Citat:
Det spelar ingen roll hur jag resonerar. Det innebär inte att du har rätt. Fick gå igenom tråden för att friska upp mitt minne.
Du föreslår att man tar bort hyresregleringen, och att man inför marknadshyror (fri hyressättning med andra ord). Det skulle lösa problemet med bostadsbristen i Sverige.
Har jag tolkat det rätt hittills?
Du argumenterade också att andra nordiska länder har lägre boyta per person jämfört med Sverige, minskar vi den boytan samt inför fri hyressättning så löser vi bostadsbristen i Sverige. Har jag tolkar det rätt?
Jag håller inte med dig och här är följande anledningar:
1. Jag ser inte logiken i att det finns en garanti att hyrorna skulle vara billigare, om man inför fri hyressättning. Hur kan något bli billigare om det är brist på något? Låt oss anta att det är brist på diesel i Sverige. Hur kan diesel bli billigare om det är brist på diesel? Oavsett hur man prissätter diesel, så kommer det fortfarande att vara brist på diesel och stor efterfrågan på diesel. Är det brist på något, och stor efterfrågan, så leder det till högre priser.
Detta gäller även bostäder i Sverige. De som inte har råd att köpa en bostadsrätt, konkurrerar om de få hyresrätter som finns.
Med tanke på den ökade befolkningen, vilka endast har råd med hyresrätter så innebär det hög efterfrågan på hyresrätter. Det byggs få hyresrätter jämfört med bostadsrätter. Efterfrågan blir högre för varje år. Vilket resulterar i högre priser på högre efterfrågan.
Reglerad hyressättning, är reglerad av just den anledningen att hyrorna inte ska bli hur höga som helst. Vad är poängen med att ha hyror som ingen har råd med?
2. Du anser att man borde minska boytan per person i Sverige, så att fler kan bo tillsammans. Att folk bor i kollektiv är inte lösningen. Även om du tvingar ut alla ensamma pensionärer som bor i stora villor, så kommer det fortfarande att vara brist på bostäder. Du inser inte att det behövs ett nytt miljonprogram för att man ska bygga bort den mest akuta bostadsbristen. De stora villorna i Sverige räcker inte till, för att lösa det här akuta problemet.
3. Sveriges befolkning ökar med en ny mindre stad varje år. Vilket är helt ohållbart med tanke på bostadsbristen i Sverige. Jag kan inte förstå hur du kan jämföra andra nordiska länder med Sverige. Sverige har störst invandring och en helt ohållbar situation, vilket gör att bostadsbristen inte kommer att kunna byggas bort på flera deccenier. Fri hyressättning är inte lösningen på Sveriges bostadsbrist. Stängda gränser är däremot en lösning.
Du kommer att så klart leva i din bubbla, och inte svara på frågorna jag ställer. Här är en fråga som du garanterat kommer att undvika att svara på. Om det är stor efterfrågan på något, och brist på samma sak. Hur kan fri prissättning göra en bristvara billigare?
Du föreslår att man tar bort hyresregleringen, och att man inför marknadshyror (fri hyressättning med andra ord). Det skulle lösa problemet med bostadsbristen i Sverige.
Har jag tolkat det rätt hittills?
Du argumenterade också att andra nordiska länder har lägre boyta per person jämfört med Sverige, minskar vi den boytan samt inför fri hyressättning så löser vi bostadsbristen i Sverige. Har jag tolkar det rätt?
Jag håller inte med dig och här är följande anledningar:
1. Jag ser inte logiken i att det finns en garanti att hyrorna skulle vara billigare, om man inför fri hyressättning. Hur kan något bli billigare om det är brist på något? Låt oss anta att det är brist på diesel i Sverige. Hur kan diesel bli billigare om det är brist på diesel? Oavsett hur man prissätter diesel, så kommer det fortfarande att vara brist på diesel och stor efterfrågan på diesel. Är det brist på något, och stor efterfrågan, så leder det till högre priser.
Detta gäller även bostäder i Sverige. De som inte har råd att köpa en bostadsrätt, konkurrerar om de få hyresrätter som finns.
Med tanke på den ökade befolkningen, vilka endast har råd med hyresrätter så innebär det hög efterfrågan på hyresrätter. Det byggs få hyresrätter jämfört med bostadsrätter. Efterfrågan blir högre för varje år. Vilket resulterar i högre priser på högre efterfrågan.
Reglerad hyressättning, är reglerad av just den anledningen att hyrorna inte ska bli hur höga som helst. Vad är poängen med att ha hyror som ingen har råd med?
2. Du anser att man borde minska boytan per person i Sverige, så att fler kan bo tillsammans. Att folk bor i kollektiv är inte lösningen. Även om du tvingar ut alla ensamma pensionärer som bor i stora villor, så kommer det fortfarande att vara brist på bostäder. Du inser inte att det behövs ett nytt miljonprogram för att man ska bygga bort den mest akuta bostadsbristen. De stora villorna i Sverige räcker inte till, för att lösa det här akuta problemet.
3. Sveriges befolkning ökar med en ny mindre stad varje år. Vilket är helt ohållbart med tanke på bostadsbristen i Sverige. Jag kan inte förstå hur du kan jämföra andra nordiska länder med Sverige. Sverige har störst invandring och en helt ohållbar situation, vilket gör att bostadsbristen inte kommer att kunna byggas bort på flera deccenier. Fri hyressättning är inte lösningen på Sveriges bostadsbrist. Stängda gränser är däremot en lösning.
Du kommer att så klart leva i din bubbla, och inte svara på frågorna jag ställer. Här är en fråga som du garanterat kommer att undvika att svara på. Om det är stor efterfrågan på något, och brist på samma sak. Hur kan fri prissättning göra en bristvara billigare?
