2019-06-14, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
kriminella som över huvud taget inte haft med saken att göra kan ju ha krävt lösensumma när de fått reda på att hon eftersöktes.

Fast maken ska ju funnit en lapp hemma i anslutning till försvinnandet. Dessutom ska hon ha försvunnit i anslutning till att hon badade. Jag tror nog folk hade reagerat om en helnaken sjuttioåringar irrat runt utomhus? Eller en kvinna i badrock för all del?
Citera
2019-06-14, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
kriminella som över huvud taget inte haft med saken att göra kan ju ha krävt lösensumma när de fått reda på att hon eftersöktes.

Brevene de fant i huset oppgav monerokontoen som hadde blitt opprettet, så der må det være en sammenheng, det var også den de ønsket pengene overført til. Mener at politiet er sikre på at kontakten som kom kunne knyttes direkte til krav og konto opprettet.
Citera
2019-06-14, 11:28
Medlem
Minnimuss avatar
Jeg mener definitivt at det er mye i denne saken som skurrer, men klarer ikke helt å se hva som får mange av dere til å mene at de siste par ukers mediautspill peker på noen i familien. Tvert i mot synes jeg en del av de nyeste utsagnene til Brøske tyder på det motsatte. Han sier jo igjen og igjen at bortføring fortsatt er hovedhypotese, og i et dybdeintervju avviser han faktisk at familien er under mistanke.
Hvis målet med denne mediabølgen er å gjøre familiemedlem nervøs så skjønner jeg ikke helt hvorfor han kommer med de utsagnene.

Citat:
– Vi etterforsker fortsatt bredt, og bortføring er fortsatt vår hovedhypotese.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/b54QLd/loerenskog-forsvinningen-avlyser-jakt-paa-futurum-mennene

Citat:
Spekulasjonene om hvem som kan stå bak bortføringen er mange i sosiale medier. Medlemmer av nærmeste familie blir nevnt av mange. Men Brøske forsikrer om at det rutinemessig er gjort en grundig etterforskning av den innerste kretsen.

Det betyr ikke at noen av dem er mistenkt i saken. Informasjonen familiemedlemmer sitter på er viktig for politiet, understreker politilederen.
https://www.rb.no/anne-elisabeth-hagen/lorenskog/nyheter/politileder-jeg-og-mine-kollegaer-foler-pa-presset-til-a-oppklare-anne-elisabeth-hagen-saken/s/5-43-1077575
Citera
2019-06-14, 12:06
Medlem
Jag har inte läst eller hört nånstans att hon badade. Däremot att hon var på badet. Det är ett ord som lite slarvigt används för både badrum och toalett. Hon kan faktiskt bara ha suttit på ramen, eller helt enkelt försökt låsa in sig i panik.
Citera
2019-06-14, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spikra
Jag har inte läst eller hört nånstans att hon badade. Däremot att hon var på badet. Det är ett ord som lite slarvigt används för både badrum och toalett. Hon kan faktiskt bara ha suttit på ramen, eller helt enkelt försökt låsa in sig i panik.

Det kan stemme. Toalettet nede er ikke noe man benytter til morgenstell, men å låse seg inn i panikk der kan være naturlig. Eller hun har gått på do.
Citera
2019-06-14, 12:23
Medlem
Farbror-Cthulhus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikra

Helt riktig. Er man på badet, er man gjerne opptatt med å stelle seg, dusje/bade eller bruke toalettet.

Etter 7 1/2 måned som savnet, er det vel lite sannsynlig at hun vil gjenfinnes i live - jeg sier det ikke for å være krass, men tenk på det.
Å holde en person fanget, samt å unngå å vekke mistanke, i så lang tid krever mye ressurser. Og om man ønsker å på ett eller annet tidspunkt få en utbetaling for sitt arbeide, ville man nok pushe på så lenge man kunne troverdiggjøre at offeret kunne returneres.
Så at det er en bortføring er én ting, men det har nok endt med et dødsfall - villet eller ikke.

Men når jeg betrakter det som har blitt opplyst oss gjennom media - som jo er det eneste de fleste av oss har å forholde oss til - vil jeg trekke fram William av Ockham og hans barberkniv.

NB. Det hadde vært naïvt å tro at ikke minst noen av de "anhöriga" leser i denne tråden.
Citera
2019-06-14, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Cthulhu
Helt riktig. Er man på badet, er man gjerne opptatt med å stelle seg, dusje/bade eller bruke toalettet.

Etter 7 1/2 måned som savnet, er det vel lite sannsynlig at hun vil gjenfinnes i live - jeg sier det ikke for å være krass, men tenk på det.
Å holde en person fanget, samt å unngå å vekke mistanke, i så lang tid krever mye ressurser. Og om man ønsker å på ett eller annet tidspunkt få en utbetaling for sitt arbeide, ville man nok pushe på så lenge man kunne troverdiggjøre at offeret kunne returneres.
Så at det er en bortføring er én ting, men det har nok endt med et dødsfall - villet eller ikke.

Men når jeg betrakter det som har blitt opplyst oss gjennom media - som jo er det eneste de fleste av oss har å forholde oss til - vil jeg trekke fram William av Ockham og hans barberkniv.

NB. Det hadde vært naïvt å tro at ikke minst noen av de "anhöriga" leser i denne tråden.
Så hvis man bruker Williams prinsipp, vurderingen av empiri og sannsynlighet, kommer man frem til hypotesen om det mest nærliggende, i dette tilfellet ektemannen. Prinsippet den enkleste, mest åpenbare muligheten i forhold til det media har fortalt, uten å komplisere.
Eneste hake er at han har alibi for tidspunktet hun ble borte.Hva er da en god nr. 2?
Citera
2019-06-14, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmunRa
Så hvis man bruker Williams prinsipp, vurderingen av empiri og sannsynlighet, kommer man frem til hypotesen om det mest nærliggende, i dette tilfellet ektemannen. Prinsippet den enkleste, mest åpenbare muligheten i forhold til det media har fortalt, uten å komplisere.
Eneste hake er at han har alibi for tidspunktet hun ble borte.Hva er da en god nr. 2?
Politiet har sagt at de sjekker andre tidspunkter og da faller vel alibiet i fisk.
Citera
2019-06-14, 16:51
Medlem
Bletchley-Parks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrtrt
... Politiet snakker nå om at de har kartlagt antallet, jeg vil tro de har landet på 1 person. De er ennå vage på den utgående telefonsamtalen/telefonkontakten til et ukjent «familiemedlem». Jeg ser at det sosiale medier nå har kommet rykter om at AEH lider av Alzheimer eller demens. Dette er nytt for meg.

Enig, det tegner seg et bilde av å forsøke å flykte inn på badet i panikk i frykt for 1. person. Kidnapping og to personer, ville ikke lagd slepespor, de ville lett kunne bære henne. Men meget interessant de ryktene om demens på sosiale medier, opprinnelsen til slike rykter bør det være ytterst interessant å finne for Politiet. For om kidnappingsteorien svekkes, virker det å være et desperat forsøk på å lede Politiet inn på noe annet. Jeg er fortsatt meget mistenksom til den angivelige siste telefonsamtalen om det faktisk var hun som snakket i telefonen da og om det tidspunktet ryker, så har hele natta vært til disposisjon og det ville kunne forklare hvordan det har vært mulig å få henne bort uten at noen har lagt merke til det.
Citera
2019-06-14, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bletchley-Park
Enig, det tegner seg et bilde av å forsøke å flykte inn på badet i panikk i frykt for 1. person. Kidnapping og to personer, ville ikke lagd slepespor, de ville lett kunne bære henne. Men meget interessant de ryktene om demens på sosiale medier, opprinnelsen til slike rykter bør det være ytterst interessant å finne for Politiet. For om kidnappingsteorien svekkes, virker det å være et desperat forsøk på å lede Politiet inn på noe annet. Jeg er fortsatt meget mistenksom til den angivelige siste telefonsamtalen om det faktisk var hun som snakket i telefonen da og om det tidspunktet ryker, så har hele natta vært til disposisjon og det ville kunne forklare hvordan det har vært mulig å få henne bort uten at noen har lagt merke til det.

Ja, dette med demens hadde jo forklart TH sin hjemkomst også, at han var SÅ bekymret for sin kone at han dro hjem da hun ikke svarte. Veldig spent på om de lekker hvem hun snakket med, om det var en samtale, beskjed lagt igjen på svarer eller en SMS. Beskjed lagt igjen på svarer kan forklare lydprøvene politiet brukte mye tid på.
Citera
2019-06-14, 17:44
Medlem
Bortføringsteorien fører mistanken bort fra TH. Dette er spesielt viktig innad i familien. Jeg tror TH har brukt mye tid og energi på å overbevise, både politi og egne voksne barn, om at brutale og hevngjerrige russiske kriminelle har bortført hans kone. I kjølvannet av bedragerisaken.

Luemannen og Telefonmannen dukket tilfeldig opp, tidspunktene var kinkige i forhold til bortføring, og TH justerte forklaringen sin i forsøk på å få Luemannen og Telefonmannen til å passe inn i et kidnappings-scenario. Uten å lykkes.

At man nå forlater bortføringsteorien, vil påvirke dynamikken innad i familien. Finnes det ingen utenlands liga må det bli TH som blir hovedmistenkt. Dette pga løsepengekravet som ble funnet i boligen. Presset vil øke sterkt på alle, og situasjonen vil bli så vanskelig at det blir uholdbart.

Drapssaker uten lik er vanskelige å løse. Jeg tror politiet håper at økende press skal få TH å tilstå, og å vise stedet hvor han har skjult AEH.

Jeg tror at politiet har tilstrekkelige indisier til å få TH dømt. Men de vil ha saken oppklart, fullt og helt.
Senast redigerad av kornblomst 2019-06-14 kl. 17:45. Anledning: Skrivefeil
Citera
2019-06-14, 17:51
Medlem
Bletchley-Parks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrtrt
Ja, dette med demens hadde jo forklart TH sin hjemkomst også, at han var SÅ bekymret for sin kone at han dro hjem da hun ikke svarte. Veldig spent på om de lekker hvem hun snakket med, om det var en samtale, beskjed lagt igjen på svarer eller en SMS. Beskjed lagt igjen på svarer kan forklare lydprøvene politiet brukte mye tid på.

Noe må akkurat den hjemkomsten forklares med, for det virker helt sprøtt at om en ikke får svar etter å ha ringt kona, så avslutter en jobben for å dra hjem og sjekke. Det er ikke noe så veldig mange ville gjort tror jeg, om en da ikke er sykelig sjalu og holder kona i et strengt regime, eller om kona er alvorlig syk og en er bekymret for at noe har hendt. Det siste passer dog dårlig med at hun luftet valpen alene hver dag og også at hun akkurat hadde tatt opp igjen kontakten med gamle venner. Derimot å ta opp kontakten med gamle bekjente ville kanskje kunne gjøre en sykelig sjalu ektemann enda mer kontrollerende.

Viktig å presisere at jeg ikke har noen som helst formening om at dette var et slikt ekteskap, men jeg også reagerer på at en drar hjem for å sjekke kona om hun ikke svarer med en gang i telefonen, spesielt ettersom de angivelig hadde hatt kontakt ganske nylig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in