Citat:
Ursprungligen postat av Han där borta
Pröva själv och avrapportera. Jag tror inte många här ens har tagit tanken att köpa burkpotatis. men testa gärna.

Update!
Jag provade att fritera dessa igår.
Jag gjorde som följer: hällde av, delade de större potatisarna för att få hyfsat jämn storlek, spolade av dem ganska länge i kallt vatten, ställde ut i kylan (hade runt -10) och lät stå gissningsvis en halvtimme. Sen friterade jag dem i 120-130 C i 5-10 minuter tills de fick lite färg, ställde ut dem i kylan igen nån kvart och sen hårdfriterade jag dem på 180-190 C tills de blev lagomt brända.
Sen slängde jag in dem i ugnen, 100 C med öppen lucka och lät de stå där och gotta till sig medan jag fixade och donade med kött mm, blev ca en halvtimme i ugnen.
Resultatet då? Det blev en god, krispig yta och de blev mjuka och fina inuti. Ytan blev såpass hård att det var svårt att salta (saltet ramlade av) Tjejen tyckte de var en riktig hit, själv föredrar jag nog pommes fritesena ur pommes frites-tråden (ni känner nog igen min arbetsgång från den tråden, ni som läst den

) men kommer helt klart att testas igen.
En varning bara! Vid fritering, och speciellt vid slutfriteringen, så smällde det och skvätte riktigt ordentligt, vette fan varför, om det var vatten/ångblåsor i potatisen eller något. Så se till att ha någon form av lock att hänga över fritösen, jag tog även på mig långärmat, handskar och skyddsglasögon för att vara på den säkra sidan. Det var lite otrevligt, men när jag lade på locket lite löst så gick det utmärkt utan spill.