Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-03, 15:46
  #1
Medlem
Aimberts avatar
Kia har ju släppt sin E-Niro här i dagarna. 64 kWh-batteri, 45,5 mils räckvidd enligt WLTP och möjlighet till snabbladdning. Priserna börjar på 429 900 för basmodellen och 459 800 kr för "Advanced Plus". Extrautrustningen är ju inte direkt på tysk nivå, så en "fullsmetad" innebär Advanced Plus + Techpaketet (14 900 kr), det vill säga 474 700 kr. Det går väl att välja till något mer som kostar några tusenlappar, typ metalliclack. Type 2 och CCS för laddning.

Miljöbilsbonus på 60 000 kr vilket då ger ett pris på E-Niro på mellan 369 900 kr till 414 700 kr.
Förmånsvärde grundutförande: 2 089 kr/mån
Förmånsvärde Advanced Plus: 2 245 kr/mån
Förmånsvärde Advanced Plus + Techpaket: 2 361 kr/mån

Rymlig SUV med 451 liters bagage (1 450 liter med nedfällda baksäten).

Vad säger ni? Jag tycker det verkar vara en mycket vettig bil. Väldigt ekonomisk, särskilt om man kör mycket och har den som förmånsbil. Det är ju en koreansk bil som kostar ungefär hälften mot elbilar i samma storlek och räckvidd, men jag är ändå ganska positivt överraskad av kvalitetskänslan i bilen. Det är ju dock förstås ingen tysk premiumbil..

Enligt de handlare jag har pratat med är leveranstiden ungefär 3-8 månader, beroende på om man väljer en bil som bekräftat i produktion eller inte. Väljer man en bil som är bekräftat i produktion är det ju förstås "take it or leave it", d.v.s du kan inte göra några egna tillval eller så, men då är leveranstiden ca 3 månader. Om bilen inte är bekräftat i produktion ska leveranstiden vara 4-8 månader.
Citera
2019-01-03, 16:23
  #2
Medlem
Aimberts avatar
Dragkrok finns inte på bilen vilket är ett minus. Det ska däremot komma senare vad jag förstår. En annan stor nackdel tycker jag är att det inte finns någon mobilapp.

Även det verkar komma, men oklart om det kommer även till "dagens" E-niros eller enbart till senare bilar. Det är ju guld att kunna slå på värmen i bilen via appen och liknande. Med en elbil är det ju bra att kolla hur laddning går också. Om jag förstått det rätt verkar det inte finnas förutsättningar för en app i bilarna som tillverkas i dag..
Citera
2019-01-03, 18:38
  #3
Medlem
Förmånsvärdena är ju imponerande. Teknikens värld skrev ett läsvärt test: https://teknikensvarld.se/provkornin...e-niro-64-kwh/

Personligen så hade ju nog funderat på hybriden istället om man vill ha en niro. Priset är ju trots allt 150tkr(efter bidrag) mer för elbilen jämfört med fossilbilen. Det blir en hel del bränsle för dom pengarna.

Lite nyfiken på hur kia ser på service kostnader för en E-Niro vs en vanlig Niro.
Citera
2019-01-03, 20:41
  #4
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crowsi
Personligen så hade ju nog funderat på hybriden istället om man vill ha en niro. Priset är ju trots allt 150tkr(efter bidrag) mer för elbilen jämfört med fossilbilen. Det blir en hel del bränsle för dom pengarna.

Ja, det är ju förstås en bra poäng. Det beror nog mycket på hur ens körvanor ser ut. Personligen kör jag ca 16 mil (8x2) per dag till jobbet, utan möjlighet att ladda på jobbet. Ofta åker jag iväg på olika grejer under arbetsdagen, vilket kan vara en bit. Därutöver kör jag rätt ofta ganska långa sträckor privat, på helger o.s.v. Då förslår hybridens (på pappret) 5,8 mil inte så långt. E-Niron är dyrare, men bränslet blir nära nog gratis. Eftersom bilen kan betalas med oskattade företagspengar medan bränslet får betalas med skattade pengar blir ekvationen snabbt mycket mer intressant, om man har möjlighet att köpa bilen på bolag.

Jag är inte ute efter just en Kia/Niro utan efter en bra, komfortabel och prisvärd (el)bil. Jag köper i dag diesel för 40 - 50 tkr per år, så en rimligt prissatt elbil framstår som ett mycket intressant alternativ.

Citat:
Ursprungligen postat av Crowsi
Lite nyfiken på hur kia ser på service kostnader för en E-Niro vs en vanlig Niro.

Ja, en bra fråga. Å ena sidan bör E-Niron har mycket mindre servicebehov, å andra sidan vill Kia och verkstäderna förstås fortsätta tjäna pengar..
Citera
2019-01-03, 21:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Ja, det är ju förstås en bra poäng. Det beror nog mycket på hur ens körvanor ser ut. Personligen kör jag ca 16 mil (8x2) per dag till jobbet, utan möjlighet att ladda på jobbet. Ofta åker jag iväg på olika grejer under arbetsdagen, vilket kan vara en bit. Därutöver kör jag rätt ofta ganska långa sträckor privat, på helger o.s.v. Då förslår hybridens (på pappret) 5,8 mil inte så långt. E-Niron är dyrare, men bränslet blir nära nog gratis. Eftersom bilen kan betalas med oskattade företagspengar medan bränslet får betalas med skattade pengar blir ekvationen snabbt mycket mer intressant, om man har möjlighet att köpa bilen på bolag.

Jag är inte ute efter just en Kia/Niro utan efter en bra, komfortabel och prisvärd (el)bil. Jag köper i dag diesel för 40 - 50 tkr per år, så en rimligt prissatt elbil framstår som ett mycket intressant alternativ.



Ja, en bra fråga. Å ena sidan bör E-Niron har mycket mindre servicebehov, å andra sidan vill Kia och verkstäderna förstås fortsätta tjäna pengar..
I ditt fall låter det som en grym bil, trots priset. Närmsta konkurrent är väl tesla 3 som inte är så tillgänglig, och aningen högre pris om jag minns rätt. Personligen gillar jag även att E-niro har knappar för det mesta och inte som tesla, en stor skärm. Jag antar att dina längre resor är kortare än 50-60mil, för det är ju ofta en dealbreaker för många. I mitt fall så är det ungefär 10-20 mil för kort för att klara mina årlig släkt/familje/skidresa/stug -besök, vilket skulle kräva hyrbil eller stopp för laddning..

Precis som du säger angående kostnaderna så är det väldigt fördelaktigt att välja den via företag om den möjligheten finns.

I mitt huvud borde det i praktiken vara biligare på en e-niro med service, men kräver antagligen speial-kunskap vilket gör det dyrare och därmed +/- noll i slutet.
Citera
2019-01-03, 22:17
  #6
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Kia har ju släppt sin E-Niro här i dagarna. 64 kWh-batteri, 45,5 mils räckvidd enligt WLTP och möjlighet till snabbladdning. Priserna börjar på 429 900 för basmodellen och 459 800 kr för "Advanced Plus". Extrautrustningen är ju inte direkt på tysk nivå, så en "fullsmetad" innebär Advanced Plus + Techpaketet (14 900 kr), det vill säga 474 700 kr. Det går väl att välja till något mer som kostar några tusenlappar, typ metalliclack. Type 2 och CCS för laddning.

Miljöbilsbonus på 60 000 kr vilket då ger ett pris på E-Niro på mellan 369 900 kr till 414 700 kr.
Förmånsvärde grundutförande: 2 089 kr/mån
Förmånsvärde Advanced Plus: 2 245 kr/mån
Förmånsvärde Advanced Plus + Techpaket: 2 361 kr/mån

Rymlig SUV med 451 liters bagage (1 450 liter med nedfällda baksäten).

Vad säger ni? Jag tycker det verkar vara en mycket vettig bil. Väldigt ekonomisk, särskilt om man kör mycket och har den som förmånsbil. Det är ju en koreansk bil som kostar ungefär hälften mot elbilar i samma storlek och räckvidd, men jag är ändå ganska positivt överraskad av kvalitetskänslan i bilen. Det är ju dock förstås ingen tysk premiumbil..

Enligt de handlare jag har pratat med är leveranstiden ungefär 3-8 månader, beroende på om man väljer en bil som bekräftat i produktion eller inte. Väljer man en bil som är bekräftat i produktion är det ju förstås "take it or leave it", d.v.s du kan inte göra några egna tillval eller så, men då är leveranstiden ca 3 månader. Om bilen inte är bekräftat i produktion ska leveranstiden vara 4-8 månader.

