Citat:
Basert på kokainsporene, blodspor, forklaringen til TEH, THs alibi og utsjekking fra saken, tyder alt på at TEH er den som har hovedrollen i badekarhistorien. Om historien er sann eller ikke er det store spørsmålet. Kanskje SMSen enkelte hevder å vite om blir publisert og kan bekrefte at historien er sann.
Men hva er det TH prøvde å skjule hvis han kjente til historien i slik detalj som han gjenga i avhør, men unnlot å fortelle den før det ble påpekt at politiet hadde funnet spor etter knust glass?
Det er spørsmålet jeg stiller meg. Han kunne sagt at han ikke visste. Eller han kunne sagt at sønnen hadde hatt et uhell der, men at han selv ikke kjente til detaljene.
Det er selvsagt mulig at det er TEH som har drept sin mor, enten i affekt eller i et sirlig planlagt komplott. Enkelte har ment at visse facebookinnlegg kan ha hintet om noe slikt. Men det gjør i såfall TH medskyldig dersom han forsøker å dekke over for sin sønn.
Min tanke er at badekarhistorien slik TH fortalte den i avhør, er oppdiktet. Og at den virkelige "badekarhistorien", hendelsen som etterlot blod og glass på badegulvet, i virkeligheten er drapet på Anne Elisabeth Hagen. Uavhengig av hvem som gjorde det, eller hvorfor.
Familiens unisone taushet og fiendlighet overfor politiet hinter om at drapet, dets årsaker og mulige konsekvenser, er noe man helst ser forblir i mørket. Om det handler om penger, ære eller skam kan man bare gjette på. Det kan jo være de ruger på langt mørkere hemmeligheter enn offentligheten kjenner til.
Hvem vet, kanskje TH selv er storforbruker av sentralstimulerende pulver fra Sør-Amerika?