Citat:
Du rör ihop det. Dina anhöriga är inte mina anhöriga. Att människor inte alltid handlar konsekvent är en diskussion för sig, tycker jag, och helt naturligt. Vi är inte matematiska algoritmer.
Men JA, jag värderar t ex mina egendomar högre än vad jag värderar dina ev brottsliga anhöriga. Om din bror handlar med droger vill jag hellre ha din bror i fängelse (eller död..) än att någon av mina anhöriga knarkar ner sig.
Och förresten, var finns din egen empati med alla brottsoffer? Vill DU bli utsatt för brott? Om inte, varför är det då ok om andra blir utsatta för brott?
Men JA, jag värderar t ex mina egendomar högre än vad jag värderar dina ev brottsliga anhöriga. Om din bror handlar med droger vill jag hellre ha din bror i fängelse (eller död..) än att någon av mina anhöriga knarkar ner sig.
Och förresten, var finns din egen empati med alla brottsoffer? Vill DU bli utsatt för brott? Om inte, varför är det då ok om andra blir utsatta för brott?
Läs om, eftersom jag redigerade för att vara mer tydlig.
Men du missförstod kanske mina frågor, så jag omformulerar dem:
Om din bror handlar med droger, vill du då ha honom i fängelse, eller död?
Alltså, är det lika lätt för dig att hata och vilja döda dina egna anhöriga om de begår brott, som det är att hata och vilja döda andras anhöriga om de begår brott?
Om INTE, då bör du kanske tänka om när det gäller ditt hat.
Men självklart känner jag empati med alla brottsoffer. Jag förstår bara INTE vad som blir bättre för dem, om deras gärningsmän blir hatade och dödade.
Om jag var brottsoffer, då skulle jag tänka att jag vill att min gärningsman ska övervakas på något sätt. Men om min gärningsman skulle dödas för min skull, då skulle det medföra ett livslångt dåligt samvete, för att jag har förstört minst en annan människas liv.
Att som barn tex förlora sin pappa eller mamma, det är fruktansvärt, oavsett vad föräldern har gjort för brottsligt. Och det är ett lidande som jag INTE vill utsätta någon människa för.
Och om man INTE är psykopat själv, då känner man medlidande med gärningsmannens anhöriga, men också med gärningsmannen.
Dessutom ska man vara säker på att det är rätt gärningsman också, vilket man ALDRIG bör vara (osäkerhetsprincipen). För då finns risk att man själv blir brottslingen, om man pekar ut en oskyldig.
Så det måste finnas något bättre sätt att lösa det här med brottsligheten, än att hata och döda människor. Vi är INTE grottmänniskor längre. Tex så kan man hålla bättre koll på sina anhöriga, så att de varken handlar med droger eller knarkar ner sig.
Senast redigerad av a987 2019-01-02 kl. 18:54.
Senast redigerad av a987 2019-01-02 kl. 18:54.