2018-12-27, 21:56
Medlem
Martikes avatar
Jag vill veta konsekvenserna av att ha samma mod på samma avdelning.
Vad tycker ni? Är det inte smartare och byta varje halvår?
Citera
2018-12-27, 21:58
Medlem
KFCnoggers avatar
Ren nyfikenhet: varför tycker Du att man ska byta?
Citera
2018-12-27, 22:02
Medlem
Martikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KFCnogger
Ren nyfikenhet: varför tycker Du att man ska byta?
Jag tycker att det behövs luftas lite här och där! Varför inte?
Citera
2018-12-27, 22:02
Medlem
Nostradumbasss avatar
Att moderera ett forum är att vara glorifierad städkärring. Jag tror inte det finns tillräckligt med lämpliga och villiga att byta ut moderatorer så ofta, dock tror jag du har rätt att moderera samma forum år ut och år in gör modereringen sämre.

Det finns ju uppenbara bruntungor som suktar efter att bli moderatorer, men dessa är sällan bra att sätta som moderatorer då det brukar resultera i power-tripping. Så du har att välja på slentrian-moderering och power-tripping

Det är pest och kolera. Bara att välja vilket du vill ha mest av i dubbeldiagnosen. Heh.
Senast redigerad av Nostradumbass 2018-12-27 kl. 22:05.
Citera
2018-12-27, 22:06
Medlem
Martikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Att moderera ett forum är att vara glorifierad städkärring. Jag tror inte det finns tillräckligt med lämpliga och villiga att byta ut moderatorer så ofta, dock tror jag du har rätt att moderera samma forum år ut och år in gör modereringen sämre.

Det finns ju uppenbara bruntungor som suktar efter att bli moderatorer, men dessa är sällan bra att sätta som moderatorer då det brukar resultera i power-tripping. Så du har att välja på slentrian-moderering och powertripping
Faktiskt så kan man låta moderatorer på utrikes moderera matlagning och tvärtom. Man behöver inte anlita nya i den omfattningen som många kanske tror.
Citera
2018-12-27, 22:07
Medlem
redmoon-cats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martike
Jag vill veta konsekvenserna av att ha samma mod på samma avdelning.
Vad tycker ni? Är det inte smartare och byta varje halvår?
Konsekvenserna blir troligen att de flesta tacklar av, tycker inte att det är lika kul längre och blir mer ointresserade, på så sätt sitter de där och vill "att det skall hända lite" och så skapar de ofta (inte alltid!) regeltrots där det inte behövs.
Om det inte finns uppenbara skäl så sänker de dig i en annan godtycklig regel.
Citera
2018-12-27, 22:11
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Faktiskt så kan man låta moderatorer på utrikes moderera matlagning och tvärtom. Man behöver inte anlita nya i den omfattningen som många kanske tror.

Det tror jag å andra sidan är en skitdålig idé. Jag tror man gör bäst jobb i ett forum där man själv är intresserad och läser trådarna med intresse. Att byta mellan politik och matlagning eller Bilar och Brädspel skulle bli katastrof för ointresse leder till paragrafrytteri och vi har redan sett hur OT-regeln på forumet används som en gummiparagraf.
Citera
2018-12-27, 22:14
Medlem
Citat:
Man modererar ju i regel ett eller flera forum man själv har intresse för och är aktiv i. Jag skulle tex inte alls ha nån större lust att moderera matlagning, och jag skulle hellre avgå än att moderera något politik forum.
Citera
2018-12-27, 22:14
Medlem
Citat:
Det tror jag å andra sidan är en skitdålig idé. Jag tror man gör bäst jobb i ett forum där man själv är intresserad och läser trådarna med intresse. Att byta mellan politik och matlagning eller Bilar och Brädspel skulle bli katastrof för ointresse leder till paragrafrytteri och vi har redan sett hur OT-regeln på forumet används som en gummiparagraf.
Sant, men en nackdel med att moderera forum man är intresserad av (och således oftast även aktiv som skribent inom) är att det blir svårare att diskutera det man gillar.
Citera
2018-12-27, 22:24
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Sant, men en nackdel med att moderera forum man är intresserad av (och således oftast även aktiv som skribent inom) är att det blir svårare att diskutera det man gillar.

Det blir ju alltid lite tveeggat, eftersom det är människor bakom avatarerna så är jag säker på att om det uppstår en beef mellan en moderator och en annan skribent ligger skribenten brunt till för skitvarningar. Nu kommer någon moderator säkert hoppa in här och säga att "när jag har moderatorshatten på mig är jag objektiv". Pffft.

Det är min erfarenhet att varningar brukar komma klungvis. Ungefär som man är i moderatorns sikte en stund, sen lessnar moderatorn ur på någon annan och då blir det klungvarningar till någon annan så klarar man sig under radarn ett tag till.

Antalet varningar skulle gå ner om man bytte moderatorer var 6:e månad, för det tar alltid ett tag av att läsa ett forum för att se vad olika skribenter går för, och när man då har blivit varm i kläderna så byts man ut med någon ny forumdels-rookie
Citera
2018-12-27, 22:27
Medlem
Studsbolls avatar
En moderator bör ha intresse av det fora han modererar; att flytta runt dem skulle bara skapa ointresse för modereringen. Dessutom finns det inget som kommer göra en dålig moderator bättre och tvärtom genom en flytt. Efter att ha besökt Flashback dagligen i mer än tio år kan jag konstatera att de moderatorer som var bra respektive dåliga då är det idag också.
Citera
2018-12-27, 22:34
Medlem
Citat:
Det blir ju alltid lite tveeggat, eftersom det är människor bakom avatarerna så är jag säker på att om det uppstår en beef mellan en moderator och en annan skribent ligger skribenten brunt till för skitvarningar. Nu kommer någon moderator säkert hoppa in här och säga att "när jag har moderatorshatten på mig är jag objektiv". Pffft.

Det är min erfarenhet att varningar brukar komma klungvis. Ungefär som man är i moderatorns sikte en stund, sen lessnar moderatorn ur på någon annan och då blir det klungvarningar till någon annan så klarar man sig under radarn ett tag till.

Antalet varningar skulle gå ner om man bytte moderatorer var 6:e månad, för det tar alltid ett tag av att läsa ett forum för att se vad olika skribenter går för, och när man då har blivit varm i kläderna så byts man ut med någon ny forumdels-rookie

Lyckas man samla på sig massor av varningar så hänger det nog mer på en själv än på moderatorerna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in