• 1
  • 2
2019-01-03, 21:57
Medlem
Pudersockers avatar
Kollar lite vad jag betalar i ränta och upptäckt att några ggr fast jag amorterat av i storleksordningen 10 000 eller mer så får jag betala några kronor mer i ränta än månaden tidigare, så ska det väl inte va, räntan ska väl gå ner eller? Räknar de på nåt speciellt sätt så det blir så här, eller har de helt enkelt räknat fel?
Bolån tre-månaders ränta.
Citera
2019-01-03, 22:02
Medlem
Det handlar inte bara om att det varit olika antal dagar i månaderna? Eller det är en större skillnad än så? Beror även på när i månaden betalningen gått igenom.
Citera
2019-01-03, 22:02
Medlem
Du betalar ränta per dag, men månaderna har olika många dagar.
Citera
2019-01-03, 22:14
Medlem
När du amorterar mycket kan du räknas som en sämre kund och får då höjd ränta. Banken har ju räknat med att tjäna en viss mängd pengar på ditt lån.
Citera
2019-01-03, 22:20
Medlem
Kan vara så att räntesatsen ökat något i och med att Riksbanken höjde reporäntan. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/r...-om-reporantan
Citera
2019-01-03, 22:22
Medlem
BigBusinesss avatar
Du har inte bunden ränta över viss tid? Då kan dom ta ut en avgift vid amorteringar om den aktuella rörliga räntan är lägre än den bundna.
Citera
2019-01-03, 22:27
Medlem
Pudersockers avatar
Jaha, så är det förstås, det visste jag faktiskt inte att man betalar ränta per dag, jag trodde man dela årsbeloppet på 12 månader men det blir nog galet. Så det borde va förklaringen då, tack alla som bidragit.
Då bör jag alltså få se lägre ränta i februari då.
Citera
2019-01-03, 22:30
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Du betalar ränta per dag, men månaderna har olika många dagar.

Det är inte helt säkert att långivaren räknar så, det beror på vad som står i reversen, vilken rämtedagsbas långivaren använder, vissa banker räknar med att året har 360 dagar och varje månad har 30 dagar, andra räknar det faktiska antalet dagar.

"Det finns olika metoder för att räkna tiden vid beräkning av räntan. Beroende på vilken metod, eller räntedagsbas, som långivaren använder så kan räntekostnaden för två lån med samma nominella räntesats variera något."

https://www.konsumenternas.se/lana/o...t-bolan/ranta/
Citera
2019-01-03, 22:31
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Jaha, så är det förstås, det visste jag faktiskt inte att man betalar ränta per dag, jag trodde man dela årsbeloppet på 12 månader men det blir nog galet. Så det borde va förklaringen då, tack alla som bidragit.
Då bör jag alltså få se lägre ränta i februari då.

Läs vad som står i reversen, se mitt inlägg ovan.
Citera
2019-01-03, 22:58
Medlem
Pudersockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Läs vad som står i reversen, se mitt inlägg ovan.
Hittar inte den uppgiften, ska leta lite bättre i morgon.
Citera
2019-01-03, 23:43
Medlem
Lilabanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kotlettfrillan
När du amorterar mycket kan du räknas som en sämre kund och får då höjd ränta. Banken har ju räknat med att tjäna en viss mängd pengar på ditt lån.

Såhär är det nog om du inte var lust att lusläsa ditt avtal.

Banker är legaliserad bedrägeri-verksamehet. Byråkrati är deras bästa vän och därför sådant lärs ut till den nya generationen. Det väsentliga och fundamentala ska inte gå att förstå sig på.

Amorterar du på ett lån då är det självklart att det bör synas specificerat på dina inbetalningar och kolla då hur mycket av amorteringen gått till ren och skär ränta eller ingen ränta alls. Bankerna har många trix.

Läs dina avtal. Ställ de mot väggen. Låt de bli stumma. (Om inte ditt grundavtal var skit för dig som konsument dvs)
Senast redigerad av Lilabanan 2019-01-03 kl. 23:53.
Citera
2019-01-04, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Kollar lite vad jag betalar i ränta och upptäckt att några ggr fast jag amorterat av i storleksordningen 10 000 eller mer så får jag betala några kronor mer i ränta än månaden tidigare, så ska det väl inte va, räntan ska väl gå ner eller? Räknar de på nåt speciellt sätt så det blir så här, eller har de helt enkelt räknat fel?
Bolån tre-månaders ränta.

När vi amorterade 200000 den 20:e en månad så fick vi betala extra ränta på de 200" för det 10 dagar som var kvar på den månaden. Kan det vara något sådant som släpar till nästa månad för dig?

Allstå det där lät knasigt.
Vi fick alltså betala ränta på de 200" för de 10 dagar som var kvar på månaden även om vi betalade av pengarna. Våran bank ville ha ränta för en månad även om vi bara lånade pengarna i 20 dagar.
Senast redigerad av Kawwazx12 2019-01-04 kl. 00:38.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in