• 1
  • 2
2018-12-30, 00:03
Medlem
Jag har gått all in och bjuder hem folk på nyårsmiddag som jag själv ska laga, nu är det är bara till sex pers men ändå..

Alla råvaror är inköpta och recept finns givetvis men jag börjar bli nojig angående timingen, jag vill helst inte stå och svettas vid spisen när dom droppar in på utsatt klockslag.

Rätterna i sig ser jag inga problem med men med en ugn och fyra plattor kan det bli lite tajt med två ugnsberoende rätter samtidigt.

Välkomstbubbel och tilltugget är lugnt
Förrätt gratinerad färsk kokt hummer
Varmrätt inbakad oxfile med svampröra och rostad sötpotatis
Efterrätt choklad cheesecake med hallonsås

Tips på hur man ror hem detta?
Citera
2018-12-30, 00:07
Medlem
Ta reda på hur lång tid allting tar och gör en planering. Du måste dels veta hur lång tid det tar i arbetstid och dels hur lång tid det tar i passiv tid när det tillagas. Kolla även om något går att förbereda kvällen innan och gör det i så fall.

Det låter ärligt talat som risk för katastrof, så jag råder dig att kolla om någon av dina gäster har koll och be dem om hjälp.
Citera
2018-12-30, 00:27
Medlem
Practice makes perfect
Citera
2018-12-30, 00:27
Medlem
Loeptiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vincit-iustitia
Jag har gått all in och bjuder hem folk på nyårsmiddag som jag själv ska laga, nu är det är bara till sex pers men ändå..

Alla råvaror är inköpta och recept finns givetvis men jag börjar bli nojig angående timingen, jag vill helst inte stå och svettas vid spisen när dom droppar in på utsatt klockslag.

Rätterna i sig ser jag inga problem med men med en ugn och fyra plattor kan det bli lite tajt med två ugnsberoende rätter samtidigt.

Välkomstbubbel och tilltugget är lugnt
Förrätt gratinerad färsk kokt hummer
Varmrätt inbakad oxfile med svampröra och rostad sötpotatis
Efterrätt choklad cheesecake med hallonsås

Tips på hur man ror hem detta?

Man vinner alltid tid på att förbereda så mycket man kan redan dagen innan.
Hur mycket har du tänkt springa omkring och ordna med maten när gästerna väl är på plats?
Hur bekant är du med ett kök egentligen? Som andra redan skrivit, låter detta lite tungrott.

Om du inte bekymrar dig över att laga mat när gästerna är där, värmer du bara förrätten en sväng innan de kommer, och medans ni käkar den, får den redan (förhoppningsvis) förberedda varmrätten värma sig. Cheesecake är straffet till mänskligheten, men den kan säkert göras dagen innan, vissa desserter blir ju godare när de "stått till sig".

Har du tänkt köra Cheesecake i frysen eller Bain-Marie?

Och om du inte orkar fixa själv, föreslår jag lite hjälp.

Lycka till!
Vill ha en rapport på hur detta gick sedan!
Citera
2018-12-30, 00:29
Medlem
Zaedrewss avatar
Kan du laga mat så ordnar det sig. Kan du inte laga mat så ordnar det sig ändå. För då blir det en kul historia hur allt sket sig på nyår. Alla bara ska vara så perfekt sedan kommer du och gör sönder allt. Det är för fan bara sex pers. Tänk dig riktiga kockar som har säg 50 pers att laga till.
Senast redigerad av Zaedrews 2018-12-30 kl. 00:32.
Citera
2018-12-30, 01:19
Medlem
Ronilles avatar
Förbered så mycket som du kan. Men som någon redan föreslagit, be gästerna om hjälp. Det är faktiskt trevligt att hjälpas åt, all hänger inte på dig och kvällen går snabbt.
Citera
2018-12-30, 10:43
Medlem
borrizs avatar
Har du erfarenhet av att laga rätterna tidigare?
Citera
2018-12-30, 12:01
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Har du erfarenhet av att laga rätterna tidigare?
This ^^. Har du provlagat innan så har du ju stenkoll på tid i ugn mm. Den största utmaningen som du har är att du bara har en ugn, men lite beroende på hur lång tid du beräknar mellan förrätt och huvudrätt så kanske det går att ta ut köttet och låta det vila medan du gratinerar av hummern och äter förrätten.
Citera
2018-12-30, 15:20
Medlem
Det är välbekanta gäster, vi kommer att hamna flång nakna i bubbelpoolen allihopa till 12 slaget så det är inte jobbigt på det viset alls, jag vill mest inte stressa ihjäl mig och har hellre full koll och imponerar gärna haha..

Jag kommer att köra hummern först och se till att vi äter den i lugn o ro under de 40 minuter det tar för oxfilén att bli klar så det löser sig, har inga problem med att gå ifrån bordet och dona vid spisen, min underbara kvinna underhåller gästerna under tiden så det är lugnt.

Får väl trolla lite så sötpotatisen går samtidigt som köttet i ugnen.

Den utsökta chokladcheesecaken gör jag redan i kväll så i princip är det endas tre saker att hålla koll på i morgon.

Att ha koll på tiderna är ju fundamentalt, tänkte mer på om det fanns något proffsknep när den maskinella resursen är begränsad..

Jag har kockat för 45 pers i 15 månader en gång i livet under extremt jobbiga förhållanden ( till sjöss) men då fanns det inget krav på att impa på damerna eller glassa med trerätters i en ugn.
Då behövdes det bara välsmakande energi i någon form oavsett väder och klockslag vilket inte var att förakta
Senast redigerad av Vincit-iustitia 2018-12-30 kl. 15:23.
Citera
2018-12-30, 15:41
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Det är välbekanta gäster, vi kommer att hamna flång nakna i bubbelpoolen allihopa till 12 slaget så det är inte jobbigt på det viset alls, jag vill mest inte stressa ihjäl mig och har hellre full koll och imponerar gärna haha..

Jag kommer att köra hummern först och se till att vi äter den i lugn o ro under de 40 minuter det tar för oxfilén att bli klar så det löser sig, har inga problem med att gå ifrån bordet och dona vid spisen, min underbara kvinna underhåller gästerna under tiden så det är lugnt.

Får väl trolla lite så sötpotatisen går samtidigt som köttet i ugnen.

Den utsökta chokladcheesecaken gör jag redan i kväll så i princip är det endas tre saker att hålla koll på i morgon.

Att ha koll på tiderna är ju fundamentalt, tänkte mer på om det fanns något proffsknep när den maskinella resursen är begränsad..

Jag har kockat för 45 pers i 15 månader en gång i livet under extremt jobbiga förhållanden ( till sjöss) men då fanns det inget krav på att impa på damerna eller glassa med trerätters i en ugn.
Då behövdes det bara välsmakande energi i någon form oavsett väder och klockslag vilket inte var att förakta

Sosse middag vet jag inte jag är så långt bort från sosse man kan komma, jag tjänar alldeles för bra för det ;-) Hur kan du ens lägga den kommentaren i ett matforum din ynkliga stackare?

Glömde förresten vinlistan,,

Välkomst och Hummer : Bollinger Special Cuvée Brut
Oxfile: Château Belgrave 2010

Istället för att rata de tips som du fått kanske du med din goda inkomst skulle kunna investera i en dubbelugnsspis? Problemet löst
Citera
2018-12-30, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Istället för att rata de tips som du fått kanske du med din goda inkomst skulle kunna investera i en dubbelugnsspis? Problemet löst

Njae bygga om köket ligger inte på priolistan just nu , jag är jäkligt sent ute pga jobb "in i kaklet" annars hade jag nog hyrt in en kock för detta istället, det är billigare än ett nytt kök och kanske till och med lite trevligare.

Vad är en god inkomst och varför skulle jag ha en sådan tror du!?
Citera
2018-12-30, 18:06
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Njae bygga om köket ligger inte på priolistan just nu , jag är jäkligt sent ute pga jobb "in i kaklet" annars hade jag nog hyrt in en kock för detta istället, det är billigare än ett nytt kök och kanske till och med lite trevligare.

Vad är en god inkomst och varför skulle jag ha en sådan tror du!?

Baserat på ditt eget uttalande "jag tjänar alldeles för bra" (se fetmarkerad text i citeringen av ditt tidigare inlägg, men du kanske tog bort just detta avsnitt när du editerade inlägget i efterhand ).

OnT: Dubbelugnsspis är faktiskt oerhört bra, har själv haft nytta av en sådan vid middagsbjudningar under tidspress. Behövs ingen ombyggnad av köket, och tillgången på dessa är stort, kanske tom. mellandagsrea. Annars kan du ju fråga någon granne om de kan husera din oxfilé i sin ugn. Så kan du bjuda på ett glas Bollinger som tack för hjälpen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in