2019-01-06, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattiskatt
Det beror ju i och för sig hur man definierar skriva, för TS kanske det inte känns så. Tycker inte att man ska komma här och vara tyken samt påstå att man ljuger eller överdriver för sig själv bara för att man mår dåligt och inte känner ork till att skriva långa texter och formulera sig. Överdriva har du heller inte rätt att kalla det då du inte vet hur TS känner, uppenbarligen finns det så mycket mer som han hade kunnat skriva som han inte har orken till just nu.

Jag tvivlar inte på att TS är sjuk och mår dåligt.

Jag svarar för att jag vill hjälpa till, varav ruska om en person är ett ETT sätt för det. Vissa tar åt sig och andra suger in det och tar det till sig.

Trist om du anser att jag på min kvart som jag la ner på mitt svar, kommer fram till att det var tyket (vilket det var, men av en anledning) svarat.

Jag vet tex hur smärta funkar i kroppen och där blir det överdrivet (det är hjärnan som gör det vid långvarig smärta) och vid kroniska sjukdomar så känner man gärna efter en gång för mkt, och eftersom det var skit igår så är det skit imorgon.

Framförallt den delen är väl.... Du VET att du mår dåligt om en månad?

Då kan du välja lite olika vägar.
En är ju att inte se skogen för alla träden. En annan är att försöka ändra sin situation. ett steg i taget.
Citera
2019-01-06, 18:49
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Du har alltså 5 diagnoser varav astma är den enda riktiga sjukdomen?
1. Gå till läkaren och få recept på astmamedicin.
2. Man the fuck up!

Och den slutsatsen drar du ur röven? Har du ens någon kunskap eller argument? Kom med dem då så ska vi se.
Senast redigerad av Soxi 2019-01-06 kl. 19:01.
Citera
2019-01-06, 18:53
Medlem
Kanske din underliggande "sjukdom" är existentiell ångest (en del av det andra kan vara symptom), existentiell ångest är inget som sjukvården kan bota eller lindra. Det är en sak för religionen, hobby, intresse familj skaffa barn etc. Har man existensen under kontroll så brukar inte kroppsliga sjukdomar vara något större problem.
Senast redigerad av Evilius 2019-01-06 kl. 18:56.
Citera
2019-01-06, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soxi
Och den slutsatsen drar du ur röven? Har du ens någon kunskap eller argument? Kom med dem då så ska vi se.

Sömn och Energi.

Får du sömn och hur får du energi?
Citera
2019-01-06, 19:01
Medlem
Hoppas att du har någon i din närhet som kan hjälpa dej i kontakten med vården. Det är inte lätt att orka kämpa för sib sak när man mår dåligt. Jag hoppas att du får må bättre snart ❤
Citera
2019-01-06, 19:08
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Sömn och Energi.

Får du sömn och hur får du energi?

Förstår din tänka om strategi men den funkar inte. Har prövat själv. KBT kanske är värt det för det psykologiska vad vet jag.

Känns typ som de är sjukdomarna som tänker och känner åt mig. Inte vice versa. Är lite mer åt det medicinska hållet i min tro

Orkar inte bry mig, och kan knappt få fram klara tankar, 75% av dygnet så det blir problem med det. Min kognitiva förmåga är broken. Känns bara som jag sitter fast och det är lönlöst. Psykiska hänger liksom ihop med det fysiska och de styr jag inte över.

Ända som hjälper är motion. Då blir jag klarare i huvudet o så

Sömnen suger vaknar hela tiden ibland. Uppstressad när jag somnar.

Har sömntabletter som hjälper men inte helt. Melantonin.
Senast redigerad av Soxi 2019-01-06 kl. 19:11.
Citera
2019-01-06, 19:09
Medlem
Nattiskatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Du har alltså 5 diagnoser varav astma är den enda riktiga sjukdomen?
1. Gå till läkaren och få recept på astmamedicin.
2. Man the fuck up!

Vet man inte bättre så är det allra bästa att inte skriva alls.

Citat:
Jag tvivlar inte på att TS är sjuk och mår dåligt.

Jag svarar för att jag vill hjälpa till, varav ruska om en person är ett ETT sätt för det. Vissa tar åt sig och andra suger in det och tar det till sig.