Vissa uppenbara nackdelar har den ju.

Först och främst så kan KIA e-niro endast ladda med 6,6 kW AC-laddning, jämfört med Renault ZOE som kan ladda 22 kW AC, - det innebär att du med en KIA e-niro får väldigt lång laddtid vid hemmaladdning, upp till 10 timmar!
Även de flesta gratis laddstationer som hos ikea etc har AC-laddning, och även här tar det då löjligt lång tid att ladda Kia'n.

I teknikens värld riktade man också skarp kritik mot Kia eftersom bilen inte klarade undanmanöver-testet, esp systemet aktiverades aldrig..

I samma test kollades räckvidden, några 45 mil kan du glömma, teknikens värld kom 36 mil, sen stannade bilen, då hade de kört mestadels landsvägskörning i 90 km/h vilket är ganska skonsamt, dessutom var temperaturen 7 plusgrader.
Minusgrader tar däremot hårt på räckvidden, likaså motorvägsfart, räkna max 25 mil räckvidd vid motorvägskörning på vintern.

Min Renault ZOE ligger nu i vinter på runt 17 till 19 mils räckvidd, på sommaren kommer jag runt 25 mil med samma körprofil, - motorväg 100-120 km/h.

Priset?
tja.. den är nästan 100.000:- dyrare än ZOE, och 200.000 dyrare än en vanlig bensinhybrid Niro.
Citera
2019-01-04, 12:47
  #7
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crowsi
Närmsta konkurrent är väl tesla 3 som inte är så tillgänglig, och aningen högre pris om jag minns rätt. Personligen gillar jag även att E-niro har knappar för det mesta och inte som tesla, en stor skärm.

I dag (!) har de öppnat upp möjligheten att beställa en Model 3, för alla som inte förbokat: https://3.tesla.com/sv_SE/model3/design?#battery

Den börjar dock på 650 tkr och då tillkommer 55 tkr för autopiloten (och ca 10 tkr för leverans som jag förstår det). Det blir då 715-60 = 655 tkr jämfört med E-Nirons ca 400 tkr..

Visst hade jag hellre tagit Teslan före Kian, men 250 tkr känns spontant som en för stor skillnad. Samtidigt håller jag med dig, jag är inte alls övertygad om Models 3 interiör (som egentligen är en stor skärm bara), men å andra sidan har jag aldrig suttit i en Model 3.

Citat:
Ursprungligen postat av Crowsi
Jag antar att dina längre resor är kortare än 50-60mil, för det är ju ofta en dealbreaker för många. I mitt fall så är det ungefär 10-20 mil för kort för att klara mina årlig släkt/familje/skidresa/stug -besök, vilket skulle kräva hyrbil eller stopp för laddning..

Det händer, men inte jätteofta. Samtidigt stannar man ju praktiskt tagit alltid på sådana resor, för att sträcka på benen eller käka. En laddning på en 50-milsresa tycker jag är helt OK. Man får bara planera stoppet så att man stannar vid en snabbladdare.

Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Vissa uppenbara nackdelar har den ju.

Först och främst så kan KIA e-niro endast ladda med 6,6 kW AC-laddning, jämfört med Renault ZOE som kan ladda 22 kW AC, - det innebär att du med en KIA e-niro får väldigt lång laddtid vid hemmaladdning, upp till 10 timmar!
Även de flesta gratis laddstationer som hos ikea etc har AC-laddning, och även här tar det då löjligt lång tid att ladda Kia'n.

I teknikens värld riktade man också skarp kritik mot Kia eftersom bilen inte klarade undanmanöver-testet, esp systemet aktiverades aldrig..

I samma test kollades räckvidden, några 45 mil kan du glömma, teknikens värld kom 36 mil, sen stannade bilen, då hade de kört mestadels landsvägskörning i 90 km/h vilket är ganska skonsamt, dessutom var temperaturen 7 plusgrader.
Minusgrader tar däremot hårt på räckvidden, likaså motorvägsfart, räkna max 25 mil räckvidd vid motorvägskörning på vintern.

Min Renault ZOE ligger nu i vinter på runt 17 till 19 mils räckvidd, på sommaren kommer jag runt 25 mil med samma körprofil, - motorväg 100-120 km/h.

Priset?
tja.. den är nästan 100.000:- dyrare än ZOE, och 200.000 dyrare än en vanlig bensinhybrid Niro.

Jag håller med om 6,6 KW inte imponerar. När jag tittar på hur jag kör i dag är det dock sällan det skulle vara något problem, eftersom den ju hinner ladda fullt under natten. Vid långkörningar får man stanna på laddplats med CCS och snabbladda medan man käkar eller liknande.

ZOE verkar vara en väldigt vettig bil, men den är tyvärr för liten för mig.
Citera
2019-01-04, 20:39
  #8
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Jag håller med om 6,6 KW inte imponerar. När jag tittar på hur jag kör i dag är det dock sällan det skulle vara något problem, eftersom den ju hinner ladda fullt under natten. Vid långkörningar får man stanna på laddplats med CCS och snabbladda medan man käkar eller liknande.

ZOE verkar vara en väldigt vettig bil, men den är tyvärr för liten för mig.

Okej.
Men tänk på att ccs snabbladdning i princip aldrig erbjuds på gratis laddplatser som ikea etc, på dessa gratisstationer brukar det vara endast AC-laddning samt några utttag med värdelös och extremt långsam "hushållsladdning".

På betalstationerna får du även betala mer för ccs snabbladdning än för AC-laddningen, jag har kort hos Clever och betalar 3 kr per kWh för AC 22 kW. CCS snabbladdning kostar dock 5 kr per kWh och då blir det dyr milkostnad, till och med dyrare än en dieselbil.
Citera
2019-01-07, 18:52
  #9
Medlem
score!s avatar
Jag har också funderat på denna Kia E-niro. Men kvarstår några frågor som någon kunnig kanske kan svara på. Hur brukar elbilar fungera i norden? Jag vet tesla har någon testing facility i Alaska(?) om jag minns rätt. Så det verkar som även inte Tesla som verkligen är all in på detta har lyckats lösa kylan + el. T ex tar du ut din telefon i kylan försvinner typ 40% av batteriet. Har man ju märkt till och från, särskilt med iphone, inte lika påtagligt med samsung. I alla fall, Hur står sig elbilar i norden? Startar dem 25-30 minus en morgon man ska till jobbet? Hur fungerar laddstolpar och diverse? Fungerar det med en förlängningskontakt hemma eller måste det vara laddstolpar?

Jag är inne på att köpa en bil, behöver byta ut min skruttiga bil. Men frågan är om man kanske ska lägga 30 000kr på en vanlig bil just nu, för att sedan vänta ut på kanske 3-4 år har elbilar fått en rivstart, blivit billigare, fler laddstolpar. Kanske dumt att köpa en exakt nu när de börjat komma igång precis?
Citera
2019-01-07, 20:00
  #10
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av score!
Jag har också funderat på denna Kia E-niro. Men kvarstår några frågor som någon kunnig kanske kan svara på. Hur brukar elbilar fungera i norden? Jag vet tesla har någon testing facility i Alaska(?) om jag minns rätt. Så det verkar som även inte Tesla som verkligen är all in på detta har lyckats lösa kylan + el. T ex tar du ut din telefon i kylan försvinner typ 40% av batteriet. Har man ju märkt till och från, särskilt med iphone, inte lika påtagligt med samsung. I alla fall, Hur står sig elbilar i norden? Startar dem 25-30 minus en morgon man ska till jobbet? Hur fungerar laddstolpar och diverse? Fungerar det med en förlängningskontakt hemma eller måste det vara laddstolpar?

Jag är inne på att köpa en bil, behöver byta ut min skruttiga bil. Men frågan är om man kanske ska lägga 30 000kr på en vanlig bil just nu, för att sedan vänta ut på kanske 3-4 år har elbilar fått en rivstart, blivit billigare, fler laddstolpar. Kanske dumt att köpa en exakt nu när de börjat komma igång precis?

Alltså, först och främst: det krävs att du kör minst 5000 mil om året för att du ska kunna räkna hem en elbil ekonomiskt!

När det gäller kallt klimat:
Ja! vinter och kyla tar hårt på räckvidden, inget snack om den saken.
Jag kom 25-30 mil i somras med min ZOE, nu på vintern kommer jag 17-21 mil, och då snackar vi inte sådär jättekallt heller, utan snarare temperaturer runt noll grader, då jag bor ända nere vid sydkusten i skåne.
Kraftig motvind tar också väldigt hårt på räckvidden.
Likaså motorvägshastigheter.

