2018-12-27, 05:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llliiisssaaa
Jahopp nyår närmar sig och jag är ensam som vanligt. Har aldrig haft några vänner (ö.h.t egentligen) att fira med vid dessa högtider där det förväntas att man ska fira med vänner. För att göra en lång historia kort så har jag i dagsläget 2-3 vänner från skolan som jag även hänger med på fritiden men nu har de åkt hem över jullovet så sitter här väldigt ensam. Detta är ingen ny grej att vara ensam och speciellt på högtider men jag tycker alltid att det är extremt jobbigt då det ofta sätts en hög press. Sånt här ligger och gnager på mig flera veckor innan, oftast månader till och med. Kort sagt så lider jag av depression och ångest, och har alltid haft väldiga problem med det sociala rent fysiskt och psykiskt.
Min plan för i år är att ta en sömntablett (ej överdos) tidigt på kvällen så jag slipper ha ångest att höra när festerna börjar utanför och på sociala medier.

Kan någon relatera?

Är alltid bjuden till ett flertal fester, men föredrar i regel att gå loss på lite skaldjur i min ensamhet.

Varför går du inte ut på krogen? Personligen brukar de mest lyckade krogkvällarna vara när jag drar ut själv å bara träffar nya människor, hamnade hemma hos några sköna chilenare senast tillsammans med en australienare jag träffade tidigare samma kväll.

En annan gång partade jag med det kvinnliga rugbylaget från Glasgow.

Så vafan. Trivs du inte med ensamhet dra ut å partaja.
2018-12-27, 05:50
Medlem
Att vara ensam på nyår är ju skönt slippa allt jävla pack till folk
2018-12-27, 07:52
Medlem
carminaburanas avatar
Märkligt, jag tycker det är skönt att vara ensam på nyår, en hel dag och kväll för mig själv, där jag fixar god mat, nån film eller datorspel, och sen en nystart med ett fräscht år av nya möjligheter. För.mig är det en tid för reflektion. Mina polare, som tjänar mer deg än mig brukar åka till tex Los angles tillsammans, hade väl varit trevligt men inget jag sitter och bedrövar mig över. Vill jag åka dit så får jag väl ta och fixa det, på samma sätt som om du vill hänga med polare så får du fixa det också. Tycker du TT det är så jobbigt att vara själv så kan du ha det som mål nästa år : fixa en nyårsfest 2019 du kan gå på! Det är ingen annans ansvar än ditt eget att fixa det du vill göra. Och vem är det som "förväntar" att man ska fora med andra, och vem exakt sätter "hög press"? Du själv? It's all in your head.

Gott nytt!
Senast redigerad av carminaburana 2018-12-27 kl. 07:56.
2018-12-27, 07:56
Medlem
Ett tips för att fira högtider själv är att unna sig en god middag och korka upp en flaska sprit med tillhörande snacks. Slå sig ner framför tvn och spela lite eller se några sköna filmer. Sen sitter man där till man smäller av i soffan, guld!!
2018-12-27, 08:44
Medlem
MartinJeeps avatar
Citat:
Min plan för i år är att ta en sömntablett (ej överdos) tidigt på kvällen så jag slipper ha ångest att höra när festerna börjar utanför och på sociala medier.
Innan jag läste vad du skrev så var det precis vad jag tänkte rekommendera. Ta en hyfsad dos vid 18-tiden, så att du inte vaknar förrän nästa morgon. Då går du och tränar eller joggar och känner dig hur frisk som helst. Du slipper risken att få en nyårsraket i ansiktet och en smällare kastad på örat och jag lovar att du missar inget. Själv har jag andra planer just vid tolvslaget som vi inte ska gå in på här. Ditt problem hade jag vid 20-års åldern också men det är garanterat något man växer ifrån snabbt. Idag finns det absolut inget eller inget som skulle fått mig att gå ut, oavsett hur mycket fest det var. Ja då skulle jag i så fall fått jävligt bra betalt, så mycket skönare att bara softa framför en nice youtube-doc.
2018-12-27, 09:19
Medlem
dwgs avatar
Är du sån som sitter och väntar på inbjudan?
Varför inte göra tvärt om och bjuda in på middag/fest.

