Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-06, 19:17
  #1
Medlem
Polisen;

06 januari 17.50, Rån, Ystad
Väktare rånad, centrum.
En väktare berättar att en annan väktare blivit misshandlad och rånad i samband med ett arbete vid en bank på Hamngatan. Polis skickas till platsen för kontroll och väktaren förs med ambulans till sjukhus. Platsen spärras av i väntan på teknisk undersökning samtidigt som förhör med eventuella vittnen påbörjas. Övriga omständigheter är inledningsvis okända.


Torde vara ganska ovanligt. Att vissa väktare behöver poliseskort för att kunna fullgöra sitt arbete har vi sett tidigare, men rånade?

Hittade inget i Ystads Allehanda
Citera
2019-01-06, 19:33
  #2
Medlem
Smart att råna en väktare.

dd säger:
BO kvinna.
GM från en icke skidåkande nation.
Citera
2019-01-06, 19:55
  #3
Medlem
På Hamngatan ligger SEB samt Handelsbanken, troligtvis rör det sig om någon av dessa två. Har faktiskt själv observerat väktarrutinen just i samband på denna gata, när jag stod utanför Hennes & Mauritz som ligger tvärs över gågatan från bankerna, och väntat på flickvännen. Jag tänkte faktiskt tanken då hur enkelt det vore att bara slita värdeväskan från väktaren och lägga benen på ryggen, och nu händer det. Om det nu rör sig om en värdeväska som förövarna har kommit över, lär inte det vara ett ganska obevågat byte, med tanke på att det bör vara svårt att ta sig in i på ett säkert sätt utan att skada innehållet om sedlar är skyddade av bläckpatroner osv.
Citera
2019-01-06, 19:59
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alfahannen2
På Hamngatan ligger SEB samt Handelsbanken, troligtvis rör det sig om någon av dessa två. Har faktiskt själv observerat väktarrutinen just i samband på denna gata, när jag stod utanför Hennes & Mauritz som ligger tvärs över gågatan från bankerna, och väntat på flickvännen. Jag tänkte faktiskt tanken då hur enkelt det vore att bara slita värdeväskan från väktaren och lägga benen på ryggen, och nu händer det. Om det nu rör sig om en värdeväska som förövarna har kommit över, lär inte det vara ett ganska obevågat byte, med tanke på att det bör vara svårt att ta sig in i på ett säkert sätt utan att skada innehållet om sedlar är skyddade av bläckpatroner osv.

Enkla pengar, om det inte är någon från begåvningsreserven.
Citera
2019-01-06, 20:01
  #5
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Smart att råna en väktare.

dd säger:
BO kvinna.
GM från en icke skidåkande nation.

Tror BO är en man men icke skidåkande land har du nog rätt i. Gissar på att man inom kort kommer gripa GM för det lär finnas vittnen.
Citera
2019-01-06, 20:41
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alfahannen2
På Hamngatan ligger SEB samt Handelsbanken, troligtvis rör det sig om någon av dessa två. Har faktiskt själv observerat väktarrutinen just i samband på denna gata, när jag stod utanför Hennes & Mauritz som ligger tvärs över gågatan från bankerna, och väntat på flickvännen. Jag tänkte faktiskt tanken då hur enkelt det vore att bara slita värdeväskan från väktaren och lägga benen på ryggen, och nu händer det. Om det nu rör sig om en värdeväska som förövarna har kommit över, lär inte det vara ett ganska obevågat byte, med tanke på att det bör vara svårt att ta sig in i på ett säkert sätt utan att skada innehållet om sedlar är skyddade av bläckpatroner osv.

Även Sparbanken Syd ligger "delvis" här och det är den aktuella banken.
Jag befann mig i området strax efter larmet och gatan som spärrades av var Möllegatan från korsningen Möllegatan/Hamngatan. Loomisbilen stod på Möllegatan strax "bakom" H&M's entré.
Citera
2019-01-06, 21:29
  #7
Medlem
Konstigt att det inte hänt tidigare. Där är så mörkt och "skumt" precis där dom parkerar för att sen gå in i banken.
Citera
2019-01-06, 22:05
  #8
Medlem
Polisen;

Uppdatering: Väktaren ska ha blivit överfallen av flera gärningsmän som ska ha tillgripit en okänd summa kontanter från honom. Polisen vill gärna komma i kontakt med vittnen som gjort observationer kring brottsplatsen under eftermiddagen fram till 18.00-tiden. Alla vittnesuppgifter är av intresse och mottages tacksamt via telefonnummer 114 14.
Citera
2019-01-06, 22:28
  #9
Medlem
Är det en bankomat som har laddats eller är det hämtning av pengar? För att väktaren blivit rånad privat kan vi väl utesluta!
Citera
2019-01-06, 22:45
  #10
Medlem
Sam.Boyds avatar
Flera rånare!

En troligtvis ny rånarliga har slagit till i Ystad.

Lyckas de få ut oskadade pengar så lär vi få se dem slå till igen.

Kan de tänkas komma från framtidsstaden Malmö?
Citera
2019-01-06, 22:50
  #11
Medlem
Polisen;

Uppdatering: Väktarens bil tas i beslag för teknisk undersökning, dörrknackning genomförs i närområdet och kriminaltekniker har genomfört en teknisk undersökning på platsen.
Citera
2019-01-06, 23:01
  #12
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B71
Polisen;

Uppdatering: Väktarens bil tas i beslag för teknisk undersökning, dörrknackning genomförs i närområdet och kriminaltekniker har genomfört en teknisk undersökning på platsen.

Insiderbrott?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback