2026-09-08, 14:27
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Basert på kokainsporene, blodspor, forklaringen til TEH, THs alibi og utsjekking fra saken, tyder alt på at TEH er den som har hovedrollen i badekarhistorien. Om historien er sann eller ikke er det store spørsmålet. Kanskje SMSen enkelte hevder å vite om blir publisert og kan bekrefte at historien er sann.

Men hva er det TH prøvde å skjule hvis han kjente til historien i slik detalj som han gjenga i avhør, men unnlot å fortelle den før det ble påpekt at politiet hadde funnet spor etter knust glass?

Det er spørsmålet jeg stiller meg. Han kunne sagt at han ikke visste. Eller han kunne sagt at sønnen hadde hatt et uhell der, men at han selv ikke kjente til detaljene.

Det er selvsagt mulig at det er TEH som har drept sin mor, enten i affekt eller i et sirlig planlagt komplott. Enkelte har ment at visse facebookinnlegg kan ha hintet om noe slikt. Men det gjør i såfall TH medskyldig dersom han forsøker å dekke over for sin sønn.

Min tanke er at badekarhistorien slik TH fortalte den i avhør, er oppdiktet. Og at den virkelige "badekarhistorien", hendelsen som etterlot blod og glass på badegulvet, i virkeligheten er drapet på Anne Elisabeth Hagen. Uavhengig av hvem som gjorde det, eller hvorfor.

Familiens unisone taushet og fiendlighet overfor politiet hinter om at drapet, dets årsaker og mulige konsekvenser, er noe man helst ser forblir i mørket. Om det handler om penger, ære eller skam kan man bare gjette på. Det kan jo være de ruger på langt mørkere hemmeligheter enn offentligheten kjenner til.

Hvem vet, kanskje TH selv er storforbruker av sentralstimulerende pulver fra Sør-Amerika?
Citera
2026-09-08, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Men hva er det TH prøvde å skjule hvis han kjente til historien i slik detalj som han gjenga i avhør, men unnlot å fortelle den før det ble påpekt at politiet hadde funnet spor etter knust glass?

Det er spørsmålet jeg stiller meg. Han kunne sagt at han ikke visste. Eller han kunne sagt at sønnen hadde hatt et uhell der, men at han selv ikke kjente til detaljene.

Det er selvsagt mulig at det er TEH som har drept sin mor, enten i affekt eller i et sirlig planlagt komplott. Enkelte har ment at visse facebookinnlegg kan ha hintet om noe slikt. Men det gjør i såfall TH medskyldig dersom han forsøker å dekke over for sin sønn.

Min tanke er at badekarhistorien slik TH fortalte den i avhør, er oppdiktet. Og at den virkelige "badekarhistorien", hendelsen som etterlot blod og glass på badegulvet, i virkeligheten er drapet på Anne Elisabeth Hagen. Uavhengig av hvem som gjorde det, eller hvorfor.

Familiens unisone taushet og fiendlighet overfor politiet hinter om at drapet, dets årsaker og mulige konsekvenser, er noe man helst ser forblir i mørket. Om det handler om penger, ære eller skam kan man bare gjette på. Det kan jo være de ruger på langt mørkere hemmeligheter enn offentligheten kjenner til.

Hvem vet, kanskje TH selv er storforbruker av sentralstimulerende pulver fra Sør-Amerika?
TH trenger ikke skjule noe selv om han var overbevist om at GM ikke hadde vært i 2.etasje, og hadde hørt badekarhistorien fra TEH. Da gir det mening at han mente politiet var på villspor på dette badet. Vi kjenner også få detaljer rundt hva de forskjellige har forklart til ulike tidspunkt. Boken "Lørenskog-mysteriet", gir ikke svar på alle spørsmål. Dersom det finnes en polititeori om at drapet på AE ble utført av TH på badet i 2.etasje, er det en teori politiet har klart å holde godt skjult i snart 8 år, i motsetning til mye annet. Og om teorien har eksistert, har den i alle fall nå blitt forkastet.

Jeg tenker det er usannsynlig at TEH har planlagt drap på AE, eller drept henne i affekt. Da har det nok heller skjedd som et uhell i forbindelse med en bortføring sammen med andre personer/miljøer som nå blir kartlagt.
Citera
2026-09-08, 17:00
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
TH trenger ikke skjule noe selv om han var overbevist om at GM ikke hadde vært i 2.etasje, og hadde hørt badekarhistorien fra TEH. Da gir det mening at han mente politiet var på villspor på dette badet. Vi kjenner også få detaljer rundt hva de forskjellige har forklart til ulike tidspunkt. Boken "Lørenskog-mysteriet", gir ikke svar på alle spørsmål. Dersom det finnes en polititeori om at drapet på AE ble utført av TH på badet i 2.etasje, er det en teori politiet har klart å holde godt skjult i snart 8 år, i motsetning til mye annet. Og om teorien har eksistert, har den i alle fall nå blitt forkastet.

Jeg tenker det er usannsynlig at TEH har planlagt drap på AE, eller drept henne i affekt. Da har det nok heller skjedd som et uhell i forbindelse med en bortføring sammen med andre personer/miljøer som nå blir kartlagt.

Tenker du at TEH har vært involvert i et kidnappingsforsøk av sin egen mor? Blir jo litt som i Coen-brødrenes film "Fargo". Jeg kunne falt for den mistanken selv, om det ikke var for at TH åpenbart er så gjerrig at TEH burde forstå hvor små sjansene var for å få penger. Men jeg ser gjerne for meg at eventuelle innleide forbrytere kan være like tilbakestående som karakterene til Buscemi og Stormare.
Men altså, uansett om TEH har planlagt en kidnapping eller et drap, det gjør liten forskjell summa summarum, og noen som gjør noe slikt må jo åpenbart være blottet for både intelligens og menneskelige følelser. Men folk har gjort gærnere ting enn det, ingenting vil egentlig overraske meg.

Forøvrig mener politiet at angrepet mot AE startet på badet i andre etasje, men at det er gangen og badet i første som er regnet som det sentrale åstedet.
Citera
2026-09-08, 17:56
Medlem
Citat:
Tenker du at TEH har vært involvert i et kidnappingsforsøk av sin egen mor? Blir jo litt som i Coen-brødrenes film "Fargo". Jeg kunne falt for den mistanken selv, om det ikke var for at TH åpenbart er så gjerrig at TEH burde forstå hvor små sjansene var for å få penger. Men jeg ser gjerne for meg at eventuelle innleide forbrytere kan være like tilbakestående som karakterene til Buscemi og Stormare.
Men altså, uansett om TEH har planlagt en kidnapping eller et drap, det gjør liten forskjell summa summarum, og noen som gjør noe slikt må jo åpenbart være blottet for både intelligens og menneskelige følelser. Men folk har gjort gærnere ting enn det, ingenting vil egentlig overraske meg.

Forøvrig mener politiet at angrepet mot AE startet på badet i andre etasje, men at det er gangen og badet i første som er regnet som det sentrale åstedet.
Ja, det er den teorien som jeg tenker er mest sannsynlig, spesielt slik saken har utviklet seg de siste årene. Badekarhistorien+kokainsporene ser dårlig ut for hans del. Vasking og forsvunnet vaskebøtte også. TH hadde ikke visst hvor han skulle vaske, eller hadde noen grunn til å vaske på åstedet, dersom han kom hjem til en bestilt kidnapping/drap. Jeg tror vaskingen kan ha skjedd i panikk etter at TH kontaktet politiet. Men det kan godt hende jeg tar feil.
Citera
2026-09-08, 21:19
Medlem
Fikk inntrykk av at politiet mistenkte at Tom Hagen vasket etter at han kom hjem ca 13:30. Det blir før han ringte politiet ca 14:10.

Hvis TH vasket selv, så må det utelukke at det fantes fremmede GM, kidnappere eller medhjelpere i huset.

Brøske sa rett ut, at det ikke hadde vært fremmede GM i S4 31. oktober 2018.
Citera
2026-09-08, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Fikk inntrykk av at politiet mistenkte at Tom Hagen vasket etter at han kom hjem ca 13:30. Det blir før han ringte politiet ca 14:10.

Hvis TH vasket selv, så må det utelukke at det fantes fremmede GM, kidnappere eller medhjelpere i huset.

Brøske sa rett ut, at det ikke hadde vært fremmede GM i S4 31. oktober 2018.

Den hjemturen var vel litt uklar også, så kanskje han egentlig kom hjem litt før. Og at han brukte lenger på å kontakte politiet enn han ville fortelle om. Sønnen tok vel meg seg bøtta i Focusen før politiet kom. Påfallende at han dro før politiet kom når han visste de var på vei. Selv om likhunder ikke har markert på bilen, kan da ha vært mer enn bøtta han tok med seg
Citera
2026-09-09, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
Den hjemturen var vel litt uklar også, så kanskje han egentlig kom hjem litt før. Og at han brukte lenger på å kontakte politiet enn han ville fortelle om. Sønnen tok vel meg seg bøtta i Focusen før politiet kom. Påfallende at han dro før politiet kom når han visste de var på vei. Selv om likhunder ikke har markert på bilen, kan da ha vært mer enn bøtta han tok med seg

Jeg vet ikke om de visste at politiet var på vei til S4.

Tom Hagen ble bedt om å møte politiet på Shell-stasjonen. Derfra bar det direkte til et hotell. Døtrene og sønnen ble kalt inn til samme hotell. Dette for å sikre familien mot eventuelle voldelige angrep fra de angivelige kidnapperne.

Politiet holdt oppsikt med S4 i noen timer den ettermiddagen. Før åstedsgranskerne kom, en gang i løpet av kvelden.

Som du sier, Tom Hagen husket ikke hvilken vei han kjørte da han dro fra Futurum og hjem. Det er ca-tider de opererer med, de vet ikke sikkert når han ankom.

HHB1 skal ha ringt S4 på fasttelefon noen minutter etter at TH kom inn døra. Det tidspunktet er iallfall sikkert, men jeg husker ikke akkurat når, sånn i farten nå.

Jeg tror TEH ankom S4 i Ford Focus mens TH snakket med politiet. Og at Tom Hagen løy om at ytterdøren var låst eller eventuelt ikke låst. Jeg tror lydteknikeren kunne bekrefte at Hagen løy om hvorvidt ytterdøren var låst.

Den forsvunne vaskebøtten. Jeg vet ikke hvor Hagen gjorde av den, men tviler på at sønnen tok den med. Kanskje TH la vaskeutstyret i bagasjerommet på bilen, uten at TEH var klar over det.

Sønnen tok iallfall med seg Tassen hjem til seg selv og samboeren. Han tok sikkert med noe utstyr til hunden, fôr, seng, bånd osv.

Jeg tror ikke TEH frivillig har hjulpet TH med løgner. Men at TEH ble truet og eller presset til å lyve om badekar-historien.

Jeg tror AE var ute av S4 før TH dro på jobb den dagen.

Det virker rart med all den planleggingen hvis det resulterte i en veldig tight tidslinje, der tilfeldigheter kunne ha avslørt at AE var død før TH dro på jobb.

AE var borte vekk allerede. Levningene hennes ble skjult i løpet av natten. Senest i løpet av natten.

Fremdeles mangler overvåkningsbilder av AE fra teaterkvelden. Det er fremdeles rart.
Citera
2026-09-09, 07:39
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ja, det er den teorien som jeg tenker er mest sannsynlig, spesielt slik saken har utviklet seg de siste årene. Badekarhistorien+kokainsporene ser dårlig ut for hans del. Vasking og forsvunnet vaskebøtte også. TH hadde ikke visst hvor han skulle vaske, eller hadde noen grunn til å vaske på åstedet, dersom han kom hjem til en bestilt kidnapping/drap. Jeg tror vaskingen kan ha skjedd i panikk etter at TH kontaktet politiet. Men det kan godt hende jeg tar feil.

Jeg tenker at uansett hva som har skjedd, så vet både TH og TEH mer enn de velger å fortelle.
Uavhengig av grad av straffskyld.
Citera
2026-09-09, 07:49
Medlem
Citat:
Jeg tenker at uansett hva som har skjedd, så vet både TH og TEH mer enn de velger å fortelle.
Uavhengig av grad av straffskyld.
Ja, politiet uttrykte et ønske om å få snakke med et familiemedlem etter henleggelsen av saken mot TH. Det er nok ikke alt politiet mener de har fått svar på.
Citera
2026-09-09, 10:12
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Det virker rart med all den planleggingen hvis det resulterte i en veldig tight tidslinje, der tilfeldigheter kunne ha avslørt at AE var død før TH dro på jobb.

Her berører du et av mine argumenter som taler imot at dette er en sirlig planlagt forbrytelse.
"Tilfeldighetene" som avslører komplottet tyter ut av alle sprekker i dette skjøre reisverket.
Komplottet er et resultat av frykten for å bli oppdaget. Man har overspilt for å kompensere for
egen frykt. Det er litt som hvis noen begynner å løpe så snart de ser en politimann.

