2019-01-03, 20:56
Medlem
Kan man köpa andelar i en fond utan att gå via en depå? Jag undrar eftersom det ju finns klausuler i de depåavtal jag sett som bl.a. ger banken rätt att använda allt som finns på depån för att täcka uppkomna kostnader eller skulder. Exempelvis (men inte begränsat till) skulder uppkomna genom handel med finansiella instrument som innebär åtaganden, t.ex. teckningsrätter eller optioner.

Dessutom står i alla depåavtal jag sett att man inte får pantsätta depåinnehåll själv gentemot någon annan part utan bankens tillstånd.

Men är det då omöjligt att äga en fond, och pantsätta den själv gentemot någon annan part? Kan man inte t.ex. kringå detta med "depå" och helt enkelt ha värdepappret själv i sitt eget värdeskåp hemma i källaren?

Om inte: känner någon till någon bank som erbjuder en depå där man får ha en fond som pantsätts till annan part?
Citera
2019-01-05, 15:38
Medlem
Ringhals3s avatar
Nej det är nog i princip omöjligt att äga fonder utan att ha dem i en depå! Det är lite som att försöka förvara bitcoin hemma i byrålådan.

Eller som att ha pengar på banken men inte på ett bankkonto.

Detta är en direkt föjd av det digitaliserade samhället.

Vad gäller belåningsmöjligheten så kan du ha värdet på depån som indirekt säkerhet för ett lån i en annan bank utan att för den skull pantsätta innehaven i depån.
Citera
2019-01-05, 19:29
Medlem
Det går bra nog bra att spara direkt hos många fondbolag. Ett problem kan dock vara att en del fonder kan ha mycket höga krav för minsta köp. Att pantsätta dina fondandelar går nog även det bra i många fall, men det kan vara förenat med administrativa kostnader. Det är kostnader som du helt slipper om du belånar fonden hos t ex Nordnet och Avanza. Det är bara att kontakta fondbolaget.
Citera
2019-01-08, 20:42
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Det går bra nog bra att spara direkt hos många fondbolag. Ett problem kan dock vara att en del fonder kan ha mycket höga krav för minsta köp. Att pantsätta dina fondandelar går nog även det bra i många fall, men det kan vara förenat med administrativa kostnader. Det är kostnader som du helt slipper om du belånar fonden hos t ex Nordnet och Avanza. Det är bara att kontakta fondbolaget.

Jo fast fondbolaget lär ju kalla kontot för depå och även om de inte gör det så är det ju samma sak!
Citera
2019-01-19, 09:59
Medlem
Det är ju inte samma sak. Äger du direkt hos fondbolaget finns möjlighet att pantsätta fondandelarna för lån hos extern långivare, vilket av okänd anledning var önskvärt av trådskaparen.

De kostnader som trådskaparen nämner som banken har rätt att dra från depån är inte aktuella för en som bara sparar i fonder och inte har belånat sin andelar. Det vore synnerligen märkligt om banken inte hade denna rätt och att du även blev personligt betalningsansvarig. Om så inte var fallet skulle man kunna belåna sin depå till max eller utfärda optioner i stor skala och ha en möjlighet att få en stor vinst medan man bara skulle strunta i depån om man förlorade på affären.
Citera
2019-10-17, 15:46
Medlem
Jag kollade upp med ett fondbolag - inga problem att köpa andelar direkt och pantsätta innehavet hos t.ex. SPP.

Syftet med pantsättning i mitt fall är "direktpension" alltså en pensionsutfästelse från ett aktiebolag till en anställd som inte uppfyller de vanliga kraven för avdragsgill pensionspremieinbetalning. Pantsättning är ett skydd för sån direktpension mot att bolaget går omkull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in