Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-29, 21:30
  #1
Medlem
När man spränger, t.ex. när man spränger stora stenar för att få bort dom ifrån vägsträckor eller på åkrar och liknande, så lägger man ofta tjocka filtar över det man ska spränga. På så sätt så flyger inte splitter iväg och skadar egendom.

Jag har hört ifrån folk som jobbade på vägverket tidigare att dom använder en särskild sorts filt som är effektiv och vanlig. Jag hörde bara namnet på den här filten uttalas i flykten, och är nyfiken på dess riktiga namn för att lära mer om den. Ska dock inte spränga själv utan är bara ute efter fakta.

Den lär ska kallas för Forso-filt? Forså-filt, eller Fårså-filt? Eller Torso-filt .. osäker.

Är det något som nån här känner igen, eller har någon idé om?

Tack på förhand
/O.

PS. osäker på vilken kategori som är lämplig för frågan. Provar pyroteknik .DS
__________________
Senast redigerad av Otis85 2018-12-29 kl. 21:38.
Citera
2018-12-29, 21:35
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otis85
När man spränger, t.ex. när man spränger stora stenar för att få bort dom ifrån vägsträckor eller på åkrar och liknande, så lägger man ofta tjocka filtar över det man ska spränga. På så sätt så flyger inte splitter iväg och skadar egendom.

Jag har hört ifrån folk som jobbade på vägverket tidigare att dom använder en särskild sorts filt som är effektiv och vanlig. Jag hörde bara namnet på den här filten uttalas i flykten, och är nyfiken på dess riktiga namn för att lära mer om den.

Den lär ska kallas för Forso-filt? Forså-filt, eller Fårså-filt? Eller Torso-filt .. osäker.

Är det något som nån här känner igen, eller har någon idé om?

Tack på förhand
/O.
Där jag har släkt så brukar de spränga med gamla traktordäck (ganska bonnigt ställe) så de kanske du kan testa med? men annars så heter det väl bara sprängmattor, består av gamla bildäck som man syr ihop https://rubahemsida.azurewebsites.net/spraengmattor/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback