2019-01-02, 18:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Du rör ihop det. Dina anhöriga är inte mina anhöriga. Att människor inte alltid handlar konsekvent är en diskussion för sig, tycker jag, och helt naturligt. Vi är inte matematiska algoritmer.

Men JA, jag värderar t ex mina egendomar högre än vad jag värderar dina ev brottsliga anhöriga. Om din bror handlar med droger vill jag hellre ha din bror i fängelse (eller död..) än att någon av mina anhöriga knarkar ner sig.

Och förresten, var finns din egen empati med alla brottsoffer? Vill DU bli utsatt för brott? Om inte, varför är det då ok om andra blir utsatta för brott?

Läs om, eftersom jag redigerade för att vara mer tydlig.

Men du missförstod kanske mina frågor, så jag omformulerar dem:
Om din bror handlar med droger, vill du då ha honom i fängelse, eller död?

Alltså, är det lika lätt för dig att hata och vilja döda dina egna anhöriga om de begår brott, som det är att hata och vilja döda andras anhöriga om de begår brott?
Om INTE, då bör du kanske tänka om när det gäller ditt hat.

Men självklart känner jag empati med alla brottsoffer. Jag förstår bara INTE vad som blir bättre för dem, om deras gärningsmän blir hatade och dödade.
Om jag var brottsoffer, då skulle jag tänka att jag vill att min gärningsman ska övervakas på något sätt. Men om min gärningsman skulle dödas för min skull, då skulle det medföra ett livslångt dåligt samvete, för att jag har förstört minst en annan människas liv.
Att som barn tex förlora sin pappa eller mamma, det är fruktansvärt, oavsett vad föräldern har gjort för brottsligt. Och det är ett lidande som jag INTE vill utsätta någon människa för.
Och om man INTE är psykopat själv, då känner man medlidande med gärningsmannens anhöriga, men också med gärningsmannen.

Dessutom ska man vara säker på att det är rätt gärningsman också, vilket man ALDRIG bör vara (osäkerhetsprincipen). För då finns risk att man själv blir brottslingen, om man pekar ut en oskyldig.

Så det måste finnas något bättre sätt att lösa det här med brottsligheten, än att hata och döda människor. Vi är INTE grottmänniskor längre. Tex så kan man hålla bättre koll på sina anhöriga, så att de varken handlar med droger eller knarkar ner sig.
Senast redigerad av a987 2019-01-02 kl. 18:54.
Citera
2019-01-02, 20:12
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Att gola är att avslöja nån annan, inte med syftet att vara ärlig utan att rädda sig själv eller för att sätt dit nån.
Det är ohederligt även det.
Att vara ärlig innebär att ALLA inblandade kan stå för vad de gjort och vilka som var med. Är ALLA inblandade öppna med det så är det INTE att gola.
Där har du skillnaden.
Men... alla kommer inte att vara öppna med det. Så om en person är tyst så måste alla vara det? Och om alla andra är öppna med det så är det oärligt att inte vara det själv?
Citera
2019-01-02, 20:17
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taklampsfot
Nästan så man vill spy av vissa kommentarer här. Hur fan kan ni tycka att det är okey att hjälpa polis och åklagare så att era vänner eller bekanta som ni utbytt tjänster med skall få lida!? Det är så jävla fegt.
Är ni ett gäng som arbetar tillsammans så hjälps man ju åt, som en familj. Min personliga åsikt är att man inte ens golar på sin värsta fiende. Det handlar om tjuvheder.

Att som vanlig svensson ringa polisen för att anmäla brott ser jag som helt okey. Jag tycker även att polisen bara gör sitt jobb och skyddar samhället.
Ja hur fan kan man vilja ha kriminellt slödder inlåst? Sjuka jävlar.
Nämen hur är det konstigt? Inte gola på sin värsta fiende? Hur efterbliven är man om man inte ens golar på en person man hatar för att slippa straff själv?
Citera
2019-01-02, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psyko-Kodiak
I ärlighetens namn, vad skulle du göra om du tex i en stor narkotikahärva kunde komma undan genom att gola ner andra?
Kanske måste du sitta i nästan tio år för att vara "lojal".
Om du kunde gola inkognito, då?

Det finns olika komplikationer..

