• 1
  • 2
2019-01-04, 19:53
Medlem
laxen69s avatar
Har precis investerat i en Apple-TV. Har anslut ström och TV, och har startbilden. Men fjärrkontrollen vägrar fungera och jag kommer ingen vart.
Tänkte att batteriet var tomt och har nu laddat fjärrkontrollen i en timma, men ingen förbättring.

Några fler tips?

Vore intressant om någon som har en Apple-tv-fjärrkontroll (Svart) kunde ta och titta på IR-dioden längst fram genom kameran på en mobilkamera. På andra fjärrkontroller brukar man se att dioden blinkar när man ser den genom en kamera. Min är helt död.
Citera
2019-01-04, 19:57
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laxen69
Har precis investerat i en Apple-TV. Har anslut ström och TV, och har startbilden. Men fjärrkontrollen vägrar fungera och jag kommer ingen vart.
Tänkte att batteriet var tomt och har nu laddat fjärrkontrollen i en timma, men ingen förbättring.

Några fler tips?

Vore intressant om någon som har en Apple-tv-fjärrkontroll (Svart) kunde ta och titta på IR-dioden längst fram genom kameran på en mobilkamera. På andra fjärrkontroller brukar man se att dioden blinkar när man ser den genom en kamera. Min är helt död.

AppleTV fjärrkontroll använder inte IR, parkoppling och styrning sker via Bluetooth. Har du följt den här guiden:

https://support.apple.com/sv-se/HT203777
Citera
2019-01-04, 20:03
Medlem
laxen69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
AppleTV fjärrkontroll använder inte IR, parkoppling och styrning sker via Bluetooth. Har du följt den här guiden:

https://support.apple.com/sv-se/HT203777

Ja, ungefär så.
Men det ser ut att finnas en IR-diod i fram på den ändå. Står något om att den används till volym för hemma-bio.
Citera
2019-01-04, 20:04
Medlem
Tvonds avatar
Är en blåtand fjärrkontroll och ingen ir du måste para ihop den med enheten. Hade du följt instruktionerna hade du sett hur du ska göra. Iaf så ladda har du gjort steg två är att hålla ner menu samt volymknappen med fjärren riktad mot enheten max 10 cm ifrån. Du kommer få frågan om den vill para då lägger du fjärren ovanpå enheten.
Citera
2019-01-04, 20:09
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ja, ungefär så.
Men det ser ut att finnas en IR-diod i fram på den ändå. Står något om att den används till volym för hemma-bio.

IR används för att höja och sänka volymen på TV:n eller en reciever. Parkoppling och styrning av AppleTV sker via Bluetooth.

Testa att återställa AppleTV:n och parkoppla fjärren på nytt.
Citera
2019-01-04, 20:17
Medlem
laxen69s avatar
Citat:
IR används för att höja och sänka volymen på TV:n eller en reciever. Parkoppling och styrning av AppleTV sker via Bluetooth.

Testa att återställa AppleTV:n och parkoppla fjärren på nytt.

Jag har provat exakt enligt guiden nu och fjärrkontrollen verkar helt död.
Vore ändå intressant om någon kunde kolla dioden i fram, även om den inte används av Apple-TVn.
Blinkar den eller ej om man ser den genom en mobilkamera? Min är blinkar inte!
Citera
2019-01-04, 20:24
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Jag har provat exakt enligt guiden nu och fjärrkontrollen verkar helt död.
Vore ändå intressant om någon kunde kolla dioden i fram, även om den inte används av Apple-TVn.
Blinkar den eller ej om man ser den genom en mobilkamera? Min är blinkar inte!

Nope, dioden blinkar inte när man höjer / sänker volymen, har inte tänkt pä det innan, men testade precis nu på min tv och den blinkar inte.
Citera
2019-01-04, 20:26
Medlem
laxen69s avatar
Citat:
Nope, dioden blinkar inte när man höjer / sänker volymen, har inte tänkt pä det innan, men testade precis nu på min tv och den blinkar inte.

..och du tittade på den genom en mobilkamera?
Citera
2019-01-04, 20:35
Moderator
Rassas avatar
Citat:
..och du tittade på den genom en mobilkamera?

Nej, varför skulle jag det? Ett litet blink skulle jag se ändå och eftersom IR inte används för parkoppling mot ATV så spelar det ingen roll. Nolla din ATV, sätt fjärren på laddning över natten och testa i morgon igen.
Citera
2019-01-04, 20:39
Medlem
laxen69s avatar
Citat:
Nej, varför skulle jag det? Ett litet blink skulle jag se ändå och eftersom IR inte används för parkoppling mot ATV så spelar det ingen roll. Nolla din ATV, sätt fjärren på laddning över natten och testa i morgon igen.

Du skall titta igenom en mobilkamera eftersom den ser ultraviolett ljus, vilket inte dina ögon gör.
Prova så får du se.
Citera
2019-01-04, 20:41
Medlem
Tvonds avatar
Citat:

Där har du fel den ska blinka. Vilket även min gör när jag kollar genom mobilkameran.
Citera
2019-01-04, 20:57
Medlem
systems avatar
Min fjärr funkar.
Min mobil ser inte ATV-fjärr IR.
iPhone 8

Rassa brukar ha rätt i de flesta trådar då Rassa ger support. Fakta.

Har rassa alltid rätt?
Vet ej.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här