2018-12-29, 19:57
Medlem
Har fått diagnos ADHD, med impulsivitetsproblem och hyperaktivitet men utan uppmärksamhets/koncentrationsproblem. Googlar man är det nästan bara småbarn som har denna typen och min psykolog har nästan aldrig satt den diagnosen. Jag är trots det intelligent över genomsnittet såsom jag förstår det.
I alla fall så är jag nu fruktansvärt trött efter ett helt livs kämpande (har även andra diagnoser). Medicinering ska sättas in men att få läkartid tar sin tid. Nu till mina frågor:
1. Har nån annan fått diagnos på denna typ av ADHD? Hur fungerar ni i vardagen och i relationer? Arbete? Har ni andra diagnoser? Hur är självkänslan?
2. Man hör mest att adhd-medicinen förbättrar koncentrationsförmågan, vilken jag då inte har problem med.
Hur fungerar adhd-medicin på överdrivet pratande? Pajasaktigt beteende? Starka känslor? Extrem trötthet? Glömska?
Snälla, berätta om era erfarenheter och ge mig lite hopp om liv inför det nya året.
Citera
2018-12-29, 20:11
Medlem
osterbybruks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Har fått diagnos ADHD, med impulsivitetsproblem och hyperaktivitet men utan uppmärksamhets/koncentrationsproblem. Googlar man är det nästan bara småbarn som har denna typen och min psykolog har nästan aldrig satt den diagnosen. Jag är trots det intelligent över genomsnittet såsom jag förstår det.
I alla fall så är jag nu fruktansvärt trött efter ett helt livs kämpande (har även andra diagnoser). Medicinering ska sättas in men att få läkartid tar sin tid. Nu till mina frågor:
1. Har nån annan fått diagnos på denna typ av ADHD? Hur fungerar ni i vardagen och i relationer? Arbete? Har ni andra diagnoser? Hur är självkänslan?
2. Man hör mest att adhd-medicinen förbättrar koncentrationsförmågan, vilken jag då inte har problem med.
Hur fungerar adhd-medicin på överdrivet pratande? Pajasaktigt beteende? Starka känslor? Extrem trötthet? Glömska?
Snälla, berätta om era erfarenheter och ge mig lite hopp om liv inför det nya året.

Vad beror din extrema trötthet på?
Citera
2018-12-29, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osterbybruk
Vad beror din extrema trötthet på?
Vet inte. Psykiatrikern och allmänläkaren säger långvarig stress pga bakomliggande diagnoser. Blivit tröttare och tröttare sen 20-årsåldern. Alltid jobbat heltid ändå men nu går det inte längre.
Citera
2018-12-29, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Vet inte. Psykiatrikern och allmänläkaren säger långvarig stress pga bakomliggande diagnoser. Blivit tröttare och tröttare sen 20-årsåldern. Alltid jobbat heltid ändå men nu går det inte längre.

Dina läkare borde läsa på.
Trötthet vid ADHD beror oftast på att man får jobba mkt mer än normalstörda personer en hel dag med att försöka koncentrera sig. Det är bland annat därför medicinering som hjälper koncentrationsförmågan kan fungera bra.

Pajasbeteende och överdrivet pratande har inget med ADHD i sig att göra, utan beror på en inre osäkerhet. Du får helt enkelt jobba upp din självkänsla och självförtroende. Med ADHD är det vanligt att man har en stor mängd misslyckanden i bagaget, vilket leder till att man tappar tron på sig själv.
Citera
2018-12-29, 20:46
Medlem
Förklara gärna vad du tror att koncentrationssvårigheter och uppmärksamhetsstörning kan innebära i vardagen för en person eftersom du inte tror att du har svårt med detta.
Citera
2018-12-29, 20:47
Medlem
Nattiskatts avatar
Det låter märkligt, koncentrationssvårigheter är ju en av grunderna i en adhd diagnos.

Det stämmer att medicinen förbättrar koncentrationsförmågan, samt kan hålla en lugnare och lättare att hantera impulser och aggressioner. Det är självklart olika från person till person. Tycker dock av egen erfarenhet inte att medicineringen är värt det då jag fick biverkningar och mådde allmänt dåligt utav den. Kunde även känna mig som en zombie eller liknande, helt seg och känslolös.
Citera
2018-12-29, 21:01
Medlem
Couplets avatar
Min första tanke var bipolär sjukdom, men det antar jag är uteslutet? Det du beskriver låter väldigt likt maniska skov och den backlash som så ofta kommer med dem.
Citera
2018-12-29, 21:08
Medlem
Har du inte bristande koncentration har du inte adhd, så enkelt är det.
Högst troligt har du fått en cocktail av alla möjligt diagnoser pga att ingen läkare har diagnostiserat grundorsaken.
Vad läkare och psykologer glömmer bort är att personer är olika individer med olika personligheter.
Vissa är bara mer spontana, pratiga och allmänt jobbiga som personer. Beror väl även på sin uppväxt till viss del.
Finns det trötthet med i bilden handlar det ALLTID om någon form av sömnstörning och/eller FYSISK sjukdom/funktionsnedsättning.
Citera
2018-12-29, 21:38
Medlem
osterbybruks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klickklackbang
Dina läkare borde läsa på.
Trötthet vid ADHD beror oftast på att man får jobba mkt mer än normalstörda personer en hel dag med att försöka koncentrera sig. Det är bland annat därför medicinering som hjälper koncentrationsförmågan kan fungera bra.

Pajasbeteende och överdrivet pratande har inget med ADHD i sig att göra, utan beror på en inre osäkerhet. Du får helt enkelt jobba upp din självkänsla och självförtroende. Med ADHD är det vanligt att man har en stor mängd misslyckanden i bagaget, vilket leder till att man tappar tron på sig själv.

Inre osäkerhet = Man måste lära sig "hur man ska bete sig" det är alltså inte instinktivt gjort som hos andra och detta har med Aspergers Syndrom att göra mycket enkelt uttryckt

Överdrivet pratande = Tålamodet/kontrollen om man så vill i hjärnan är skadat och detta har med ADHD att göra det löses med medicin som blockerar pratandet
Senast redigerad av osterbybruk 2018-12-29 kl. 21:48.
Citera
2018-12-29, 21:58
Medlem
Ni håller er inte till frågan. Jag är grundligt utredd. Det finns tre typer av adhd, varav en är den ”vanliga”, add en annan och den jag har är en tredje. Googla lite innan ni svarar snälla ni. Det är inte JAG som ställt diagnos utan psykolog i samarbete med psykiatriker på ett av sveriges största sjukhus efter mkt lång utredning. Det är de som ställt diagnosen
Adhd med hyperaktivitet och impulsivitet samt konstaterat att jag inte uppfyller uppmarksamhetskriteriet. Inte jag alltså som påstår att jag inte har koncentrationsproblem. Jag har tex aldrig haft svårt i skolan, bra betyg, universitetsexamen, avancerade heltidsjobb etc.
Enligt ny forskning yttrar sig adhd för kvinnor och tjejer annorlunda, tex genom överdriven pratsamhet.
Jag önskar alltdå ingen diagnostisering av er utan jag vill veta om någon annan fått samma ADHD-diagnos samt hur medicinen då hjälpt.
Citera
2018-12-29, 22:00
Medlem
Jag har inte asperger/autism. Jag är utredd i 1,5 år. Jag är absolut inte bipolär. Aldrig varit manisk. Jag har vansinnigt dålig självkänsla dock och jag hatar mig själv något fruktansvärt.
Citera
2018-12-29, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Har du inte bristande koncentration har du inte adhd, så enkelt är det.
Högst troligt har du fått en cocktail av alla möjligt diagnoser pga att ingen läkare har diagnostiserat grundorsaken.
Vad läkare och psykologer glömmer bort är att personer är olika individer med olika personligheter.
Vissa är bara mer spontana, pratiga och allmänt jobbiga som personer. Beror väl även på sin uppväxt till viss del.
Finns det trötthet med i bilden handlar det ALLTID om någon form av sömnstörning och/eller FYSISK sjukdom/funktionsnedsättning.

Då googlar du nu föreslår jag! ADHD har tre grundkriterier och två ska vara uppfyllda.
Extrem trötthet beror självklart inte bara på sömnstörning eller fysiskt sjukdom. Exempelvis är utmattningssyndrom en av de vanligaste orsakerna till extrem trötthet. Utmattningssyndrom är resulttet av långvarig stress utan återhämntning. Sen har jag absolut sömnstörning vilket är mycket vanligt vid ADHD. Som jag skrev har jag också andra diagnoser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in