Jag hade inte golat. Om jag var kriminellt isyltad med en person på en sån nivå för att polisen skulle låta mig slippa 10år/enormt brott.... så hade jag inte chansat på att komma undan med mitt liv. Det finns en risk att det är någon som räknar ut att det är jag.

Sen moraliskt om jag är 1000% säker på att komma undan så beror de på vem personen är å hur den behandlat mig i situationer när den ”inte haft nytta av mig”.
Citera
2019-01-02, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
Nej jag har inte sett den filmen.

Att kalla det en hård filosofi håller jag inte med om, ifall alla är överens om att börja sälja droger så får alla ta konsekvensen av sitt handlade.

Den som golar skall få ett straff, precis som svenska rättssystemet ger kriminella straff.

Ja, precis det de får göra när de blir golade på det finns ingen tjuvheder, väldigt många golar på sina ”vänner” om de tjänar något på det.
Citera
2019-01-02, 20:55
Medlem
Taklampsfots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krusensnorre
Ja hur fan kan man vilja ha kriminellt slödder inlåst? Sjuka jävlar.
Nämen hur är det konstigt? Inte gola på sin värsta fiende? Hur efterbliven är man om man inte ens golar på en person man hatar för att slippa straff själv?

Tjuvheder.

Vart går gränsen annars? Att det endast gäller ens vänner man ska hålla om ryggen när det blåser kallt?
När det gäller kriminella människor så skall man aldrig hjälpa polis eller åklagare i deras arbete. Man kan vilja skada sin motståndare, skjuta personen eller sticka en kniv i honom, men att ange personen till polisen eller på annat sätt hjälpa polisen i sitt arbete att sätta dit någon annan är bara äckligt.
Jag har träffat massor av sådana människor, och det är såna självutnämnda tuffingar som brukar vara dom värsta fittorna.

Att du som svensson samarbetar med polisen är naturligt och inget fel. Men en kriminell person skall inte göra det, då är det bättre man byter livsstil.
Citera
2019-01-02, 21:09
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Tjuvheder.

Vart går gränsen annars? Att det endast gäller ens vänner man ska hålla om ryggen när det blåser kallt?
När det gäller kriminella människor så skall man aldrig hjälpa polis eller åklagare i deras arbete. Man kan vilja skada sin motståndare, skjuta personen eller sticka en kniv i honom, men att ange personen till polisen eller på annat sätt hjälpa polisen i sitt arbete att sätta dit någon annan är bara äckligt.
Jag har träffat massor av sådana människor, och det är såna självutnämnda tuffingar som brukar vara dom värsta fittorna.

Att du som svensson samarbetar med polisen är naturligt och inget fel. Men en kriminell person skall inte göra det, då är det bättre man byter livsstil.
Sånt jävla trams. "Tjuvheder", va leker du pojk? Tjuvar saknar heder, det är därför de är tjuvar. De tänker enbart på sig själva, vilket jag inte har något emot som princip. Men försök inte försköna verksamheten. Tjuvar förtjänar sina straff, därför är det inte "äckigt" att sätta dit dem. Oavsett om det är en annan tjuv.
Citera
2019-01-02, 21:34
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Tjuvheder.

Va??? Så om någon stjäl min bil ska jag inte hjälpa polisen allt jag kan att få fast banditerna? Eller om någon stjäl min gamla grannes bil?? Du är bra konstig du.

Heja polisen! Fina människor, på *min* sida. Tacksam för att de finns!

Gola mera!
Citera
2019-01-02, 21:41
Medlem
skalman1973s avatar
Det beror helt och hållet på brottsrubriceringen samt hur min vän/bror/syster belönar min tystnad
Citera
2019-01-02, 21:44
Medlem
Taklampsfots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krusensnorre
Sånt jävla trams. "Tjuvheder", va leker du pojk? Tjuvar saknar heder, det är därför de är tjuvar. De tänker enbart på sig själva, vilket jag inte har något emot som princip. Men försök inte försköna verksamheten. Tjuvar förtjänar sina straff, därför är det inte "äckigt" att sätta dit dem. Oavsett om det är en annan tjuv.

