2019-01-07, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Svaret på din fråga är, har Norge och Finland lika extrem bostadsbrist och invandring som Sverige har? Kan du svara på det någon jävla gång?

Har redan svarat, men till skillnad från dig så har jag svar och undviker inte frågor.

Norge och Finland har färre kvm per person än Sverige totalt. Oslo och Helsingfors har likande antal kvm per person som Sthlm. De har mao minst lika stor "bostadsbrist" som Sverige. Det ena landet har högre bnp per capita och det andra lägre än Sverige. Så folkets ekonomiska sammansättning är inte heller något man kan skylla på.

Nu är det din tur. Varför har inte Finland eller Norge de sjuka priser du säger att Sverige skulle få med marknadshyror. Kan du SNÄLLA svara på frågan med annat än motfrågor??
Citera
2019-01-07, 21:50
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Har redan svarat, men till skillnad från dig så har jag svar och undviker inte frågor.

Norge och Finland har färre kvm per person än Sverige totalt. Oslo och Helsingfors har likande antal kvm per person som Sthlm. De har mao minst lika stor "bostadsbrist" som Sverige. Det ena landet har högre bnp per capita och det andra lägre än Sverige. Så folkets ekonomiska sammansättning är inte heller något man kan skylla på.

Nu är det din tur. Varför har inte Finland eller Norge de sjuka priser du säger att Sverige skulle få med marknadshyror. Kan du SNÄLLA svara på frågan med annat än motfrågor??

Källor på detta tack. Bevisa det.
Citera
2019-01-07, 22:03
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Det är allmänt känt att "barnfattigdomen" är en statistisk konstruktion. Håkan Juholt försökte utnyttja denna politiskt mot den då styrande Alliansen("högerpolitik", "klyftor" insert valfri klyscha etc.). Detta var under den allra värsta PK-indoktrineringen då man minsann skulle ha både obegränsad invandring OCH minska "barnfattigdomen". Sedan när även de värsta dårarna faktiskt lyckades läsa en del av underlaget i de återkommande rapporterna om "barnfattigdomen" förstod man att minskad "barnfattigdom" krävde minskad invandring så talades det inte längre så mycket om "barnfattigdomen".
Det är ganska talande att Ilmar Reepalu den 7 oktober 2011 föreslog indraget medborgarskap för kriminella invandrare och fick medhåll av Juholt. Någon timma senare började LO-ägda Aftonbladet "avslöja" skandaler om Juholt.
Citera
2019-01-08, 07:43
Medlem
Citat:
Källor på detta tack. Bevisa det.
]

Finland 40 kvm per person

https://www.stat.fi/til/asas/2016/01...at_002_sv.html

Sverige 42 kvm per person

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Boyta

Finns mer statistik i tråden om bostadsbrist och den om marknadshyror. Nu måste du svara på frågan. Gör du inte det avfärdas du som troll.
Citera
2019-01-08, 13:07
Medlem
Det gapas hela tiden från politikerhåll att det föds för lite ungar. För att fler ungar ska födas krävs det att folk jobbar mindre, så att stressen minskar i vardagen och att folk har tid att knulla och umgås. Bostadsbidraget måste också höjas men kanske inte av enda anledningen att det föds för få barn och trångboddheten, utan av det enkla skälet att hyresbostäder idag i storstäder, som det finns tillgång på, nyproducerade, kostar så pass mycket att knappt någon har råd att hyra. Bidragen måste givetvis ökas i takt med att andra kostnader går upp. Ett annat exempel är tex försörjningsstödet. Enbart minimala förändringar under flera år och det är inte acceptabelt. Det är heller inget omdtällningsbidrag som det en gång var.

Politikerna ser inte problemen och vill inte lösa dom.
Citera
2019-01-08, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av warfighter
Jag tycker nyckeln ligger i det sista du skrev. Folk måste lära sig att ta eget ansvar och inte skaffa fler barn än vad de kan försörja.
Ska barnet straffas för föräldrarna eller hjälpas?

Jag kommer från en trångbodd familj och kunde iallafall aldrig genomföra skolan hur mycket det än bråkades om att jag måste. Vuxna människor som har ett barn eller två, ses som hjältar när de klarar av studier och är föräldrar. Varför är det svårare för dem än för barn att ständigt ha oljud omkring dem och sköta hushållsuppgifter som barn?

Tycker absolut att man ska försöka få hjälp till barn i storfamiljer och släppa på tvånget att bo hemma och försörjas av föräldrarna under gymnasietiden. Att sitta i mitten av en lekpark och plugga är lättare och för mig fungerande absolut inte åsikter om att jag skulle gå till biblioteket eller sitta på något fik.

Alla har inte samma förmågor och det är lättare om man får vila hjärnan av att vara ifred då och då och gärna dagligen.
Citera
2019-01-08, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jay.simpson
Föräldrar kanske kan börja prioritera. Sverige är det land i Europa som har lägst andel i materiell fattigdom enligt SCB.

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...nyhet/namnlos/

Inget som vänstern talar om
Jag har absolut inte råd med resor eller oförutsedda utgifter och bör vara bland de fattigare i landet men jag är fortfarande bland de rikaste i världen. Saken är att det handlar om boendet nu. Människor måste kunna bo drägligt. För dem med socialbidrag så är det meningen att de ska leva i materiell fattigdom utan att ha råd med något annat än överlevnad. De ska inte kunna spara eller överföra pengar eftersom det är meningen att se ska leva exakt på gränsen utan buffert. Vill de ha något ska de ansöka extra om det.
Citera
2019-01-08, 18:11
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
]

Finland 40 kvm per person

https://www.stat.fi/til/asas/2016/01...at_002_sv.html

Sverige 42 kvm per person

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Boyta

Finns mer statistik i tråden om bostadsbrist och den om marknadshyror. Nu måste du svara på frågan. Gör du inte det avfärdas du som troll.

Vad var frågan nu igen?
Citera
2019-01-08, 18:57
Medlem
Citat:
Vad var frågan nu igen?

Pinsamt när folk inte kan erkänna att de har fel. Du är nu på trollistan.
Citera
2019-01-08, 19:07
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Pinsamt när folk inte kan erkänna att de har fel. Du är nu på trollistan.

Nej, jag är seriös. Jag tappade bort dig i debatten. Tror du att du är den enda som jag debatterar med här på Flashback? Ställ frågan du hade, så får du ett definitivt svar.
Citera
2019-01-08, 19:13
Medlem
Citat:
Nej, jag är seriös. Jag tappade bort dig i debatten. Tror du att du är den enda som jag debatterar med här på Flashback? Ställ frågan du hade, så får du ett definitivt svar.

Det är knappast min uppgift att leta upp det DU glömmer. Du resonerar som en bortskämd 16 åring.
Citera
2019-01-08, 20:00
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Det är knappast min uppgift att leta upp det DU glömmer. Du resonerar som en bortskämd 16 åring.

Det spelar ingen roll hur jag resonerar. Det innebär inte att du har rätt. Fick gå igenom tråden för att friska upp mitt minne.
Du föreslår att man tar bort hyresregleringen, och att man inför marknadshyror (fri hyressättning med andra ord). Det skulle lösa problemet med bostadsbristen i Sverige.
Har jag tolkat det rätt hittills?

Du argumenterade också att andra nordiska länder har lägre boyta per person jämfört med Sverige, minskar vi den boytan samt inför fri hyressättning så löser vi bostadsbristen i Sverige. Har jag tolkar det rätt?

Jag håller inte med dig och här är följande anledningar:

1. Jag ser inte logiken i att det finns en garanti att hyrorna skulle vara billigare, om man inför fri hyressättning. Hur kan något bli billigare om det är brist på något? Låt oss anta att det är brist på diesel i Sverige. Hur kan diesel bli billigare om det är brist på diesel? Oavsett hur man prissätter diesel, så kommer det fortfarande att vara brist på diesel och stor efterfrågan på diesel. Är det brist på något, och stor efterfrågan, så leder det till högre priser.
Detta gäller även bostäder i Sverige. De som inte har råd att köpa en bostadsrätt, konkurrerar om de få hyresrätter som finns.
Med tanke på den ökade befolkningen, vilka endast har råd med hyresrätter så innebär det hög efterfrågan på hyresrätter. Det byggs få hyresrätter jämfört med bostadsrätter. Efterfrågan blir högre för varje år. Vilket resulterar i högre priser på högre efterfrågan.
Reglerad hyressättning, är reglerad av just den anledningen att hyrorna inte ska bli hur höga som helst. Vad är poängen med att ha hyror som ingen har råd med?

2. Du anser att man borde minska boytan per person i Sverige, så att fler kan bo tillsammans. Att folk bor i kollektiv är inte lösningen. Även om du tvingar ut alla ensamma pensionärer som bor i stora villor, så kommer det fortfarande att vara brist på bostäder. Du inser inte att det behövs ett nytt miljonprogram för att man ska bygga bort den mest akuta bostadsbristen. De stora villorna i Sverige räcker inte till, för att lösa det här akuta problemet.

3. Sveriges befolkning ökar med en ny mindre stad varje år. Vilket är helt ohållbart med tanke på bostadsbristen i Sverige. Jag kan inte förstå hur du kan jämföra andra nordiska länder med Sverige. Sverige har störst invandring och en helt ohållbar situation, vilket gör att bostadsbristen inte kommer att kunna byggas bort på flera deccenier. Fri hyressättning är inte lösningen på Sveriges bostadsbrist. Stängda gränser är däremot en lösning.

Du kommer att så klart leva i din bubbla, och inte svara på frågorna jag ställer. Här är en fråga som du garanterat kommer att undvika att svara på. Om det är stor efterfrågan på något, och brist på samma sak. Hur kan fri prissättning göra en bristvara billigare?
Senast redigerad av Ordpistolen 2019-01-08 kl. 20:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in