Trist om du anser att jag på min kvart som jag la ner på mitt svar, kommer fram till att det var tyket (vilket det var, men av en anledning) svarat.

Jag vet tex hur smärta funkar i kroppen och där blir det överdrivet (det är hjärnan som gör det vid långvarig smärta) och vid kroniska sjukdomar så känner man gärna efter en gång för mkt, och eftersom det var skit igår så är det skit imorgon.

Framförallt den delen är väl.... Du VET att du mår dåligt om en månad?

Då kan du välja lite olika vägar.
En är ju att inte se skogen för alla träden. En annan är att försöka ändra sin situation. ett steg i taget.

Det kan tolkas på olika sätt, bara för att du anser att det kan funka att be en att sluta ljuga och överdriva så betyder det inte att det är så överhuvudtaget. Det är ungefär samma sak som att säga ”ryck upp dig!” - vilket är tydligt på bristande fakta om psykisk ohälsa. Om man mår dåligt så är din strategi genom att ”ruska om en person” genom att be dem sluta ljuga och överdriva enligt mig inget som fungerar och knappast något man vill höra överhuvudtaget, det är inte särskilt kul att skriva av sig och vilja ha råd för att sedan få höra att man ljuger och överdriver när du inte vet något om det. Det är lätt att anta att det blir överdrivet, när det inte ens måste vara så att man medvetet känner efter en gång för mycket. Jag tycker att du drar snabba slutsatser.
Citera
2019-01-06, 19:24
Medlem
Soxis avatar
Gjorde den här tråden i terapisyfte. Inte för att argumentera vetenskapligt och skit. Egentligen. Praktiska råd eller lösningar har jag gett upp för
Längesen men jag lyssnar på er som ger dem.

Känns mest som jag bara ska skita i allt. Så svårt att beskriva men de lönar sig liksom inte att bry sig. Ser bara inte någon utväg för de är låst överallt.

Känna som man känner, leva som det blir. Är väl min filosofi i nuläget. Livet kanske är förstört men då är det så. Än så länge överlever jag.
Senast redigerad av Soxi 2019-01-06 kl. 19:27.
Citera
2019-01-06, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattiskatt
Det är ungefär samma sak som att säga ”ryck upp dig!”

Ibland är det precis vad man behöver göra för att börja gå i en ny riktning som inte är destruktiv för en själv.

Underskatta inte enkla tips.
Citera
2019-01-06, 19:29
Medlem
Nattiskatts avatar
Citat:
Ibland är det precis vad man behöver göra för att börja gå i en ny riktning som inte är destruktiv för en själv.

Underskatta inte enkla tips.

Oftast lättare sagt än gjort.
Citera
2019-01-06, 19:31
Medlem
Det kunde vara mycket värre. Du är som jag förstår det inte utförsäkrad, du kan arbetsträna, du har bostad och flickvän.
Ta bort ovanstående och då snackar vi jobbigt men då skulle du knappast ha ork att gnälla på flashback.
OBS! Jag avser ej trivialisera din situation.
Citera
2019-01-06, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soxi
Förstår din tänka om strategi men den funkar inte. Har prövat själv. KBT kanske är värt det för det psykologiska vad vet jag.

Känns typ som de är sjukdomarna som tänker och känner åt mig. Inte vice versa. Är lite mer åt det medicinska hållet i min tro

Orkar inte bry mig, och kan knappt få fram klara tankar, 75% av dygnet så det blir problem med det. Min kognitiva förmåga är broken. Känns bara som jag sitter fast och det är lönlöst. Psykiska hänger liksom ihop med det fysiska och de styr jag inte över.

Ända som hjälper är motion. Då blir jag klarare i huvudet o så

Sömnen suger vaknar hela tiden ibland. Uppstressad när jag somnar.

Har sömntabletter som hjälper men inte helt. Melantonin.

Det finns garanterat saker som kan hjälpa dig, frågan är vad och vem.

Äta bra kan du göra idag.
Undvik fett, vitt mjöl och socker i största möjliga mån. (undvik, inte utesluta). Dra ner på salt&peppar öka grönsaker på foodmap-listan.
Kör så och se vad som händer tills du träffar dietist (som du bokar som rehab på vårdcentralen.

En bra start på nya året?
Senast redigerad av Bruz-Lee 2019-01-06 kl. 19:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in