När orden tar slut så kommer dessa personliga påhopp. Men som svar på din fråga - Jag leker ingenting. Jag förklarar hur det fungerar för personer som inte är så insatta, för dig t.ex.
Alla tjuvar saknar inte heder, där har du fel. Det finns principer man håller sig till, men sedan finns det personer som är fittor rakt igenom som även skulle ange sin mamma. Dessa personer som är kriminella men som inte har tjuvheder och som "golar" på andra kriminella, dom brukar bli straffade på ett eller annat sätt då golandet oftast inte är det enda dom gör fel.

Det finns olika sorters kriminalitet.
Man kan vara bankrånare, inte idag kanske men för 15 år sedan.
Narkotikaförsäljare.
Bedragare.
Ficktjuv.
Det finns olika graders kriminalitet.

Att som simpel ficktjuv bry sig om några koder kan jag aldrig tänka mig. Men importerar du kilovis med narkotika så brukar folket runt omkring dig bara vara personer som aldrig skulle öppna sin mun.
Ifall ett gäng rånar en transport så är det bara personer som inte skulle öppna sin mun inblandade.
Det står för mycket på spel för att blanda in någon individ som skulle sätta dit dom andra. Du plockar ju inte med dig en rookie direkt, utan alla känner alla och alla vet att ingen golar. Men ibland händer det att någon lyckas ta sig upp i hierarkin utan motgångar, och så en dag radas bevisen upp på bordet och dörren stängs på häktet.... Då visar många sitt rätta tryne. Men alla vet, golar du så är du körd.
Men personliga åsikt är att det aldrig är okey att gola, inte på någon. Bara fegisar golar.

Det är inte jag som satt några regler, men jag vet hur det funkar.
Citera
2019-01-02, 23:04
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
När orden tar slut så kommer dessa personliga påhopp. Men som svar på din fråga - Jag leker ingenting. Jag förklarar hur det fungerar för personer som inte är så insatta, för dig t.ex.
Alla tjuvar saknar inte heder, där har du fel. Det finns principer man håller sig till, men sedan finns det personer som är fittor rakt igenom som även skulle ange sin mamma. Dessa personer som är kriminella men som inte har tjuvheder och som "golar" på andra kriminella, dom brukar bli straffade på ett eller annat sätt då golandet oftast inte är det enda dom gör fel.

Det finns olika sorters kriminalitet.
Man kan vara bankrånare, inte idag kanske men för 15 år sedan.
Narkotikaförsäljare.
Bedragare.
Ficktjuv.
Det finns olika graders kriminalitet.

Att som simpel ficktjuv bry sig om några koder kan jag aldrig tänka mig. Men importerar du kilovis med narkotika så brukar folket runt omkring dig bara vara personer som aldrig skulle öppna sin mun.
Ifall ett gäng rånar en transport så är det bara personer som inte skulle öppna sin mun inblandade.
Det står för mycket på spel för att blanda in någon individ som skulle sätta dit dom andra. Du plockar ju inte med dig en rookie direkt, utan alla känner alla och alla vet att ingen golar. Men ibland händer det att någon lyckas ta sig upp i hierarkin utan motgångar, och så en dag radas bevisen upp på bordet och dörren stängs på häktet.... Då visar många sitt rätta tryne. Men alla vet, golar du så är du körd.
Men personliga åsikt är att det aldrig är okey att gola, inte på någon. Bara fegisar golar.

Det är inte jag som satt några regler, men jag vet hur det funkar.
Var inte ett ända påhopp faktiskt, men visst. Ja klart att folk håller tyst, för att rädda sig själva och inte sätta dit andra i onödan. Att hota med stryk är knappast tjuvheder, för att tjuvheder ens ska existera så kvävs det ju att man kan gola utan konsekvenser. Annars är det rädsla och inte heder det handlar om. Om man räddar sin värsta fiende genom att själv få sitta inne då är man inne i nån slags gangsterbubbla. Ingen vettig människa gör det, fast det är ju kriminella vi snackar om så kanske.
Citera
2019-01-02, 23:05
Medlem
Halloween2s avatar
Finns det något töntigare än folk som skriver golbögar. Kan slå vad om att de flesta skulle golat OM man slapp/fick lindrigare straff.

Sen är det ju en annan sak att gola tex om man skulle bli tagen pga utav en mindre mängd droger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in