• 2
  • 3
2019-01-06, 19:45
Medlem
Nattiskatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soxi
Gjorde den här tråden i terapisyfte. Inte för att argumentera vetenskapligt och skit. Egentligen. Praktiska råd eller lösningar har jag gett upp för
Längesen men jag lyssnar på er som ger dem.

Känns mest som jag bara ska skita i allt. Så svårt att beskriva men de lönar sig liksom inte att bry sig. Ser bara inte någon utväg för de är låst överallt.

Känna som man känner, leva som det blir. Är väl min filosofi i nuläget. Livet kanske är förstört men då är det så. Än så länge överlever jag.

Det blir inte bättre genom att skita i allt. Du behöver återhämta dig efter all stress och inte ha för bråttom, det kan ta tid att må bättre när man känt sig nere under en längre period. Det är lätt att fastna i tankar och gräva sig djupare, men det är aldrig förstört så länge man inte bestämmer sig för det. Det är lätt att det blir dåligt om man ställer in sig på det.

Det med hjärntröttheten, du kanske ska fokusera på saker under en kortare tid. Vissa behöver mer pauser, man orkar bara inte ta in hur mycket som helst. Alla fungerar olika.

Du har trots allt dina stunder i naturen och fina kvällar, att du överhuvudtaget försöker gå promenad kan bara göra det bättre.
Citera
2019-01-06, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattiskatt
Oftast lättare sagt än gjort.

Och ändå så finns det bara ett sätt att komma tillrätta med problemen på.

Så om du är fet, så sluta äta chips och börja göra armhävningar istället. Du vaknar inte smal imorgon men det är ju en jävla bra start mot ditt mål.

En historia:
Jag hade en låsning i nacken en gång i tiden.
Sjukvården, mediciner, sjukgymnaster med sina nålar och massage i 3-4månader, följt av kvacksalvare, häxmästare och kinesiska kungfu-munkar som hade helat varenda människa som gått igenom deras kliniker. Inget hjälpte.

Sen träffar jag en kompis på stan (ovetandes om att jag lagt ut över 50K privat för att försöka bli bra) efter 4 månader som försöker skoja med mig och säger:
-"Du kanske ska känna efter lite mindre".

Min kompis är ingen trollgubbe men han är en starkt bidragande orsak till att jag lyckades skifta fokus till att börja må bra istället för fortsätta må dåligt.

Enkelt är det ju inte iofs.
Citera
2019-01-06, 21:06
Medlem
Maskindiskmedels avatar
När började symptomen? Har du bott kvar på samma ställe? Har du bytt arbetsplats? Mögel och s.k. sjuka hus kan ge symptom som du beskriver. Går det att flytta till t.ex. föräldrarna under en längre tid?
Citera
2019-01-07, 01:46
Medlem
Citat:
Ska försöka hålla det kort och sammanfattat

Söker goda råd men vill mest bara skriva av mig eller prata med någon i samma sits.

Jag lever med fyra/fem olika misstänka sjukdomar som tagit allt ifrån mig. Precis allt i mitt liv är förstört.

Hjärntrötthet, IBS, astma, ADHD, utmattningssyndrom

Kunde skrivit min historia men jag har inte den mentala orken just nu på grund av hjärntröttheten

Jag kan i alla fall inte göra någonting längre, en längre stund utan att det känns som sirap i huvudet och jag måste gå och vila.

Mår dåligt VARJE DAG, och vet att det kommer bli samma visa imorgon, och dagen efter det och dagen efter det.

Vetskapen om att mitt liv förmodligen är förstört för all framtid om de här är kroniskt får mig att bara vilja ge upp.

Jag kan inte vara social med vänner eller familj en längre stund

Jag kan inte läsa, inte skriva långa texter, inte formulera mig, inte tänka klart

Hade passion och talang för idrott och tyngdlyftning förut men de är med förbi nu. Sjukdomen påverkar balans kordination, muskelstyrka etc efter den sitter i nervsystemet. De är som att jag är helt nybörjare.

De var verkligen de ända jag hade, och min flickvän med familj såklart.

Titta på tv, vara på stan, all form
Av aktivitet
Bränner ut mig fullkomligt.

Har fullt med slem o skit lungorna pågrund av astman så kan inte konditionsträna heller.

De ända jag kan göra under en längre tid är alltså att gå en promenad. Laga lite mat. Kolla in i väggen och sova.

Har pågått som värst i snart 1,5 år och börjar nå en brytpunkt känns det som.

”Arbetstränar” varje vardag, vilket innebär att gå runt o städa upp skit o matrester på ett hotell.

Mår dåligt på jobbet varje dag.

Går hem o sover sen börjar allt om.

Har försökt söka hjälp 3 gånger av vården men de tar mig inte på allvar och tjabblar bort det

Lever för min familj min flickvän, mina stunder i naturen, eller fina kvällar. Stunder av stillhet där symtomen avtar.

Känns verkligen så
Ruttet just nu. Ligger här med ångest och vill bara stoppa i huvudet i sanden.

Ska fortsätta tjata på vården men hur fan ska jag göra för att dem ska ta mig på allvar?

Jag har försökt med ALLT men inget hjälper. Är helt lamslagen och i en sits som
Inte går att ta sig ur

Blir bara så trött på skiten.

Har du rotfyllningar? Sådana kan orsaka oerhört stora problem. Se länk nedan.

http://www.tf.nu/nyhet/rotfyllningar-problematiska/
Citera
2019-01-12, 02:38
Medlem
neuron-drones avatar
Vet du hur bra du sover? Problem med djupsömn gör att man inte klarar dagarna. I USA ger man starka preparat för detta men Sverige skiter naturligtvis i det. Det löser inte allt att fixa djupsömnen, men man får en ärlig chans.

Jag undrar vad arbetsträning ska leda till. Är det inte bättre att du får ta tillvara dina bra ögonblick i frihet? Ordna sjukskrivning.
Citera
2019-01-12, 02:53
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
TACK!

Varför skulle jag överdriva? Vad finns det för egenvärde i det?

Så lätt att sitta och preacha när man är kärnfrisk.

Självklart är det känslor jag framför men ingen som inte har varit hjärntrött kan förstå hur själva sjukdomen känns heller.

Jag kan inte förstå hur en reumatiker känner.

Ont: Har försökt få diagnosen utmattningssyndrom länge nu då allt föll ihop efter en psykisk kollaps på ett jobb. Hade haft extremt stress, långvarig belastning som jag inte kunde hantera i flera år innan.

Fick höra förra gången: ”Du är
För ung för att vara utbränd ”

Upplever du saker som kan boosta upp ditt mood och känsloregister som då kan ge energi och lust till att orka mer?

Om du har upplevt nåt liknande som det jag talar om, när upplevde du det och vad kan ha frammanat detta?

Jag kan uppleva dessa men de kan komma så oväntat och det tar slut rätt som det är. Svårt att då kanalisera det till nåt vettig. Men det har blivit stabilare ändå.

Var glad för det fina du ändå har.
Begränsa nyheter och ev intryck från sociala medier etc som kan påverka dig negativt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in