• 1
  • 2
2018-12-31, 02:13
Medlem
Hej alla FBare som varit med ett tag! Nu behöver jag lite hjälp på traven här. Har precis sett "Yrrol - En kolossalt genomtänkt film" och är helt kluven då jag bara förstod humorn i 2-3 av alla sketcher. Kan någon förklara det roliga, handlar det om någon förlegad satirhumor direkt kopplad till 90-talssamhället eller borde jag förstå? Riktigt frustrerande måste jag säga!

Tacksam för alla svar & tankar!
Citera
2018-12-31, 02:24
Medlem
morbrostewarts avatar
Exempel på något du inte fattar?
Citera
2018-12-31, 02:28
Du måste ha i minne att filmen är från 1994 och bygger på material som säkert skrevs på 1980-talet när Lorry gick på statstelevisionen. Det var en helt annan tid och skämten tilltalade en generation som var i fyrtioårsåldern då, dvs 75 idag.

Det är inte bara skillnad på folk och folk, det är stor skillnad generationerna emellan.
Citera
2018-12-31, 02:33
Medlem
Man behöver inte förstå all humor. Gillar en del scener i filmen, en del scener är totalt humorbefriade enl mig. Humor är väl rätt subjektiv.
På 90-talet (då Yrrol gjordes bl a) var det rätt mkt ironi, gjord av den sk ironiska generationen, mest 60-taliseter
Idag funkar ju ironi inte lika bra då mänga (framförallt yngre) tar sig själv på stort allvar och blir kränkt åt höget och vänster
Citera
2018-12-31, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morbrostewart
Exempel på något du inte fattar?

Kan säga att de enda scenerna jag förstod var följande:

https://www.youtube.com/watch?v=knOI...=DanielJordahl

https://www.youtube.com/watch?v=Oqn4...nel=yrrollorry

Många av skämten om gypsies och neonassar kanske speglade något aktuellt på den tiden, vad vet jag. Men har du någon scen du kan analysera/förklara tar jag emot den med öppna armar. Den med Sauk bland annat, vad var grejen?
Citera
2018-12-31, 02:46
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haverism
Du måste ha i minne att filmen är från 1994 och bygger på material som säkert skrevs på 1980-talet när Lorry gick på statstelevisionen. Det var en helt annan tid och skämten tilltalade en generation som var i fyrtioårsåldern då, dvs 75 idag.

Det är inte bara skillnad på folk och folk, det är stor skillnad generationerna emellan.

I ett civiliserat samhälle, bara för att förtydliga.
Citera
2018-12-31, 02:50
Medlem
Ryggradsluss avatar
Är den inte lite profetisk filmen?
Citera
2018-12-31, 03:36
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haverism

Nej, Lorry hade en ganska banbrytande humor som man ibland fick tänka till om, som tilltalade alla möjliga, till skillnad från idag då all humor är urvattnad, fördummande och inte minst helst politiskt korrekt. Jag är född 1986 och såg Yrrol kanske 1996 och minns filmen som rolig. Gillade även Lorry-serien. Har sett filmen flera gånger.
Citera
2018-12-31, 05:43
Medlem
PTSD-av-AFs avatar
Det handlar nog mer om att de fått en budget med pengar från skattebetalarna så att dessa SVT-kommunalare tvingats fylla lite TV-tider med material. Jag håller med om Lorry filmen att den inte är rolig alls. Bara vulgär och smaklös slump-humor.
Citera
2018-12-31, 07:00
Medlem
Millediablos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PTSD-av-AF
Det handlar nog mer om att de fått en budget med pengar från skattebetalarna så att dessa SVT-kommunalare tvingats fylla lite TV-tider med material. Jag håller med om Lorry filmen att den inte är rolig alls. Bara vulgär och smaklös slump-humor.
Jämför man med "Full-frys" Stefan och Krister samt annat skit som s k komiker sprider i bl.a TV 4 -11 så är Lorry och Yrrol världsklass.
Citera
2018-12-31, 07:32
Medlem
namnskylts avatar
Det är ju kanske inte precis nån slap-stick humor med pålagt skrattband, men jag tycker ändå det framgår vad som är roligt och poängerna i sketchen. Även om man kanske inte finner allt kul. Man försöker mera vara underfundig snarare än rolig.

Skulle säga att yrrol-filmen (som många andra) försöker ta efter Monty Python. Det är en svagt ledande historia som med olika pekunjära händelser, som är dråpliga, absurda, ironiska, motsägelsefulla eller nån likande "konflikt".
Citera
2018-12-31, 07:50
Medlem
filmen har väl aldrig ansess vara speciellt rolig? knappast en klassiker.
Jag såg den på bio och vi tyckte nog den var ganska rolig då men inget man skulle gå och se igen.
Den är för lång framförallt
Några scener sticker ut som t.ex montera sterion.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in