Den eneste som har beholdt roen og vært "proff" er vedkommende som fraktet vekk liket.
Sannsynligvis fordi det lå en ikke ubetydelig pengesum i potten, og fordi dette er en person
som har lang erfaring som forbryter. Noe de andre involverte ikke har.
Citera
2026-09-09, 11:28
Medlem
Citat:
Her berører du et av mine argumenter som taler imot at dette er en sirlig planlagt forbrytelse.
"Tilfeldighetene" som avslører komplottet tyter ut av alle sprekker i dette skjøre reisverket.
Komplottet er et resultat av frykten for å bli oppdaget. Man har overspilt for å kompensere for
egen frykt. Det er litt som hvis noen begynner å løpe så snart de ser en politimann.

Den eneste som har beholdt roen og vært "proff" er vedkommende som fraktet vekk liket.
Sannsynligvis fordi det lå en ikke ubetydelig pengesum i potten, og fordi dette er en person
som har lang erfaring som forbryter. Noe de andre involverte ikke har.

Jeg har absolutt null tro på at TH drepte henne for deretter å leie inn noen for å frakte vekk levningene.

Det ville jo ha vært å avsløre seg selv som drapsmann. Overfor medhjelperen.

Nei, jeg kan i høyden gå med på at TH fikk hjelp til kryptorigget.

Selv det ville være veldig risikabelt og følsomt. Fordi eventuell medhjelper som laget kryptorigg straks ville forstå tegningen da det ble kjent at Anne-Elisabeth var "forsvunnet", angivelig bortført fra hjemmet med krav om løsepenger i kryptovaluta.

Jeg tror Tom Hagen fraktet vekk levningene hennes selv. I løpet av natten.
Citera
2026-09-09, 14:01
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Jeg har absolutt null tro på at TH drepte henne for deretter å leie inn noen for å frakte vekk levningene.

Det ville jo ha vært å avsløre seg selv som drapsmann. Overfor medhjelperen.

Nei, jeg kan i høyden gå med på at TH fikk hjelp til kryptorigget.

Selv det ville være veldig risikabelt og følsomt. Fordi eventuell medhjelper som laget kryptorigg straks ville forstå tegningen da det ble kjent at Anne-Elisabeth var "forsvunnet", angivelig bortført fra hjemmet med krav om løsepenger i kryptovaluta.

Jeg tror Tom Hagen fraktet vekk levningene hennes selv. I løpet av natten.

Jeg "tror" ingenting. Jeg prøver bare å resonnere utfra de opplysningene som fins.
Vel, det eneste jeg tror er at det kanskje er sunt å være uenige om mulighetene for hva som har skjedd.
Ingen her, såvidt jeg forstår, vet noe mer enn andre om hva som faktisk har skjedd - rent bortsett fra
at AE er utsatt for en grov forbrytelse.

Det kan selvsagt være tilfelle at TH står bak alt sammen, og at han har lagt det han mente var en
vanntett plan. Men all støyen som dukker opp henger ikke sammen med en vanntett plan.
TEH sine mange tangeringer passer overhodet ikke inn. TH sitt eget reaksjonsmønster passer heller ikke inn.

Tenk på NOKAS-ranet. Der ble det lagt en sirlig, og etter Toskas eget hode, vanntett plan for å komme unna med mest mulig penger før politiet rakk å ankomme åstedet, og uten at det skulle være nødvendig å bruke skytevåpen. Alt gikk plettfritt frem til det ble klart at han hadde feilberegnet det kanskje viktigste hinderet, glassruten inn til kjelleren. Alle involverte forholdt seg rolig og iskald frem til det punktet der de ble overrasket av noe så trivielt som en herdet glassrute. Alt som skjedde etter det, var en konsekvens av den tabben.

Men NOKAS var en stor, krevende og spektakulær forbrytelse med et særdeles kort tidsvindu, og full eksponering mot publikum. Et drap begått innendørs i et rolig nabolag er nesten det stikk motsatte, hvis man ser på den umiddelbare effekten. Hvis man gjør det "riktig", og legger en god plan, vil man kunne ha en viss kontroll over de langsiktige konsekvensene. Det virker det ikke som man har i denne saken. Friksjonen startet umiddelbart da TH var i kontakt med politiet første gang. Så ballet det bare på seg.

En grei øvelse i denne sammenheng er å glemme alt du vet om TH, familien og bedriften.
Det kan være interessant å se på det omtrent som et regnestykke, eksemplvis en ligning
der man sitter med et "svar" og et visst antall kjente og ukjente faktorer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in