Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-01-03, 09:37
Medlem
Hejsan!

Jag skall börja plugga nu och är orolig att jag inte får bidrag nu i starten då jag för två år sedan började plugga och hoppade av en månad efter start.

Står att om man pluggat tidigare och inte klarat det så kan man behöva vänta tills man klarat en kurs innan man får söka igen då.

Förra gången betalade jag tillbaka allt direkt när jag avbröt.

Någon som suttit i samma sits som eller som kan svara om detta?

Tack på förhand
Citera
2019-01-03, 09:39
Medlem
Ronilles avatar
Ring CSN så får du ett korrekt besked direkt utefter din situation.

Lycka tlll.
Citera
2019-01-03, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronille
Ring CSN så får du ett korrekt besked direkt utefter din situation.

Lycka tlll.

Der har jag gjort men de sa att jag måste ansöka först så får dem kolla det och det tar typ en månad och min utbildning börjar om 2 veckor. Jag visste inte att det finns regeln förut.
Citera
2019-01-03, 09:56
Medlem
Det knepiga är att du inte alls har betalat tillbaka allt förmodligen. Men det kan du inte veta om själv. Jag har med gjort liknande och betalat tillbaka ALLT.. trodde jag. Nej dom tar inte precis hela summan tillbaka utan kan komma att kräva att du ska studera ett viss antal poäng.
Citera
2019-01-03, 10:38
Medlem
8bitrages avatar
Det värsta som kommer hända är att du måste plugga på din nya utbildning med godkänt resultat lika många veckor som du har underkänt resultat från föregående utbildningar.

Så saknas 4 veckor så pluggar du 4 veckor på din nya utbildning, skolan skriver ett intyg om att du klarat dessa 4 veckor och så får du CSN då du ”kompenserat” CSN för se saknade veckorna.

Du måste dock söka först.

Källa: mig själv som jobbar inom utbildning i 11 år...
Citera
2019-01-03, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanhphucao.luv11
Hejsan!

Jag skall börja plugga nu och är orolig att jag inte får bidrag nu i starten då jag för två år sedan började plugga och hoppade av en månad efter start.

Står att om man pluggat tidigare och inte klarat det så kan man behöva vänta tills man klarat en kurs innan man får söka igen då.

Förra gången betalade jag tillbaka allt direkt när jag avbröt.

Någon som suttit i samma sits som eller som kan svara om detta?

Tack på förhand
Det finns ju en bidragsdel och en lånedel. Du kanske betalade tillbaka lånedelen förra gången men inte bidragsdelen. Vem vet.

Jag jobbade faktiskt på CSN en gång i tiden men det är länge sedan.
Citera
2019-01-03, 10:47
Medlem
Jag har betalt tillbaka det vet jag. Jag har kollat nyss på mina sidor på CSN hemdida och min bank hemsida och båda visa inte nånting om lånet. Jag fick bara 2816kr som stod studiestöd och jag har betalat tillbaka efter 3 veckor så är jag nu osäker om jag har lånat penga förut. Jag läst på distan och hann inte göra nån uppgifter då hoppade jag av.
Citera
2019-01-03, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Det finns ju en bidragsdel och en lånedel. Du kanske betalade tillbaka lånedelen förra gången men inte bidragsdelen. Vem vet.

Jag jobbade faktiskt på CSN en gång i tiden men det är länge sedan.
Jag har kollat på mina sidor på CSN hemsida och mitt bank hemsida så är jag säker att jag har betalat studierstöd.
Citera
2019-01-03, 11:55
Medlem
Citat:
Jag har kollat på mina sidor på CSN hemsida och mitt bank hemsida så är jag säker att jag har betalat studierstöd.
Jag är lite osäker på begreppen. Är det inte så att begreppet studiestöd är ett överordnat begrepp som kan delas i två underordnade begrepp, en bidragsdel som man inte betalar tillbaka och en lånedel som betalas tillbaka.
Citera
2019-01-03, 12:09
Medlem
Bidragsdelen behöver man inte betala tillbaka på
Även om man inte klarar sina kurser
Citera
2019-01-03, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Jag är lite osäker på begreppen. Är det inte så att begreppet studiestöd är ett överordnat begrepp som kan delas i två underordnade begrepp, en bidragsdel som man inte betalar tillbaka och en lånedel som betalas tillbaka.
Jag vet inte men eftersom jag har bara gått skolan några dagar så jag trodde att jag måste betala allting tillbaka och det gjort jag.
Citera
2019-01-03, 12:53
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Jag vet inte men eftersom jag har bara gått skolan några dagar så jag trodde att jag måste betala allting tillbaka och det gjort jag.

Helt rätt, kräver dom tillbaka pengar kräver de även tillbaka bidraget och då nolla de veckor återbetalningen gäller.
Brukar bli så om man hoppar av väldigt tidigt på terminen då första utbetalningen innehåller en proaktiv del som täcker ett par veckor i framtiden. Osäker dock vad som händer med veckorn/dagarna du redan gått.
Hursomhelst har du inget att oroa dig för.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in