• 3
  • 4
2019-01-08, 23:41
Medlem
Bucketshops avatar
Tråden handlar inte om huruvida det går att tjäna 10 miljoner på ett par månader eller huruvida TS ljuger om sina inkomster.

OT raderat

/Mod
Citera
2019-01-09, 00:07
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reggaeman
Så då är du inte rik alltså?

Nä precis! Omsättning är inte vinst!
Citera
2019-01-09, 01:46
Medlem
Problemet med grabbar som TS är deras låga självkänsla.
Denna ständiga mindrevärdeskänsla att vara under de duktiga.
Började redan tidigt, i skolan byggdes aggressionen upp, "de andra" är duktiga jag själv en korkskalle.
Men vänta nu...jag och mina lika korkade polare har kommit på konspiration, allt är en konspiration och alla andra som var duktiga i skolan är hjärntvättade och jag har kommit på sanningen, visste det.
Citera
2019-01-09, 18:10
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Säg inget, eftersom du skriver att du inte ”kommer åt” pengarna är du ju faktiskt inte alls rik!
Risken är bara att folk börjar snylta på dig ”i onödan” och så måste du betala för att inte stå där med skammen.
Plötsligt är du dränkt i SMS-lån och annat skit.

Dessutom måste du tänka på risken att dina släktingar kan vara kriminella och på olika sätt vill utpressa dig!
Citera
2019-01-09, 18:38
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vilsmelatillnon
Blanda ekonomier är det snabbaste sättet att förlora både vänner och familj på. Idioter börjar be om pengar, resterande idioter tar det personligt att du gav någon pengar men inte dem och nu ska de ha. Om du ger någon en gåva så är det någon idiot som blir arg för att deras gåva kostade mer. Eller att någon lånar pengar men väljer att inte betala tillbaka av diverse anledningar.

Och väljer du att inte göra något av ovanstående så är du en ond person.

När det kommer till pengar och människor så är människor som kråkor, de är villiga att hacka sönder påsen (dig) för att före alla andra kråkor och ta så mycket som möjligt.

Det är inte första gången ett livslångt vänskap tar slut för bara några hundralappar.
Mycket intressant. Tackar för insikten.

Vad bör man säga att man jobbar med då, ljuga då eller?
Citera
2019-01-09, 19:09
Medlem
Merwinnas avatar
Jag skulle också säga: berätta inget alls. Det är illa nog att skattedeklarationerna är offentliga handlingar i Sverige, så att folk kan gå in och kolla inkomst och förmögenhet ändå. (Jag förstår för övrigt inte hur det kan få vara så.) Jag hade en vän som råkade ut för att hans inkomst ett år outades i lokaltidningen. Det var en sådan där "se tio-i-topp högsta inkomsterna i länet år 20XX"-artikel. Han kom med där för att han hade sålt ett företag, men han hade direkt investerat pengarna igen, så det var inga pengar han hade tillgång till.

Ändå utsattes han för osannolikt många människor som försökte utnyttja honom. Systern tyckte att han skulle kunna understödja henne lite, eftersom hon var ensam mamma och barnen hade långa dagsisdagar. Vänner förutsatte att han skulle ta hela notan när de var ute och åt på restaurang. "Det kan ju inte vara mycket pengar för dig, medan vi är fattiga studenter". Massa sådant. Han säger att han gav lite upp hoppet om mänskligheten av den erfarenheten.
Citera
2019-01-09, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vilsmelatillnon
Om du vill ha dina vänner och familj kvar, håll pengarna för dig själv och nämn inte ett ord.

Precis så. Pengar förgör människor. De du älskar kan bli sinnessjuka demoner.
Citera
2019-01-09, 23:01
Medlem
Min fru känner till min månadslön, men inte ens hon vet om vad mina andelar är värda. Handlar om väldigt stora summor, men eftersom de inte är tillgängliga och kan försvinna när som helst har jag inte sett någon anledning till att berätta.

Skulle jag sälja någon dag skulle det vara ett svårt val om skulle få veta exakta beloppet. Å andra sidan vet hon att det är ett väsentligt värde, men har därefter inget behov av att veta mer. Vi mår bra på våra löner.

Övrig familj och vänner kommer aldrig få veta. Blir jag pressad någon gång på fyllan så kommer jag säga att ”det är tillräckligt för att kunna betala av villalånet om jag vill”, så har jag iaf ”erkänt” att det är mycket pengar, men ett belopp som inte är magiskt stort. Sen behöver de inte veta att det egentligen handlar om x villor som kan avbetalas...
Citera
2019-01-10, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren
Det räcker med att berätta för din familj att du har startat företag & att det går bra osv. Du behöver inte nämna några belopp.

För vänner och bekanta kan du säga att du pluggar, och om de undrar (ang dina pengar/prylar) kan du väl berätta om ditt företag, men där bör du helst undvika att prata om belopp helt.

Tror detta är ett bra råd. Som flera skriver så går det ju inte att dölja att fått det "bra ställt" så det gäller att ha en trovärdig historia. Att startat ett företag som "ger lite extrainkomster" borde gå bra att säga utan att förstöra sina relationer till familj och vänner.

Men om de listar ut att det finns "en hög med pengar" så blir det problem. Då kommer avundsjukan, förväntan att du ska hjälpa dem om ekonomisk "knipa", affärsförslag där de ska tjäna pengar och du stå för investeringskapitalet, eller de som vill låna och aldrig kommer att betala tillbaka.

Och inte göra en stor sak av det när de frågar. Är nog där svårigheten ligger. När får frågan så om säger för lite så blir de misstänksamma. Är också lätt hänt att pratar för mycket när ljuger och då blir de också misstänksamma. Det är svårt att ljuga.
Citera
2019-01-10, 06:51
Medlem
rex144s avatar
Det är samma taktik som vid en stor lottovinst, en sådan nyhet stressar din omgivning, skakar den i sina grundvallar, det får folk att titta deras liv, stanna upp och tvingar de inse att de har slösat sitt liv , inte gjort något speciellt, sedan kommer avundsjukan , "jag är jo mycket smartare, jag har lidit/kämpat mer i mitt liv därför förtjänar jag detta mer än han"
Citera
2019-01-10, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuiwa
Hej!
För ett 2-3 månader sedan startade jag ett företag vid sidan av mina studier. Det har gått väldigt bra och jag har sedan dess gjort en vinst på över 10 miljoner kronor. Jag studerar utomlands och har därför inte haft någon kontakt med familj eller vänner, så de vet ej om detta. Jag funderar på att aldrig gå ut med detta till vänner, då jag är rädd att de ska bli avundsjuk osv. Hur tycker ni jag ska göra?
Kan tillägga att detta endast är början, då efterfrågan är större än vad jag trodde.

Men ska du flytta hem till Sverige eller? Din mamma kan väl få veta att det går bra för dig? Har du ingen kontakt alls med ens den närmaste familjen? Varför?
Citera
2019-01-10, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voidworth
Precis så. Pengar förgör människor. De du älskar kan bli sinnessjuka demoner.

Nja här vill jag nog slå ett slag för den älskande lilla mamman. Hon som finns där bakom sitt vuxna barn och som älskar hen oavsett ekonomi. Hon vill inte låna alls utan bor kvar i ettan med pentry och GLÄDS ENORMT över sitt barns framgångar.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in