• 1
  • 2
2019-01-02, 14:50
Medlem
Denoms avatar
Ja kan jag spara lite på elräkningen nu typ och slänga ut allt i vind- och vattentät box på balkongen av det som står i kylen så länge det är nollgradigt +/- 5°C ungefär eller vilka kylvaror är känsliga i så fall?
Citera
2019-01-02, 14:51
Medlem
vader-s avatar
Det enda jag kan bidra med är: Många kylskåp har särskilda ljus för att hålla saker mer färska. Detta ljus finns såklart inte utomhus.

Edit: Nu har det visat sig att solljus tydligen innehåller detta "blåa ljus". Men i övrigt så är väl posten delvis sann.
Senast redigerad av vader- 2019-01-02 kl. 15:39.
Citera
2019-01-02, 14:53
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vader-
Det enda jag kan bidra med är: Många kylskåp har särskilda ljus för att hålla saker mer färska. Detta ljus finns såklart inte utomhus.
Har jag aldrig hört talas om, har du någon källa det går att läsa?
Citera
2019-01-02, 15:03
Medlem
TheJackets avatar
Citat:

Lampan lyser bara när du öppnar kylskåpet....
Citera
2019-01-02, 15:03
Moderator
Briasccas avatar
Jo det ska gå bra men inga färska grönsaker får frysa om du inte gillar att äta dem soggiga när de tinar.
Citera
2019-01-02, 15:06
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Jo det ska gå bra men inga färska grönsaker får frysa om du inte gillar att äta dem soggiga när de tinar.
Potatis och blomkål också?
Citera
2019-01-02, 15:06
Medlem
Enzymes avatar
Det funkar om det är hyffsat jämn temperatur ute. Inte så bra om allt fryser på natten och värms upp av solen på dagen. Hade julmaten på balkongen för några år sedan då mitt kylskåp var mycket litet. Funkade fint under de dagar man åt av det.
Citera
2019-01-02, 15:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Har jag aldrig hört talas om, har du någon källa det går att läsa?

Svår fråga!
Ishacka och microugn vid nattlig köldknapp i klimatförändringarnas
nypåfunna tidevarv får bli mitt bidrag till debatten!
Citera
2019-01-02, 15:09
Moderator
Briasccas avatar
Citat:
I grunden spränger du ju växtcellerna om växten fryser, och då uppstår soggigheten. Men om du har en kyllåda av campingtyp, förvarar den nära husväggen och med en filt över, så gissar jag att yttertemperaturen kan vara nere till några minusgrader under flera dagar utan att det fryser i kyllådan.
Citera
2019-01-02, 15:09
Bannlyst
Citat:

Potatis smakar sött=illa när den varit fryst,
blomkål (nam nam) bör förvällas innan den frysts.
Citera
2019-01-02, 15:14
Medlem
Citat:

Ja exakt. Det kallas hållbarhetsljus och gör att maten behåller god lukt och smak..

Men tillbaka till ämnet. Risken är att det är för kallt. Grönsaker kan frysa sönder och mjölken kan bli isig osv.
Citera
2019-01-02, 15:15
Bannlyst
Citat:

Wow!
Ett särskilt ljus som på något vis får tiden i kylskåpet att stå still!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in