2019-01-04, 18:09
Medlem
Hej, jag har varit och tagit blodprover hos läkaren då jag misstänker att jag har testosteronbrist kort sagt. Läkaren påstår att allt är normalt för mina värden är inom deras gränsvärden men jag känner mig endå övertygad om att jag har alldeles för låga värden för min ålder och fysik. Så jag tänkte att någon mera kunnig kunde uttala sig om mina prover.

Jag är 23 år gammal och väger 75kg och är 180cm.

S-LH: 2.5 u/l
(Gränsvärde hos män är 1.2-8-6)

S-SHBG: 54 nmol/l
(Gränsvärde 18-54)

S-testosteron: 13 nmol/l
(Gränsvärde 10-30) Enligt min läkares papper. Fast andra medicinsidor jag kollat på säger 12-30.

Som ni kanske förstår är jag lite skeptisk till min läkares uttalande om att allt är normalt då jag endast är 23 och inte 60+
Då man vanligtvis har lägre testosteron i kroppen. Vad tror ni, har jag testosteronbrist för min ålder?
Citera
2019-01-04, 18:14
Medlem
Du har normala värden.
När tiden hunnit ifatt dig kommer du att se mer manlig ut.
Citera
2019-01-04, 18:30
Medlem
Det är låga värden,

Jag fick själv 10,8 på mitt första prov, misskötte sömnen, drack alkohol daglige , rökte, snusade åt skit

Hoppade genast på en kur
En 8 mpnader lpng kur på testo e och eq efter pct så visade nösta prov 9,9

Fortsatte kura eller typ trt 250mg testo e i ca 2,5 år
Tröttnade på allt jävla stickande och hoppade av ,

2 mån efter jag hoppat av blev tjejjen gravid,

Slutade helt med kolhydrater i 2 mpnader, (strikt lchf)
Och ca 6 mån efter jag hoppade av så visade nästa prov på 25,

Dom två mpnaderna på lchf ändrade hela min hormon balans i kroppen, mådde bättre än på kur,

Kontentan är, sluta med ALLA kolhydrater i minst en mpnad ich gör ett nytt test
Citera
2019-01-04, 18:31
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jollyrogerz
Hej, jag har varit och tagit blodprover hos läkaren då jag misstänker att jag har testosteronbrist kort sagt. Läkaren påstår att allt är normalt för mina värden är inom deras gränsvärden men jag känner mig endå övertygad om att jag har alldeles för låga värden för min ålder och fysik. Så jag tänkte att någon mera kunnig kunde uttala sig om mina prover.

Jag är 23 år gammal och väger 75kg och är 180cm.

S-LH: 2.5 u/l
(Gränsvärde hos män är 1.2-8-6)

S-SHBG: 54 nmol/l
(Gränsvärde 18-54)

S-testosteron: 13 nmol/l
(Gränsvärde 10-30) Enligt min läkares papper. Fast andra medicinsidor jag kollat på säger 12-30.

Som ni kanske förstår är jag lite skeptisk till min läkares uttalande om att allt är normalt då jag endast är 23 och inte 60+
Då man vanligtvis har lägre testosteron i kroppen. Vad tror ni, har jag testosteronbrist för min ålder?

Knappast brist, ditt värde är en aning lågt men det motiverar inte en livslång TRT behandling, för att du skall behandlas med TRT måste du utredas vidare, har du några symptom som tyder på testosteronbrist?

Du bör tänka på att flera av symptomen på testosteronbrist kan ha helt andra orsaker.

https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=2306

"Testosteronkoncentration Tolkning
> 12 nmol/L Sannolikt normalt
8-12 nmol/L Gråzon. Kan vara både normalt och brist, beroende på individ.
< 8 nmol/L Sannolikt brist. Klara skäl att överväga behandling vid symtom."
Senast redigerad av trottwell 2019-01-04 kl. 18:37.
Citera
2019-01-04, 20:12
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Knappast brist, ditt värde är en aning lågt men det motiverar inte en livslång TRT behandling, för att du skall behandlas med TRT måste du utredas vidare, har du några symptom som tyder på testosteronbrist?

Du bör tänka på att flera av symptomen på testosteronbrist kan ha helt andra orsaker.

https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=2306

"Testosteronkoncentration Tolkning
> 12 nmol/L Sannolikt normalt
8-12 nmol/L Gråzon. Kan vara både normalt och brist, beroende på individ.
< 8 nmol/L Sannolikt brist. Klara skäl att överväga behandling vid symtom."

Han har väldigt mycket bundet i SHBG och väldigt lågt på fritt.
Om man dessutom tar med i beräkningen hur gränsvärdena skapades så är 13 väldigt lågt för en 23åring.
Med detta sagt så är dessa mätningar väldig trubbiga. Det är på väg ett nytt sätt att räkna ihop totalen för att få ett med verklighetsbaserat värde.

Men 13 är lågt. Man kan ha över 20 och ha symptom på brist.
Citera
2019-01-04, 20:36
Medlem
Bigbadmotherfuckers avatar
Du kan höja dina hormonnivåer naturligt! D-vitamin, zink, omega-3 och styrketräning för att nämna ett par! Lycka till!
Mvh
Citera
2019-01-04, 23:28
Medlem
För låga värden för din ålder men vanliga vården kommer aldrig att ge dig testosteronbehandling. Testa tipsen om kosttillskott i tråden som kan höja testosteron om du har brist. Såklart är bra kost i övrigt viktigt för testosteron. Ät inte för lite fett heller.

Sover du ordentligt och djupt? Känner du dig utvilad på morgonen? Sömnstörningar som apné och PLMD kan sänka testo. Alkohol är också såklart en stor bov. Även små störningar i sköldskörtelfunktion och stress kan sänka testosteron. Du borde även kolla prolaktinnivåerna eftersom små ofarliga tumören i hypofysen ibland kan ge högre nivåer prolaktin och lägre testosteron.
Citera
2019-01-08, 20:14
Medlem
Sover kanske inte skitbra men någorlunda iallafall, jobbar 7-16 och lever standard svenssonliv i princip.

Då min testo nivå ligger på gränsen till för lite och min shbg nivå ligger precis på gränsen till för högt. Så får jag väldigt lite fritt testosteron 0.191 nmol/l och gränsvärdet var 0.3 - 1.0 nmol/l
Så den funderingen jag har nu är om det skulle kunna fungera med lågdos clomid på mig för att få upp testot lite, eller kommer min shbg skjuta upp i höjden då och resultera i att jag inte får ut något av det ökade s-testosteronet?
Eller kan det finnas något annat alternativ för mig att ta när jag har så högt shbg? Mvh Jolly
Citera
2019-07-16, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jollyrogerz
Sover kanske inte skitbra men någorlunda iallafall, jobbar 7-16 och lever standard svenssonliv i princip.

Då min testo nivå ligger på gränsen till för lite och min shbg nivå ligger precis på gränsen till för högt. Så får jag väldigt lite fritt testosteron 0.191 nmol/l och gränsvärdet var 0.3 - 1.0 nmol/l
Så den funderingen jag har nu är om det skulle kunna fungera med lågdos clomid på mig för att få upp testot lite, eller kommer min shbg skjuta upp i höjden då och resultera i att jag inte får ut något av det ökade s-testosteronet?
Eller kan det finnas något annat alternativ för mig att ta när jag har så högt shbg? Mvh Jolly

Hur har det gått?
Citera
2019-07-16, 20:17
Medlem
Testovärdet är lågt. Du ska inte acceptera att ligga i den nedre delen av skalan. Jag låg själv inom " normalvärdet" men på lägre sidan. Hade tur som fick en läkare som lyssnade på mig.
Idag har jag fått trimmat in nivåerna och får nebido var 6:e vecka
Från att ha varit som en kastrerad hankatt med ett djävla humör har jag fått en nytändning.
Ökad energi, viktnedgång, ökad sexlust och ett allmänt bättre humör och hälsotillstånd.
Nu är jag visserligen 53 men det känns gott att få resning bara man ser en damcykel 😁.
Stå på dig, enligt sköterskorna där jag går är det väldigt blandade åldrar på de som får nebidoinjektioner.
Citera
2019-07-18, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runksumpare
Testovärdet är lågt. Du ska inte acceptera att ligga i den nedre delen av skalan. Jag låg själv inom " normalvärdet" men på lägre sidan. Hade tur som fick en läkare som lyssnade på mig.
Idag har jag fått trimmat in nivåerna och får nebido var 6:e vecka
Från att ha varit som en kastrerad hankatt med ett djävla humör har jag fått en nytändning.
Ökad energi, viktnedgång, ökad sexlust och ett allmänt bättre humör och hälsotillstånd.
Nu är jag visserligen 53 men det känns gott att få resning bara man ser en damcykel 😁.
Stå på dig, enligt sköterskorna där jag går är det väldigt blandade åldrar på de som får nebidoinjektioner.
Hej när jag mådde som sämst för c:a 5-6 månader sedan så hade jag ett No
nivå testosteron på 10,8 och min läkare så att det var helt normalt kunde se på porrfilm i 20 min och det händer inte mycket där nere och ville inte fara och hälsa på min kvinna för jag kände inte mycket sexlust. Men nu börjar jag att må lite bättre och hade en nivå testosteron 18 i sista blodprovet men när jag var piggare så tror jag att jag hade c:a 22 för jag har alltid i mitt liv varit riktigt kåt för min ålder på 51. Men jag har även lite andra problem med illamående och dålig aptit och viktnedgång och matt i kroppen och frusenhet i kroppen och det hänger ihop att jag inte riktigt är lika åkt som förut men hoppas snart på en lösning på detta problem. Men 13 i testosteron är väldigt lågt på en 22 åring tycker jag iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in