KIA E-niro, som tråden gäller, har en bättre räckvidd än min ZOE, men glöm de utlovade 45 milen!
Teknikens värld testade e-niro vid 7 plusgrader och körde mest landsvägskörning, de kom 36 mil, sen stannade bilen..
Vid vinterväder, - flera minusgrader, snö, vind etc kan du därför räkna att du kommer max 25 mil, och vid riktigt kallt klimat som i norra sverige tror jagdu får räkna med en räckvidd på 20-25mil, framförallt om du också ska ut på motorvägarna, då tar det jävligt hårt på batteriet!

Min ZOE funkar fint för mig, men det ska åter tilläggas att jag bor i södra skåne vid kusten där vi har ett väldigt milt klimat och sällan snö och kallt, dessutom har jag en E klass diesel också som jag kan köra med på långresor eller helt enkelt när jag blir trött på elbilen.

Att endast köra elbil hade jag aldrig gjort!
Citera
2019-01-07, 20:16
  #11
Medlem
score!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Alltså, först och främst: det krävs att du kör minst 5000 mil om året för att du ska kunna räkna hem en elbil ekonomiskt!

När det gäller kallt klimat:
Ja! vinter och kyla tar hårt på räckvidden, inget snack om den saken.
Jag kom 25-30 mil i somras med min ZOE, nu på vintern kommer jag 17-21 mil, och då snackar vi inte sådär jättekallt heller, utan snarare temperaturer runt noll grader, då jag bor ända nere vid sydkusten i skåne.
Kraftig motvind tar också väldigt hårt på räckvidden.
Likaså motorvägshastigheter.

KIA E-niro, som tråden gäller, har en bättre räckvidd än min ZOE, men glöm de utlovade 45 milen!
Teknikens värld testade e-niro vid 7 plusgrader och körde mest landsvägskörning, de kom 36 mil, sen stannade bilen..
Vid vinterväder, - flera minusgrader, snö, vind etc kan du därför räkna att du kommer max 25 mil, och vid riktigt kallt klimat som i norra sverige tror jagdu får räkna med en räckvidd på 20-25mil, framförallt om du också ska ut på motorvägarna, då tar det jävligt hårt på batteriet!

Min ZOE funkar fint för mig, men det ska åter tilläggas att jag bor i södra skåne vid kusten där vi har ett väldigt milt klimat och sällan snö och kallt, dessutom har jag en E klass diesel också som jag kan köra med på långresor eller helt enkelt när jag blir trött på elbilen.

Att endast köra elbil hade jag aldrig gjort!

Jag tvekar inte på att du har fel men min fråga på varför? På att man ska köra minst 5000 mil om året för att "räkna hem en elbil ekonomiskt"?

Kanske bättre med en hybrid då? En toyota prius, har du någon kunskap om dessa? Hört att de äldre är bättre än de nya. Inte gjort någon super research gällande det hela ännu
Citera
2019-01-07, 20:29
  #12
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Vissa uppenbara nackdelar har den ju.

Först och främst så kan KIA e-niro endast ladda med 6,6 kW AC-laddning, jämfört med Renault ZOE som kan ladda 22 kW AC, - det innebär att du med en KIA e-niro får väldigt lång laddtid vid hemmaladdning, upp till 10 timmar!
Även de flesta gratis laddstationer som hos ikea etc har AC-laddning, och även här tar det då löjligt lång tid att ladda Kia'n.
.

Om man laddar en Zoe hemma med fullt uttag så lär man få stänga av allt annat som huset drar i el.
De flesta har 16,20 eller 25A huvudsäkring och kablage för detta från huvudsäkringen.

Vill man ladda 22KW så måste man gå upp till 35 eller 50A i huvudsäkring vilket kostar en massa då det blir gänga 3 och betydligt större mm2 på matningsledningen (16mm2 är nog det minsta i så fall i huvudmatning fram till huset) Speciellt om själva huset normalt drar 16-25A UTAN att man laddar elbilen.

Utan att ta med kostnaderna för byte av kabel så är ex 35A huvudsäkring ca 4000 dyrare per år än 20A. Eller om man har 16A och behöver gå upp till 50A så blir det 10000+ varje år i fasta avgifter.
__________________
Senast redigerad av flaskborste 2019-01-07 kl. 20:33.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback