2026-09-09, 15:28
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Det må du gjerne dokumentere.

"Politiet mener at Anne-Elisabeth Hagen ble drept inne i boligen den 31. oktober 2018".

https://www.nrk.no/norge/politiet-er-ferdige-med-undersokelsene-av-sloraveien-4-1.15166037
Citera
2026-09-09, 15:34
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Da politiet første gang offentliggjorde hypoteseskiftet, 26. juni 2019, sa de ingenting konkret om at de mente Sloraveien 4 var åsted for drapet. Like fullt gikk Holden rett i forsvarsposisjon like etter pressekonferansen og erklærte seg uenig med politiet. Nå er det vel fullt lov for ham å mene at politiet tar feil, men neppe særlig smart å flagge det synspunktet umiddelbart.

Jeg har skrevet det før, og mener fremdeles han gjorde sin klient en bjørnetjeneste ved å innta en slik holdning utad. En langt mer profesjonell vri ville vært å si at han tok politiets uttalelser til etterretning, og samtidig unnlot å kommentere saken utover det. Han burde spart skyttergravsmentaliteten til det faktisk var bruk for den, altså ikke før siktelsen mot TH ble offentlig kjent. Da gjorde han jo ganske rent bord i lagmannsretten og fikk TH ut av kasjotten. All fektingen det foregående året var bortkastet, og hadde attpåtil gjort livet langt surere for både TH og hans nærmeste familie.

Ja, stemmer. De la på et og et kort. Først at de mente at Anne hadde blitt drept, og så i Sloraveien.
Nei, ikke noe sjakktrekk fra Holden å forhåndsprosedere.
Holden var uenig i at hun var blitt drept, og mente at det i så tilfelle var snakk om en kidnapping som hadde gått galt, eller noe slikt.
Husker når det var pressekonferanse. Holden slet noe voldsomt med å finne ord. Tenkte seg veldig godt om for hvert ord som kom ut.
Citera
2026-09-09, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Jeg "tror" ingenting. Jeg prøver bare å resonnere utfra de opplysningene som fins.
Vel, det eneste jeg tror er at det kanskje er sunt å være uenige om mulighetene for hva som har skjedd.
Ingen her, såvidt jeg forstår, vet noe mer enn andre om hva som faktisk har skjedd - rent bortsett fra
at AE er utsatt for en grov forbrytelse.

Det kan selvsagt være tilfelle at TH står bak alt sammen, og at han har lagt det han mente var en
vanntett plan. Men all støyen som dukker opp henger ikke sammen med en vanntett plan.
TEH sine mange tangeringer passer overhodet ikke inn. TH sitt eget reaksjonsmønster passer heller ikke inn.

Tenk på NOKAS-ranet. Der ble det lagt en sirlig, og etter Toskas eget hode, vanntett plan for å komme unna med mest mulig penger før politiet rakk å ankomme åstedet, og uten at det skulle være nødvendig å bruke skytevåpen. Alt gikk plettfritt frem til det ble klart at han hadde feilberegnet det kanskje viktigste hinderet, glassruten inn til kjelleren. Alle involverte forholdt seg rolig og iskald frem til det punktet der de ble overrasket av noe så trivielt som en herdet glassrute. Alt som skjedde etter det, var en konsekvens av den tabben.

Men NOKAS var en stor, krevende og spektakulær forbrytelse med et særdeles kort tidsvindu, og full eksponering mot publikum. Et drap begått innendørs i et rolig nabolag er nesten det stikk motsatte, hvis man ser på den umiddelbare effekten. Hvis man gjør det "riktig", og legger en god plan, vil man kunne ha en viss kontroll over de langsiktige konsekvensene. Det virker det ikke som man har i denne saken. Friksjonen startet umiddelbart da TH var i kontakt med politiet første gang. Så ballet det bare på seg.

En grei øvelse i denne sammenheng er å glemme alt du vet om TH, familien og bedriften.
Det kan være interessant å se på det omtrent som et regnestykke, eksemplvis en ligning
der man sitter med et "svar" og et visst antall kjente og ukjente faktorer.

Det er nettopp det. Ut fra det vi kjenner til mener jeg det logiske svaret må være at TH drepte AE og skjulte levningene i løpet av natten.

TH iscenesatte så en fingert kidnapping, med fake telefonaktiviteter for å forskyve drapstidspunktet, og manipulerte sporene etter drap i huset, såkalt villedning.

Jeg greier ikke å se det annerledes.
Citera
2026-09-09, 17:04
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst

Som du sier, Tom Hagen husket ikke hvilken vei han kjørte da han dro fra Futurum og hjem. Det er ca-tider de opererer med, de vet ikke sikkert når han ankom.

Var det ikke omvendt? At TH ikke husker om han kjørte gangveien eller ikke når han dro til Futurum om morgenen? Eller var det begge deler?
Citera
2026-09-09, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
"Politiet mener at Anne-Elisabeth Hagen ble drept inne i boligen den 31. oktober 2018".

https://www.nrk.no/norge/politiet-er-ferdige-med-undersokelsene-av-sloraveien-4-1.15166037
Krimpodden intervjuet Guro H. Hansen i episoden som ble publisert 31. oktober 2024.
Krimpodden: Har dere noen formening om Anne Elisabeth Hagen kom ut av Sloraveien i live eller ikke?

