• 1
  • 2
2019-01-04, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Det värsta som kommer hända är att du måste plugga på din nya utbildning med godkänt resultat lika många veckor som du har underkänt resultat från föregående utbildningar.

Så saknas 4 veckor så pluggar du 4 veckor på din nya utbildning, skolan skriver ett intyg om att du klarat dessa 4 veckor och så får du CSN då du ”kompenserat” CSN för se saknade veckorna.

Du måste dock söka först.

Källa: mig själv som jobbar inom utbildning i 11 år...
Ja fast poäng istället för "veckor".

Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Helt rätt, kräver dom tillbaka pengar kräver de även tillbaka bidraget och då nolla de veckor återbetalningen gäller.
Brukar bli så om man hoppar av väldigt tidigt på terminen då första utbetalningen innehåller en proaktiv del som täcker ett par veckor i framtiden. Osäker dock vad som händer med veckorn/dagarna du redan gått.
Hursomhelst har du inget att oroa dig för.
Jättekonstigt att du skriver så. För det första behöver inte poängen bli nollade och för det andra så kan ts inte veta helt försen han har fått besked utav csn.

Anl till att jag motsätter mig det du skriver är för att jag har gjort liknande. Betalade in allt dom kräve, men sen fick ändå nekande på ny ansökan. Fick då veta att jag var tvungen att studera 80 poäng för att kunna fortsätta studera via csn lån.
Citera
2019-01-04, 15:07
Medlem
Jag blev sjukskriven och hoppade av en utbildning för ca 5 år sedan. Jag hade redan fått lite studiestöd (bidraget). Denna krävde de inte tillbaka när jag avbröt i förtid.

Men nu när jag började plugga igen så fick jag ingen bidragsdel förrän jag gjort ett antal godkända poäng. Eftersom jag fått bidragsdelen för X antal poäng tidigare och blev ju sjuk så jag kunde inte fullfölja den.
Om du har fått ut bidragsdelen och inte fått rätt antal godkända HP så kommer du få lov att "betala tillbaka" dessa genom att studera utan bidrag.
Citera
2019-01-04, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanhphucao.luv11
Hejsan!

Jag skall börja plugga nu och är orolig att jag inte får bidrag nu i starten då jag för två år sedan började plugga och hoppade av en månad efter start.

Står att om man pluggat tidigare och inte klarat det så kan man behöva vänta tills man klarat en kurs innan man får söka igen då.

Förra gången betalade jag tillbaka allt direkt när jag avbröt.

Någon som suttit i samma sits som eller som kan svara om detta?

Tack på förhand
1. Grattis till att du ska studera. Hoppas att det kommer att gå bra för dig.

2. Skicka iväg en ansökan så får du se vad som händer. I värsta fall så dröjer det någon extra månad innan du får pengarna. Det viktiga är att du klarar de första tentorna .
Citera
2019-01-04, 17:15
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueLotus3
Ja fast poäng istället för "veckor".

Jättekonstigt att du skriver så. För det första behöver inte poängen bli nollade och för det andra så kan ts inte veta helt försen han har fått besked utav csn.

Anl till att jag motsätter mig det du skriver är för att jag har gjort liknande. Betalade in allt dom kräve, men sen fick ändå nekande på ny ansökan. Fick då veta att jag var tvungen att studera 80 poäng för att kunna fortsätta studera via csn lån.

Fast nu gäller det 3-4 veckor på sin höjd, det är inget att oroa sig för. Då 99% av alla nog klarar av 3 veckor utan studiemedel om dom verkligen vill.
Dessutom för att missa 80p (nästan 3 terminer på högskola) så måste du ha legat bra långt efter. 80p på yrkeshögskola däremot är 16 veckor och det låter mer rimligt. För CSN brukar bara kräva tillbaka pengar om man gjort absolut ingenting eller gått för kort tid in på en termin. Det är väldigt sällan dom kräver tillbaka pengar för _avslutade_ terminer i efterhand (annat än den vanliga avbetalningen)
Citera
2019-01-04, 17:57
Medlem
Scapulas avatar
Jag var i exakt samma sits förra året, det fattades 1.5 godkända poäng för att jag skulle kunna få pengar från CSN. Som tur var så hade jag en introduktionskurs i början av studierna som låg på 2 poäng men läser man en större kurs i början kan det nog bli knepigt och dröja ett tag. Dock fick jag alla pengar (som jag skulle fått från studiestart) retroaktivt så om du har sparpengar eller något annat sätt att lösa det på så länge så behöver det inte svida ekonomiskt.

Edit: Är det en längre kurs så går det säkert att lösa bara genom att vara godkänd på motsvarande poäng (eller veckor).
Citera
2019-01-04, 21:12
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scapula
Jag var i exakt samma sits förra året, det fattades 1.5 godkända poäng för att jag skulle kunna få pengar från CSN. Som tur var så hade jag en introduktionskurs i början av studierna som låg på 2 poäng men läser man en större kurs i början kan det nog bli knepigt och dröja ett tag. Dock fick jag alla pengar (som jag skulle fått från studiestart) retroaktivt så om du har sparpengar eller något annat sätt att lösa det på så länge så behöver det inte svida ekonomiskt.

Edit: Är det en längre kurs så går det säkert att lösa bara genom att vara godkänd på motsvarande poäng (eller veckor).

Det går jättebra, jag ger studenter intyg titt som tätt om att dom klarat X antal veckor av längre kurser just för CSN:s räkning. Det viktiga för dom är poängen, du kan ha X antal godkända poäng/veckor utan att vara godkänd i kursen i sig än.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in