Citat:
Ursprungligen postat av
hulkenberg
Vad modigt av dig att skriva om detta ändå. Synd att du inte kan använda ADHD/ADD-trådarna eftersom detta är ADHD men då utan uppmärksamhetsproblemen. Denna diagnos ges väl i princip aldrig men den finns ju i diagnosmanualen så det betyder väl att den ändå används. Kommentarerna från dom ej insatta kan du vifta bort som okunskap och dålig attityd till att lära sig nya saker. Anledningen till att jag blev lite intresserad av din tråd är för att jag också har en mycket ovanlig psykiatrisk diagnos, som folk inte fattar och bara viftar bort som otänkbart. Detta är oerhört frustrerande så nu försöker jag att inte ens säga nåt till familjen utan bara med läkaren. Så jag inser att psykiatri är mycket komplext och att det finns många ovanliga psykiatriska diagnoser som är ifrågasatta hos befolkningen.
Men...
ADHD yttrar sig på så många olika sätt. Det är olika för varje person. Vissa problem är väldigt diffusa. Som t ex uppmärksamhetsproblem. En konstig fråga kanske men är du intresserad av psykiatri och utredningsbiten? Har man ADHD och är intresserad av nåt så kan man gå in i hög fokus, i motsats till den klassiska bilden med problem att bibehålla fokus. En stor majoritet tycker nog att det är jobbigt att genomgå en utredning och få en massa ointressanta frågor. Men tycker man att det är intressanta frågor så kanske uppmärksamhetsstörningen inte syns alls.
Samtidigt antar jag att man har gjort en grundlig genomgång av dig och ditt liv. Kanske man har fokuserat på just dom områden som du INTE har problem inom? För alla är så olika.
Du nämner att du lätt blir trött och det kan ju bero på stress - men det kan ju även bero på att du tvingar dig till att hålla uppmärksamheten och lätt blir trött av det? När din ADHD egentligen gör dig trött av att hålla uppmärksamheten hela tiden (fastän du KAN om du vill)?
Jag försöker alltså inte att ta ifrån dig diagnosen utan försöka visa att det är väldigt diffust ibland. Så vissa uppmärksamhetsproblem kanske finns men inte tillräckligt för att uppfylla kriterierna för klassisk ADHD tänker jag. Och då är väl diagnosen korrekt. Men det kan ju även vara så att du inte alls har några som helst diffusa problem med uppmärksamheten, som du beskriver! Och det har jag aldrig hört talas om förut! Oavsett vilken är det relativt ovanligt att man inte kan identifiera uppmärksamhetsstörning hos drabbade av ADHD men samtidigt har en majoritet av denna skara ändå vissa, diffusa problem inom uppmärksamhetsdelen som är ytterst svårt att upptäcka om inte omöjligt.
Jag tillhör den skara personer som tror att även ADD kan medföra diffusa problem med impulsivitet och hyperaktivitet. Men att det är obetydligt och inte syns på personen ifråga mycket alls. Detsamma gäller för alla med adhd, det är mycket individuellt, flytande och det är ett spektrum.
Min poäng är att du ändå borde få testa ADHD-medicin, trots att dom enbart är tänkt att ges till personer med uppmärksamhetsstörning. Om det funkar så funkar det, annars är det bara att sluta och leva som förut. Koffein och ADHD-medicin hjälper till största del (generellt sett) personer med ADD, så ha inte för stora förhoppningar på en mirakelkur. Akta för inducerade humörsvängningar som kan uppkomma i samband med ADHD-medicinsk behandling.
Lycka till i livet!
Tack! Jodu, jag tycker det är jätteintressant att utredas! Är också mycket intresserad av psykiatri. Anledningen till att det tog 1,5 år att utredas var för att jag maskerade alla mina problem. Jag har själv massor med omedvetna strategier både för adhd:n och den andra diagnosen. Jag har nog ändå uppmärksamhetsproblem även om jag inte uppfyllde krieterier för diagnos. Jag pallar inte kallprat. Slänger ur mig vad som helst för att bara stå ut. Jag kan tex inte titta på filmer eller serier men läser gärna tex långa förundersökningsprotokoll i timmar eftersom det är intressant. Har haft krävande arbeten som varit mkt intressanta som jag klarat utmärkt. Dock behöver jag ta avbrott ofta, prata, göra annat för att jag fokuserar nåt så oerhört när jag jobbar. Det blir både rätt och går fort. Kan skumma tjocka böcker jättefort och ändå snappa ut det väsentliga vilket gjort att jag inte behövt lägga ner mkt tid på universitetsstudierna. För mig är inte juridikstudier tråkigt, men det är tråkigt att spela spel, se filmer etc. så det klarar jag inte. Mångas adhd yttrar sig genom att man inte klarar skolan men kan sitta i timmar vid ett tv-spel. Jag har ombytta intressen.
Läkaren pratade tidigt om att han tror jag skulle bli hjälpt av adhd-medicin, så försök kommer att göras.
Blir nyfiken på om du jobbar inom psykiatrin eller liknande samt bad det är för diagnos du har. Men du behöver inte berätta