GuroHH: Det kan jeg ikke bekrefte eller avkrefte.

Krimpodden: Er det fordi dere ikke vet?

Guro HH: Det er fordi vi holder flere muligheter åpne.
Citera
2026-09-09, 20:09
Medlem
Citat:
Var det ikke omvendt? At TH ikke husker om han kjørte gangveien eller ikke når han dro til Futurum om morgenen? Eller var det begge deler?

Så vidt jeg husker kunne ikke Tom Hagen gjøre rede for kjøreruten verken til eller fra Futurum.

Den gamle Citroën Picassoen ikke hadde utstyr til å gjengi ruten, og Tom Hagen selv ikke hadde med seg mobiltelefon som kunne spores.

Politiet måtte lete opp glimt av bilen fra overvåkningskameraer for å finne sånn omtrentlig hvilke ruter han kjørte.
Citera
2026-09-10, 10:19
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Krimpodden intervjuet Guro H. Hansen i episoden som ble publisert 31. oktober 2024.
Krimpodden: Har dere noen formening om Anne Elisabeth Hagen kom ut av Sloraveien i live eller ikke?

GuroHH: Det kan jeg ikke bekrefte eller avkrefte.

Krimpodden: Er det fordi dere ikke vet?

Guro HH: Det er fordi vi holder flere muligheter åpne.

Du ba om dokumentasjon på at politiet har sagt flere ganger at de mener at AE ble drept i Sloraveien. Det har du nå fått.
Senast redigerad av Skaanseth 2026-09-10 kl. 10:23.
Citera
2026-09-10, 10:23
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Så vidt jeg husker kunne ikke Tom Hagen gjøre rede for kjøreruten verken til eller fra Futurum.

Den gamle Citroën Picassoen ikke hadde utstyr til å gjengi ruten, og Tom Hagen selv ikke hadde med seg mobiltelefon som kunne spores.

Politiet måtte lete opp glimt av bilen fra overvåkningskameraer for å finne sånn omtrentlig hvilke ruter han kjørte.

Okei. ja, det er merkelig..
Citera
2026-09-10, 10:52
Medlem
Citat:

Jäkligt märkligt att man inte kommer ihåg dagen ens kone dog.

Har TH kört olagligt? Någonstans som han ej vill uppge till polisen?

Kortaste vejen för och spara bensinpengar…
Citera
2026-09-10, 12:30
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Det er nettopp det. Ut fra det vi kjenner til mener jeg det logiske svaret må være at TH drepte AE og skjulte levningene i løpet av natten.

TH iscenesatte så en fingert kidnapping, med fake telefonaktiviteter for å forskyve drapstidspunktet, og manipulerte sporene etter drap i huset, såkalt villedning.

Jeg greier ikke å se det annerledes.

Jeg tenker at dersom TH har drept AE og fraktet henne vekk om natten, har han også stått for det andre - kryptorigg, trusselbrev, rengjøring etc. Da er SE sin tilstedeværelse sannsynligvis en ren tilfeldighet.

Hva er det egentlig politiet mener når de sier de ikke tror SE har utført selve drapet, men at han likevel er involvert? Jeg tenker jo han er den så langt beste kandidaten til å ha fraktet henne vekk. Rett og slett fordi det ville frita TH for den mest kummerlige og risikable oppgaven det tross alt er å "kvittes med kropp". Ville det ikke vært temmelig risikabelt for ham å håndtere et lik i et sånt omfang?

Det var snakk om at politiet av ukjente grunner unnlot å finkjemme TH for spor, og at de straks burde kledd ham i en slags vernedress for å unngå sporsmitte. Det hadde vært skjebnesvangert for ham hvis han var full av død hvis politiet sjekket klær osv.
Citera
2026-09-10, 17:56
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle

Man husker jo om man kjører gangveien, eller om man kjører den lovlige veien rundt.
Mennesker er vanedyr, og man holder seg til det faste. Naboer sa dessuten at det ikke bruker å kjøre biler der. Vet ikke hva man skal konkludere med, om han kanskje har kjørt gangveien, eller om det er for å lage litt oppstyr. Mistenker at han prøvde å lage oppstyr når han sa at han ikke hadde ringt klokken 10:06 og 10:07. Og oppstyr ble det. Politiet trodde at det var TH som hadde slettet to samtaler fra samtaleloggen siden akkurat disse to samtalene ikke var der. Politiet ble dummet ut når det viste seg at THs Nokia var så gammel og utdatert at den sparet på kun 10-15 nummer i samtaleloggen. TH visste jo selvsagt at alle oppringninger blir lagret hos teleselskapet og i disse telemastene, eller basestasjoner som det kalles. Tror han er litt av en luring denne TH. Utspekulert og beregnende så til de grader.
Citera
2026-09-10, 19:32
Medlem
Citat:
Okei. ja, det er merkelig..

Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle

Tror ikke det er bare gangveien eller ikke det er spørsmål om.

Men den nøyaktige ruten han kjørte til og fra Futurum den dagen.

Han har kanskje tatt noen avstikkere, eller, han har brukt unormal lang tid mellom enkelte observasjoner. Jeg vet ikke.

Det virker som om han skjuler noe ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in