Nej du har inte tolkat mycket rätt alls. Varför inte bara citera något av det jag skriver istället för att göra långdragna felaktiga tolkningar? Väldigt märkligt beteende..
Det skulle INTE enkom lösa "bostadsbristen" (din definition) i Sverige att ta bort hyresregleringen, men det skulle göra situationen mindre katastrofal. Vilket alla med fler hjärnceller än två inser. Hör sveriges genom tiderna största nationalekonom varför;
https://www.dn.se/ekonomi/professor-...aste-tas-bort/
1. Jag har aldrig skrivit att hyrorna ska bli lägre överlag. Inte en enda gång i någon tråd. Nu drar du egna slutsatser ur luften igen. Du är en mycket märklig debattör.
Ja varför har vi så stor brist på hyresrätter men inte bostadsrätter? Varför byggs det mycket mer BR än HR i Sverige än i alla andra länder där det är fri hyressättning? Är du bekant med begreppet marknadsekonomi?
Varför tvekar investerare att bygga ett Hyreshus i Tensta som måste ta ut hyror på 10k i mån för att gå runt samtidigt som en lika stor lgh på Östermalm i ett vackert sekelskiftshus kostar 5k i mån? Tänk riktigt noga nu.
Varför är det brist på HR i Sverige men inte brist på NÅGOT där marknaden själv sätter priset? Varför var det 10 års väntetid på en prisreglerad Drabant i DDR?
2. Jag anser inte att man MÅSTE minska boytan för någon. Nu hittar du ÅTERIGEN på saker. Det jag hävdar är stt befintligt bestånd behöver användas bättre. Idag sitter massor.av pensionärer ensamma i stora villor.de inte.vill bo i. Men.reavinstskatt gör det olönsamt att köpa mindre BR och HR har 15-30 års väntetid. Utan hyresreglering hade alla dessa kunnat flytta.
Det sitter också massor av personer och trycker på stora ytor, Sverige är i absolut världstopp gällande kvm per person. Ingen "behöver" själv +70 kvm (vilket är snittet för ensamstående i Sverige) men vill men ha det i en HR är det rimligt att.man.betalar för den lyxen. Vissa skulle göra det, andra inte. Oavsett skulle de mycket stora intäkterna leda till att bolagen skulle investera i fler HR. Tar de ut för höga hyror kommer nya aktörer och bygger billigare. Precis som Dacia erbjuder ett billigare alternativ än Volvo, Audi och Bmw. Intäkterna kan dessutom beskattas och de intäkterna skulle kunna bekosta bostadsbidrag och social housing.
Ett nytt miljonprogram kommer aldrig byggas. Vare sig här eller i något annat land. Tacka fan för det. Resultatet sist var katastrofalt.
3. Sverige har fortfarande trots invandring inte mer bostadsbrist än tex Finland..Jag har redan visat detta och jag förstår seriöst inte hur en icke-förståndshandikappad person inte kan ta ta till sig den enkla informationen. Vad som eventuellt händer i framtiden är en annan fråga. Det är bara ett par 3-4 länder som har mer bostadsyta per person än Sverige som typ Luxemburg och Schweiz. Att hävda då att Sverige, som ett av väldigt få västländer, inte kan ha marknadshyror pga bostadsbrist är patetiskt. Tom vettiga sossar fattar så enkla saker.
http://viharraknatpadethar.se/2015/1...the-masquerade
De som bor i de mest attraktiva hyresrätterna har i snitt nästan 100% högre lön än de som bor i de mindre attraktiva. Trots det är hyrorna i princip identiska. Socialbidragstagare i attraktiva HR är i princip noll.
Varför ska staten prisreglera så att höginkomsttagare ska kunna bo stort och billigt i innerstäderna medan de som har det svårt får betala nästan lika mycket för en HR i Bromölla? Priset ALLA som inte har en attraktiv HR får betala.är.en icke fungerande bostadsmarknad.
Vilka tror du det är som köper sina kontrakt svart? Vilka tror du kan mygla? Vilka ha råd att stå.30 år i en bostadskö.utan att.någonsin tacka ja till en lgh?
En annan effekt är att arbetslösheten hålls uppe. Om man får ett nytt jobb i ny stad GÅR det inte att få tag i en HR på 20år. Det gör att arbetsmarknaden blir oerhört trögrörlig och ineffektiv. Spotify mfl har tom hotat att lämna landet pga detta. I Finland eller Norge har du en hyresrätt inom ett par dagar (och NEJ de har inte.mer "bostadsbrist" än Sverige). Undrrsökningar har visat att tiotals miljarder hade kunnat tillföras välfärden om detta löstes.
En tredje effekt, en av de värsta, är att alla som inte kan få en bra HR istället köper BR. Det har lett till att Sverige nu har världens mest belånade befolkning och att vi måste hs minusränta för att landet inte ska gå in i kristillstånd. Ett slopande av hyresregleringen hade sannolikt drivit ner priserna på BR gansks rejält, vilket de flesta hade tjänat på.
Vill man få fram fler HR kan man givetvis göra mer än att bara slopa Hyresregleringen (även om det är den viktigaste åtgärden). Det GÅR inte att bygga en tvåa på 50kvm och "bara" ta ut 5k i hyra med.dagens regler. Ju förr alla inser det desto bättre. Miljöregler måste slopas, lägstanivån sänkas, bullerregler ses över, bygglöner sänkas (eller lätta på möjligheten att ta in utländska arbetare) osv
Försök tänka lite nu innan du svarar en massa trams. Försök undvika efterblivna "tolkningar"
Senast redigerad av flanders 2019-01-09 kl. 07:51.
Senast redigerad av flanders 2019-01-09 kl. 07:51.