Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-31, 20:18
  #1
Medlem
Hejhej på er och gott nytt år!

Jo då är det som så att min mormor har en vacker vas hemma som hon gärna vill få reda på mer om. Den är iaf 150 år gammal då den har gått i GENERATIONER. Det står under den siffrorna 201913 bifogar även en bild på den. Någon som vet nåt mer om den? Pris, märke, formgivare? Tack på förhand

https://minfil.com/Oeiar7p2b6/82E4AB...EB3F2D847_jpeg
Citera
2018-12-31, 20:26
  #2
Medlem
WGASs avatar
Det kallas för Majolika och vad jag vet kan den ha ett värde, hur stort låter jag vara osagt. Tekniken lämpar sig för ganska stora grejer och de kan kosta en del. Jävligt ful om jag får säga det själv men sånt betyder ju inte nåt när det gäller värde. Gå till en antikaffär och fråga men räkna inte med mer än några hunkor.
Citera
2018-12-31, 20:30
  #3
Medlem
Haha, jävligt ful? Mormor säger att hon ska slå dig på käften lol men tack för svar! Någon som vet nåt mer om just denna vasen?
Citera
2018-12-31, 20:31
  #4
Medlem
Har du baxat den eller? Skulle gissa på 150-400 kr.
Citera
2018-12-31, 20:58
  #5
Medlem
Apjesuss avatar
Tysk tenngladerad masstillverkat prydnadsvas från 1900:talets första hälft.
Värde 100kr (förlåt).
Typisk present från ung man till kvinna,
t.ex till mor på 50års dagen från student eller till fästmön från ung sjöman.
Eventuellt snikig bröllopspresent från kusinerna på landet.
Gott nytt!
Citera
2019-01-01, 06:25
  #6
Medlem
Tack för ett BRA svar och ett roligt svar, hm 🤔 o gott nytt år på dig med
Citera
2019-01-01, 06:43
  #7
Medlem
Skulle tro att "Apjesus" ligger bäst till hittills i svaret på gåtan om vasen. Men man kan säkert pressa in den i majolikafacket också.
För värde bör du kontakta en auktionsfirma, t ex SthlmsAuktionsVerk, Kolonn, Buckan market, Metropol eller annan liknande större firma med katalog på nätet som ligger nära där du bor. Med solen i ryggen, medvind och hemlängtan kan det kanske bli ett par hundringar eller däromkring.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback