2018-12-29, 16:45
Medlem
grungewhores avatar
har någon nämnt Vapiano än?
Citera
2018-12-29, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellin
Okej, säker på att det är sanne då?

I en annan artikel i samma tidning stod (typ) att kedjan var känd för sin marknadsföring. Det var så jag misstänkte Sannegården som ju klistrar bussarna med "årets bästa pizzeria 2014" och ju är den enda kedjan i Göteborg som gör reklam lokalt heltäckande. Kollade därför upp saken och fick mina misstankar bekräftade.
Citera
2018-12-29, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
I en annan artikel i samma tidning stod (typ) att kedjan var känd för sin marknadsföring. Det var så jag misstänkte Sannegården som ju klistrar bussarna med "årets bästa pizzeria 2014" och ju är den enda kedjan i Göteborg som gör reklam lokalt heltäckande. Kollade därför upp saken och fick mina misstankar bekräftade.

Oj okej, tack för info. Då vet jag detta, ska inte köpa där av moraliska skäl 👍
Citera
2018-12-29, 18:05
Medlem
happilappis avatar
Pizzahut?
Citera
2018-12-29, 18:19
Medlem
Duerfs avatar
Jag skulle gissa att de flesta personer i pizzabranchen är mer egenföretagare än franchisetyper. Ett franchise har större formella krav på anställdas villkor.
Citera
2018-12-29, 18:20
Medlem
sinewaves avatar
Som många sa beror det givetvis på fiffel som svartarbete osv. Det är av samma skäl som pizzerior kan ha väldigt många anställda eller småkiosker som också har till synes väldigt många anställda trots att lönsamheten inte till synes verkar gå ihop.

Svartarbete, skattefiffel och pengatvätt.

Att motsätta sig detta kallas också rasism så kritisk granskning uteblir.
Citera
2018-12-29, 18:33
Avstängd
Pizzabagare är fuskare och fusket fungerar bättre i liten skala.

Om en stor kedja skulle fuska med arbetsvillkor, skatt, hygien och kvalitet på råvarorna skulle den ganska snart bli uthängd i media. Den skulle även få problem med facket, Skatteverket och Miljöförvaltningen.

En enskild pizzeria löper betydligt mindre risk för det, särskilt om ägarna är från icke skidåkande länder. Skulle de ändå få problem startar de bara upp verksamheten igen med ett annat namn och med en bulvan som ägare.
Senast redigerad av borskungen 2018-12-29 kl. 18:36.
Citera
2018-12-29, 18:47
Medlem
ganglere2s avatar
Orsaken är antagligen som flera redan har varit inne på fusk med skatter och annat. Svårt att konkurrera med de som fuskar. Av samma anledning är det väl som nästan inga pizzerior ägs och drivs av svenskar. Därför som jag aldrig köper pizza i Sverige. Hemgjord endast. Senaste gångerna jag har nyttjat pizzerior var i Ryssland. Där är det vita som har pizzerior.
Citera
2018-12-29, 18:53
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Tror de flesta kör samma pizzanamn med lite varianter. Hörde en kul sketch om en pizzeria som copyrightade sin meny och sen stämde varenda pizzeria i Sverige.

Om det inte är samma namn, pris, innehåll, tillagningssätt osv, då är det inte gemensam meny ändå.
Citera
2018-12-29, 18:55
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
I våra grannländer finns ju just detta, hyfsat fräscha pizzeriakedjor för italienska pizzor.
I Finland har vi Koti Pizza och i Norge finns Peppes Pizza t ex.

Varför finns då detta inte i Sverige? Något är det som gör att det inte lönar sig att konkurrera med sunkpizzeriorna.

Peppes Pizza är den sämsta skiten på denna planet.

Vi ska vara glada att den svenska pizzakulturen inte blivit övertaget av stora kedjor.
Verkar som kedjorna kom först eller väldigt tidigt till Norge, till skillnad från Sverige där småföretagarna spred sig först. Detta verkar ha påverkat hur småpizzeriorna lagar sina pizzor, de vill vara mer lika de stora kedjorna.

Bott flera år i liten småstad i Sverige, och bott flera år i Oslo. Varenda pizza jag smakat i Oslo har varit sämre än det sämsta haket i småstaden smakat.
Citera
2018-12-29, 19:19
Medlem
jackflashs avatar
Som sagts tidigare har Sannegården flera hak i Gbg. Likaså Cyrano som för övrigt har världens bästa pizza.
Citera
2018-12-29, 20:20
Åt Pelles pizza en gång och låg magsjuk i tre dagar, aldrig mer kedjepizza för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in