Citat:
Ursprungligen postat av
Lorentsen
Det finnes ingen kjente spor på åstedet som peker mot TH som gjerningsmann. I tillegg har han alibi for tidspunktet politiet mener AE ble bortført. For å sitere politiet igjen: "Vi har gått gjennom de forhold som lå til grunnlag for mistanken, og fått et klarere bilde." Sporene som så mistenkelige ut i 2019/20, er ikke lenger mistenkelige. Derfor ble saken mot TH henlagt.
Det ville være spinn hakkende galt å ta ut tiltale mot en person som DU mener har utført forbrytelsen, når han ut i fra bevisene ikke kunne utført forbrytelsen. Ønsker du at feil person skal dømmes, og at gjerningspersonen slipper unna?
Påtaleleder Lisbeth Ravlo Backe til TV2.
Hun forteller at politiet har jobbet ut ifra flere hypoteser.
– Den ene hypotesen er drap, men den er svakere nå. Hovedhypotesen er frihetsberøvelse med økonomisk motiv. Men det kan være flere hypoteser også.
https://www.tv2.no/nyheter/lorenskog-saken-vanskelig-for-meg-a-vaere-etterpaklok/19231651/
Problemet med bortføringshypotesen er at det ikke virket som om kidnapperne var interesserte i å motta løsepenger. Oppå det kom at Tom Hagen ikke var interessert i å møte kidnappernes krav for få i gang kommunikasjon. Selve trusselbrevet åpnet heller ikke for snarlig betaling av løsepenger og en rask løslatelse av Anne-Elisabeth.
LRB åpner for flere hypoteser. ?? Hva kan det være. De vanligste bortføringene her til lands rammer rusavhengige som ikke greier å gjøre opp gjeld for illegale rusmidler kjøpt fra kriminelle miljøer. Da kan familie bli kontaktet med krav om å gjøre opp gjelden, som dreier seg om mye mindre beløp enn de 9 millioner euro som ble krevd her.
Er det mulig at AE var blitt avhengig av illegale rusmidler? Jeg vet ikke. I så fall må jo noen ha visst noe om det.
Jeg er i min fulle rett til å mene hva jeg vil om påtale og rettssak.
Min mening er basert på at Hagen var siktet for drap i mer enn fire år, og at politi og påtalemyndighet gjennom disse årene stadig vekk uttalte at mistanken mot Hagen var styrket.
Nå er politiet ilagt munnkurv, og må uttale seg ut fra hvilke rettskraftige beviser og indisier de har bygget saken på. Og rettskraftige beviser mot Hagen finnes ikke.
Ved gjennomføring av en straffesak ville vi fått innsyn i de ikke-rettskraftige-beviser-og-indisier-sikret-på-åstedet som peker mot Tom Hagen som GM.
Slik saken står nå vil jo de aller fleste tro som meg, at Tom Hagen må være skyldig.