• 1
  • 2
2019-01-08, 15:17
Medlem
Hej!

Jag ska säga upp en nyproduktion bostadsrätt som jag inte längre vill ha. Den skulle börja byggas för 6 månader sedan och jag har ej tålamod att vänta längre därav byggtiden är 2 år och det verkar ej kunna bestämma sig på långa vägar.

Jag vet att det finns en chans att få tillbaka fulla beloppet som man betalat som ingångsbetalning(?).
Ska skriva ett mail till byggmästaren att jag vill hoppa av detta projekt men jag vet inte hur jag ska skriva för att lyckas övertyga dom på ett bra och rättvist sätt som ökar mina chanser att få tillbaka 100% av beloppet som jag betalat istället för 75%.

Jag kommer skriva detta mail & göra mitt bästa i vilket fall.

Vilka punkter ska man ha med?
Vad ska man tänka extra på?
Vad ska man INTE skriva?

Jättetacksam om någon kunde ta sig tid och hjälpa mig!
Tack så jättemycket på förhand!

Med vänliga hälsningar,
Mattias.
Citera
2019-01-08, 15:24
Medlem
Citat:
Jag ska säga upp en nyproduktion bostadsrätt som jag inte längre vill ha. Den skulle börja byggas för 6 månader sedan och jag har ej tålamod att vänta längre därav byggtiden är 2 år och det verkar ej kunna bestämma sig på långa vägar.

Så du har alltså betalat en form av handpenning.
Då gissar jag att du kanske också skrivit på någon form av kontrakt eller avtal.
Vad står i detta?
Läs mer här
https://www.ekonomifokus.se/bostad/j...d-hava-avtalet
Senast redigerad av bosseriks 2019-01-08 kl. 15:27.
Citera
2019-01-08, 15:24
Avstängd
Vilket avtal är påskrivet, bokningsavtal eller förhandsavtal? Läs i det. Information om man ångrar sig kan finnas om endast bokningsavtal är skrivet, ska isåfall stå i avtalet.
Citera
2019-01-08, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Så du har alltså betalat en form av handpenning.
Då gissar jag att du kanske också skrivit på någon form av kontrakt eller avtal.
Vad står i detta?
Läs mer här
https://www.ekonomifokus.se/bostad/j...d-hava-avtalet

Ja, kontrakt är skrivet och jag har betalat handpenning så de behöver ej betala ut de sista 25%:en av beloppet.
Jag pratade precis med min mäklare och hon sa att det finns chans att de kan betala ut hela beloppet om man trycker på det i mailet när man skriver till dom och säger upp bostaden.
Citera
2019-01-08, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matroy
Ja, kontrakt är skrivet och jag har betalat handpenning så de behöver ej betala ut de sista 25%:en av beloppet.
Jag pratade precis med min mäklare och hon sa att det finns chans att de kan betala ut hela beloppet om man trycker på det i mailet när man skriver till dom och säger upp bostaden.

Har du en mäklare som hjälpt dig hitta den här bostaden?
Citera
2019-01-08, 16:15
Medlem
kalkryggars avatar
Kan du gå via en jurist som skriver under brevet åt dig så tror jag det går lättare. Kostar några loppor dock.
Citera
2019-01-08, 18:48
Medlem
Man är alltså försenad med bygget? Är det inte ett kontraktsbrott?
Stäm dem o kräv ersättning.
Citera
2019-01-08, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Man är alltså försenad med bygget? Är det inte ett kontraktsbrott?
Stäm dem o kräv ersättning.

Nä, det får vara hur försenade de vill enligt kontraktet så därför jag försöker skriva ett mail som får dem att besluta sig att ge tillbaka hela beloppet ist för bara 75%.
Citera
2019-01-09, 21:44
Medlem
Citat:
Nä, det får vara hur försenade de vill enligt kontraktet så därför jag försöker skriva ett mail som får dem att besluta sig att ge tillbaka hela beloppet ist för bara 75%.

https://www.svd.se/ny-dom-skakar-nyp...av-bostadsratt
Citera
2019-01-11, 17:28
Medlem
Citat:

Vem är så dum att man skriver på ett avtal utan slutdatum?
I princip så skulle byggföretaget kunna skita i att bygga något på 500 år och bara behålla pengarna.

Nu har du lärt dig en läxa o inte skriva på vilket skit som helst.
Citera
2019-01-13, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Vem är så dum att man skriver på ett avtal utan slutdatum?
I princip så skulle byggföretaget kunna skita i att bygga något på 500 år och bara behålla pengarna.

Nu har du lärt dig en läxa o inte skriva på vilket skit som helst.

brukar ej finnas slutdatum utan byggherrarna skriver ungefär när det beräknas börja bygga och när bygget beräknas vara klart.

så jag har inte lärt mig ett skit.
Citera
2019-01-16, 19:48
Medlem
Citat:
brukar ej finnas slutdatum utan byggherrarna skriver ungefär när det beräknas börja bygga och när bygget beräknas vara klart.

så jag har inte lärt mig ett skit.

Ja, skriver man på ett avtal där det inte blir några konsekvenser ifall inflyttningen blir försenad så får man skylla sig själv.
Lär man sig inget av det så är man dessutom en åsna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in