2006-02-20, 21:19
Medlem
1989 sade George Bush den äldre om sitt ställningstagande mot abort, att i ljuset av frågans komplexitet: ”if I have to err, I prefer to err on the side of human life.”

Jag måste säga att jag tycker det ligger ganska mycket i det uttalandet. Är man inte helt säker på att fostret saknar allt människovärde så är ju konsekvenserna om man har fel så mycket värre ifall man ändå stödjer den fria aborten än ifall man inskränker den.

Efter några decennier av fri abort torde dock en återgång till den äldre, restriktiva hållningen ha mycket svårt att finna stöd. Helt enkelt eftersom den som är "pro choice" inte bara kan byta åsikt som man byter kläder, utan vid ett åsiktsbyte åtminstone för sig själv måste medge sig tidigare ha stött historiens värsta massmord.

Reflektioner?
Citera
2006-02-21, 20:37
Medlem
hanumans avatar
Jag tror snarare att människor är obenägna att byta åsikt på grund av att man vant sig vid att det är den medvetna (vuxna) människans val som gäller. Även tanken att ingen skall behöva födas oönskad tycks vara ganska spridd.

Det är en svår fråga, rent moraliskt, detta med aborter och jag blir alltid tveksam och motstridig då någon uttrycker en tvärsäker åsikt åt endera hållet (för eller emot). Personligen är jag för "fri abort", men inte helt på det klara med den moraliska aspekten i frågan.

Bush, den äldre, väljer i detta fall att tillämpa försiktighetsprincipen när det gäller det ofödda barnet. Intressant är att han är för dödsstraffet trots att det bevisligen avrättas felaktigt dömda personer. Det vore intressant att höra honom kommentera "err on the side of human life" i dödsstraffrågan.
Citera
2006-02-22, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanuman
Jag tror snarare att människor är obenägna att byta åsikt på grund av att man vant sig vid att det är den medvetna (vuxna) människans val som gäller.

Jo, givetvis är de flesta människor benägna att öht. hålla fast vid åsikter som finner allmän acceptans i samhället. Men det jag tycker är intressant med just abortfrågan är konsekvenserna av att gå från förespråkare till motståndare, det man då tvingas medge (förutsatt att man blir motståndare för att man tillskriver fostret människovärde).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in