Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Det är knappast min uppgift att leta upp det DU glömmer. Du resonerar som en bortskämd 16 åring.
Det spelar ingen roll hur jag resonerar. Det innebär inte att du har rätt. Fick gå igenom tråden för att friska upp mitt minne.
Du föreslår att man tar bort hyresregleringen, och att man inför marknadshyror (fri hyressättning med andra ord). Det skulle lösa problemet med bostadsbristen i Sverige.
Har jag tolkat det rätt hittills?
Du argumenterade också att andra nordiska länder har lägre boyta per person jämfört med Sverige, minskar vi den boytan samt inför fri hyressättning så löser vi bostadsbristen i Sverige. Har jag tolkar det rätt?
Jag håller inte med dig och här är följande anledningar:
1. Jag ser inte logiken i att det finns en garanti att hyrorna skulle vara billigare, om man inför fri hyressättning. Hur kan något bli billigare om det är brist på något? Låt oss anta att det är brist på diesel i Sverige. Hur kan diesel bli billigare om det är brist på diesel? Oavsett hur man prissätter diesel, så kommer det fortfarande att vara brist på diesel och stor efterfrågan på diesel. Är det brist på något, och stor efterfrågan, så leder det till högre priser.
Detta gäller även bostäder i Sverige. De som inte har råd att köpa en bostadsrätt, konkurrerar om de få hyresrätter som finns.
Med tanke på den ökade befolkningen, vilka endast har råd med hyresrätter så innebär det hög efterfrågan på hyresrätter. Det byggs få hyresrätter jämfört med bostadsrätter. Efterfrågan blir högre för varje år. Vilket resulterar i högre priser på högre efterfrågan.
Reglerad hyressättning, är reglerad av just den anledningen att hyrorna inte ska bli hur höga som helst. Vad är poängen med att ha hyror som ingen har råd med?
2. Du anser att man borde minska boytan per person i Sverige, så att fler kan bo tillsammans. Att folk bor i kollektiv är inte lösningen. Även om du tvingar ut alla ensamma pensionärer som bor i stora villor, så kommer det fortfarande att vara brist på bostäder. Du inser inte att det behövs ett nytt miljonprogram för att man ska bygga bort den mest akuta bostadsbristen. De stora villorna i Sverige räcker inte till, för att lösa det här akuta problemet.
3. Sveriges befolkning ökar med en ny mindre stad varje år. Vilket är helt ohållbart med tanke på bostadsbristen i Sverige. Jag kan inte förstå hur du kan jämföra andra nordiska länder med Sverige. Sverige har störst invandring och en helt ohållbar situation, vilket gör att bostadsbristen inte kommer att kunna byggas bort på flera deccenier. Fri hyressättning är inte lösningen på Sveriges bostadsbrist. Stängda gränser är däremot en lösning.
Du kommer att så klart leva i din bubbla, och inte svara på frågorna jag ställer. Här är en fråga som du garanterat kommer att undvika att svara på. Om det är stor efterfrågan på något, och brist på samma sak. Hur kan fri prissättning göra en bristvara billigare?