Bjuder man aldrig till så ska man inte förvänta sig att bli bjuden. "Snyltare försvinner alltid bort i gemenskapen"
2018-12-27, 09:22
Medlem
hedinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misantropi88
Att vara ensam på nyår är ju skönt slippa allt jävla pack till folk

Får nog hålla med , har inte nyårs festat sen jag var 19, redan då kändes det drygt. Skönare att dra hem till brorsan alt föräldrarna och hänga på kvällen framför bra film eller dylikt, livet behöver inte vara en schlager.
2018-12-27, 09:24
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Märkligt, jag tycker det är skönt att vara ensam på nyår, en hel dag och kväll för mig själv, där jag fixar god mat, nån film eller datorspel, och sen en nystart med ett fräscht år av nya möjligheter. För.mig är det en tid för reflektion. Mina polare, som tjänar mer deg än mig brukar åka till tex Los angles tillsammans, hade väl varit trevligt men inget jag sitter och bedrövar mig över. Vill jag åka dit så får jag väl ta och fixa det, på samma sätt som om du vill hänga med polare så får du fixa det också. Tycker du TT det är så jobbigt att vara själv så kan du ha det som mål nästa år : fixa en nyårsfest 2019 du kan gå på! Det är ingen annans ansvar än ditt eget att fixa det du vill göra. Och vem är det som "förväntar" att man ska fora med andra, och vem exakt sätter "hög press"? Du själv? It's all in your head.

Gott nytt!

Mycket bra formulerat! Nu är jag gift och har en hel drös med ungar, men jag minns när jag vad singel för många år sedan i min ungdom. Då firade jag alltid nyår själv! Klädde mig i mysiga kläder, lade en ansiktsmask, drack champagne och åt skaldjur framflr teven. Sen ut på balkongen och kolla på fyrverkerier och sedan vaknade jag tidigt på nya årets morgon, inte bakis, och gick en lång promenad. Mmm, underbart var det!

Förstår dock att självvald ensamhet är en annan sak. Men ta ett långt bad, drick något gott och ät och bara njut?
2018-12-27, 09:31
Medlem
Du måste agera. Skapa ett rikt liv åt dig själv. Sitta och muttra över att bra saker inte bara händer dig lär inte hjälpa.

Jag kommer också vara ensam på nyår. Gjorde slut med min tjej och kom ur en gifitg miljö, så jag prisar högt att få vara i fred nu. Något ni loners ofta glömmer, hur skönt det kan vara att få vara i fred.

Konstigt att inte ensamma människor gör en social grupp för att umgås. Jag tror inte att ensamheten är problemet. Folk isolerar sig för att de mår dåligt, roten till problemet måste dras upp.

Mina fördomar säger att 90talister som blivit curlade kommer må skit när verkligheten börjar ställa krav.
2018-12-27, 10:15
Medlem
Citat:
Jahopp nyår närmar sig och jag är ensam som vanligt. Har aldrig haft några vänner (ö.h.t egentligen) att fira med vid dessa högtider där det förväntas att man ska fira med vänner. För att göra en lång historia kort så har jag i dagsläget 2-3 vänner från skolan som jag även hänger med på fritiden men nu har de åkt hem över jullovet så sitter här väldigt ensam. Detta är ingen ny grej att vara ensam och speciellt på högtider men jag tycker alltid att det är extremt jobbigt då det ofta sätts en hög press. Sånt här ligger och gnager på mig flera veckor innan, oftast månader till och med. Kort sagt så lider jag av depression och ångest, och har alltid haft väldiga problem med det sociala rent fysiskt och psykiskt.

Kan någon relatera?

Tråkigt att du känner så. Bara en snäll fråga: är problemet att du är ensam överlag eller att du är ensam just på nyår och högtider?

Vet av egen erfarenhet att det är ganska lätt att komma ur ensamheten om man bara vet hur man ska göra.
Senast redigerad av RockySvensson 2018-12-27 kl. 10:42.
2018-12-27, 10:26
Citat:

Kan någon relatera?

Din lata självömkande sopa! Sluta gnäll och gör något åt saken istället. Du letar säkert efter anledningar och orsaker varför just du drabbas.

Alla människor är sin egen lyckas smed.

Du verkar helt labil. Skärp till dig.
2018-12-27, 10:30
Medlem
Yxzzs avatar
Hej TS!

Kan relatera, varit många gånger man varit ensam under högtider. Problemet ligger i, som du sunt refererar till, ångest och depression. Har du sökt en terapeut? Oftast ligger orsaken till varför är deprimerad djupt inom en och det kan vara svårt att själv hitta det. Därför är det bra med professionell hjälp!

Utöver detta så känns det som du, likt mig inte får den sociala stimulans som krävs för att man ska vara en fungerande människa.

Visserligen om du har självförtroendet så kan du dra ut på sociala aktiviteter, det är ett stort steg om man har social fobi. Samtidigt så är det lätt att man låter rädslan ta över, och man undviker kontakt med övriga på aktiviteten man gått till.

Hoppas du får ett bra nyår TS! Lycka till.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in