2019-01-04, 15:29
Medlem
Jag har problem med att händerna domnar och blir stela då jag sover. Har inga problem annars med händerna. Utan direkt jag lägger mig ner och sover en stund som plirrar det till i händerna och de känns som om jag har stela jättehandskar på mig. En gång var vänster hand helt förlamad i 30 sekunder innan jag kunde röra den...
Citera
2019-01-04, 15:42
Medlem
vadsadusadus avatar
Ligger du på något särskilt vis när det händer? Tex på sidan eller rygg?

Jag vaknar ibland av domnade händer, då har jag legat på sidan och på något sätt vikit in handen i någon dum ställning. Nerver kommer i kläm och ibland somnar händerna för att jag ligger så att blodtillförseln påverkas. I mitt fall bryr jag mig inte så mycket, jag brukar vakna av det men somnar om så fort jag bytt ställning och händerna får blod igen. Fundera på din sovställning, prova att byta kudde eller madrass för att på så vis hamna i andra lägen där inte blodtillförseln stryps.
Citera
2019-01-04, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killerbitch
Jag har problem med att händerna domnar och blir stela då jag sover. Har inga problem annars med händerna. Utan direkt jag lägger mig ner och sover en stund som plirrar det till i händerna och de känns som om jag har stela jättehandskar på mig. En gång var vänster hand helt förlamad i 30 sekunder innan jag kunde röra den...

Spontant tycker jag att du skall testa om du har fått diabetes, det görs genom ett enkelt stick i fingret och du får svar inom 30 sekunder.
Citera
2019-01-04, 15:46
Medlem
Duramaters avatar
Citat:

Kan bero på inklämning (sovposition) och/eller faktum att du träder in i REM sömn vilket är normalt.
Citera
2019-01-04, 15:48
Medlem
goin-xxxls avatar
Har haft samma sak, karpaltunnelsyndrom.
Nå nerv vid armbågen som har för lite utrymme.
Citera
2019-01-04, 16:00
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goin-xxxl
Har haft samma sak, karpaltunnelsyndrom.
Nå nerv vid armbågen som har för lite utrymme.

Vanligare med inklämning i karpaltunneln i handleden. Men medianusnerven kan också inklämmas vid armbågsområdet mellan de två huvuden av pronator teres muskeln, dock mindre vanlig.
Citera
2019-01-04, 16:59
Medlem
Bra svar...jag har testat diabetes för lite mer än ett halvår sen...så TROR inte det är det...det kan kanske vara nån nerv som klämmer...förra natten var också hela vänster arm avdomnad...men det har inte hänt tidigare eller senare...
Citera
2019-01-04, 17:02
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Bra svar...jag har testat diabetes för lite mer än ett halvår sen...så TROR inte det är det...det kan kanske vara nån nerv som klämmer...förra natten var också hela vänster arm avdomnad...men det har inte hänt tidigare eller senare...

Ja men då handlar det om din sovposition. Det händer mig också så du är inte ensam. Sjukdomar i nervsystemet, primära som sekundära, leder sällan till symptom som enbart manifesterar sig när man sover. Oroa dig först när/om du upplever domningar och förlamningar, när du är vaken eller du vaknar med, som inte försvinner.
Citera
2019-01-04, 19:11
Medlem
Bulkninjas avatar
Satsar pengarna på att du ligger på rygg med händerna efter sidorna eller på magen.

Ligg på sidan eller ta bort kudden, eller i alla fall ta en mycket mindre plattare kudde.
Eftersom det blir i bägge händerna borde det rimligtvis bero på nacken
Citera
2019-01-07, 10:47
Medlem
Dryeds avatar
Hade samma problem med domningar i sömnen... det visade sig vara svår sömnapné. Skaffade en bettskena att sova med och så var problemet löst.
Citera
2019-01-14, 01:48
Medlem
Pummlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryed
Hade samma problem med domningar i sömnen... det visade sig vara svår sömnapné. Skaffade en bettskena att sova med och så var problemet löst.

Var det bara dina händer som domnade då eller fler kroppsdelar?
Citera
2019-01-30, 15:02
Medlem
Dryeds avatar
Det var i princip hela överkroppen från bröstet och uppåt som kunde domna...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in