de avhørene er verdiløse, hvis det du skriver er riktig. Hvis de er pliktig å opplyse om
status for mistenkte/siktede og vitner, ville de jo måtte avsløre etterforskningen
.

I så fall bør man jo først be dem opplyse din status. Men da vil de nok lyve om det for å omgå det problemet du nevner.

Jeg vil derfor tro at det er bedre å forklare seg for retten ?
__________________
Senast redigerad av OleStoltenberg 2023-01-19 kl. 17:08.
Citera
2023-01-19, 18:48
  #100856
Medlem
first.springs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
Du har ikke forklaringsplikt til politiet. Men har du forklaringsplikt til retten ? Å er det ikke tryggere å eventuelt forklare seg der ?

Vitneplikten i retten reguleres av straffeprosessloven §108 og 109.
Citat:
Enhver plikter etter innkalling å møte som vitne og forklare seg overfor retten, med mindre annet er bestemt ved lov

Det er derimot frivillig å forklare seg for politiet, uansett om man er vitne eller siktet. Det reguleres av straffeprosessloven §230
Citat:
Politiet kan la oppta forklaring av mistenkte, vitner og sakkyndige, men kan ikke pålegge noen å gi forklaring. Offentlige tjenestemenn og andre som handler på vegne av stat eller kommune, plikter likevel å gi forklaring om forhold de er blitt kjent med i sin stilling eller sitt verv, dersom dette kan skje uten å krenke taushetsplikt de har etter lov, forskrift eller instruks.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-05-22-25/

Edit: er man skyldig å vil ha mest mulig strafferabatt så kan man jo legge kortene på bordet umiddelbart til politiet i avhør. "Mannen i gata" som ikke har gjort noe galt har ingen logisk grunn til å ikke forklare seg som vitne til politiet, men en grunnregel bør være at man aldri går i noe som helst avhør hos politiet (skyldig eller ikke) før man har søkt bistand hos en advokat.
__________________
Senast redigerad av first.spring 2023-01-19 kl. 18:56.
Citera
2023-01-19, 18:53
  #100857
Medlem
first.springs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Spørsmålet da er jo om det ville vært korrekt av politiet å ikke innkalle familiemedlemmer
til avhør etter at den hemmelige etterforskningen var innledet? Politiet må jo være klar over
at de avhørene er verdiløse, hvis det du skriver er riktig. Hvis de er pliktig å opplyse om
status for mistenkte/siktede og vitner, ville de jo måtte avsløre etterforskningen.

Med tanke på at politiet allerede har gjort feil med avhørene til TH en gang, så ville det være utrolig rart om noen av barna hans har blitt innkalt til avhør etter siktelsen ble et faktum. Dog har politiet gjort så mye rart i denne saken, at ingen ting sjokkerer lengre.
Citera
2023-01-19, 18:58
  #100858
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av first.spring
Vitneplikten i retten reguleres av straffeprosessloven §108 og 109.


Det er derimot frivillig å forklare seg for politiet, uansett om man er vitne eller siktet. Det reguleres av straffeprosessloven §230


https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-05-22-25/

Edit: er man skyldig å vil ha mest mulig strafferabatt så kan man jo legge kortene på bordet umiddelbart til politiet i avhør. "Mannen i gata" som ikke har gjort noe galt har ingen logisk grunn til å ikke forklare seg som vitne til politiet, men en grunnregel bør være at man aldri går i noe som helst avhør hos politiet (skyldig eller ikke) før man har søkt bistand hos en advokat.
Ok, man har plikt til å møte i retten. Men har man plikt til å forklare seg i retten ? eller kan man som hos politiet nekte å forklare seg ?

Og når du nevner advokat, kan man i stedet for selv gå, sende advokaten til politiet ?
__________________
Senast redigerad av OleStoltenberg 2023-01-19 kl. 19:06.
Citera
2023-01-19, 18:59
  #100859
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av first.spring

Denne tyrkeren har hatt en helt annen agenda enn å komme med noen løsning i Lørenskogsaken. Hans ord og ytringer er ikke verdt dasspapiret det er skrevet på.


Hva er agendaen hans?
Citera
2023-01-19, 19:14
  #100860
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Hva er agendaen hans?
Det blir vel bare spekulasjoner og er relativt uinteressant.
Åpenbart bare bullshit da ingen andre medier i vår del av verden enn dagens.no og danske se og hør har republisert shitstory'en.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in