2018-12-26, 20:04
Medlem
Som frågan lyder finns en del folk som super ganska hårt varje dag efter jobbet för att sedan gå upp tidigt på morgonen och börja om när jobbet är slut.

En annan pallar ju inte att göra nånting dagen efter man har supit och har inte ens en tanke på öl på många dar efter.
Citera
2018-12-26, 20:37
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
Har folk verkligen inte något bättre att göra med tanke på att vi aldrig haft det så bra som nu och aldrig haft ett så stort utbud av fritidsaktiviteter, kultur mm.

Citat:
Ursprungligen postat av crew009
Tro mig finns en hel del personer som tar sig igenom en arbetsdag bara för att kunna öppna flaskan när dom kommer hem.

Stämmer, vissa har så totalt stimulansbefriade och samtidigt fysiskt krävande jobb att man inte orkar med nånting när man väl kommer hem annat än att plocka fram starkölen och sätta sig framför valfri skärm.

Hur orkar man? Frågan är vad man dricker och hur mycket, ett par starkbärs som gör att man blir lätt lummig och har en lätt huvudvärk dagen efter är inte detsamma som att gurgla en 75a vodka.
Citera
2018-12-26, 20:53
Medlem
WitnessTheFitnesss avatar
Frågan bör ju snarare vara: Hur orkar man inte?
Citera
2018-12-26, 21:04
Medlem
Gabriel Knights avatar
Japaner dricker efter jobbet varje kväll och de klarar av det.
Skämt å sido verkar japanerna fuska eftersom de tydligen har någon genmodifikation som gör att de inte verkar bli så fulla som västerlänningar blir när de dricker lika mycket. Jag läste det för länge sedan i någon bok så hur sant det är vet jag inte.
Citera
2018-12-26, 21:22
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Skämt å sido verkar japanerna fuska eftersom de tydligen har någon genmodifikation som gör att de inte verkar bli så fulla som västerlänningar blir när de dricker lika mycket. Jag läste det för länge sedan i någon bok så hur sant det är vet jag inte.
Det är väl snarare tvärt om, asiater klarar inte av alkohol.
Citera
2018-12-26, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight

Sen vid löning så gömmer dom undan en del av lönen för familjen som enbart går till sprit.
Citera
2018-12-26, 21:28
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Det är väl snarare tvärt om, asiater klarar inte av alkohol.

Ja, just det, nu kommer jag ihåg vad det stod i boken. Det stod typ att japaner hade "inbyggd antabus" pga någon gen. Tack så mycket, jag hade helt förväxlat hur det fungerade.
Citera
2018-12-26, 21:37
Medlem
madsolars avatar
Mycket riktigt Jappsar blir röda i ansiktet och lite gladare efter ett par öl, det går snabbt
Men de gör det fan varje dag, kulturen är annorlunda och arbetsmoralen högre, så länge det inte går ut över arbetet och familjen är japanen nöjd.
Intressant dock att så många klarar av att vara alkolister samtidigt som de jobbar så mkt. Som sagt kulturen.
Citera
2018-12-26, 21:43
Medlem
Europes avatar
Jag drack de flesta dagarna, samt gick även minst varannan dag ut på krogen, när jag jobbade heltid som tonåring. Därefter drog jag ned på drickandet av andra skäl, men generellt skulle jag inte heller längre palla att dricka och sedan gå upp tidigt till jobbet. Faktum är att jag inte ens längre pallar att dricka när jag är ledig, förutom med undantag när jag måste delta vid större sociala sammankomster och behöver som autistisk vara supersocial, roande och trevlig (så jag får ju anstränga mig i vilket fall som helst, så det är ju lika bra att jag satsar på att åtminstone glädja folk). Fast förvisso drack jag bara en nubbe och ett glas öl vid senaste julmiddagen och tackade därefter nej till påfyllning... Jag skulle påstå att orken började tryta och baksmällorna började bli värre när jag var runt 30.

Så hur vanligt är det att folk som är 40+ verkligen orkar supa på kvällarna och sedan orkar att åka till jobbet på morgonen? Annat än i undantagsfall? Det spelar så klart roll hur stora mängder det är (när jag var ung drack jag kopiösa mängder - ofta 3 gånger dödlig dos om man skulle tro en läkare jag hörde kommentera ämnet) och vilket slags jobb man har.
Citera
2018-12-26, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Stämmer, vissa har så totalt stimulansbefriade och samtidigt fysiskt krävande jobb att man inte orkar med nånting när man väl kommer hem annat än att plocka fram starkölen och sätta sig framför valfri skärm.

Hur orkar man? Frågan är vad man dricker och hur mycket, ett par starkbärs som gör att man blir lätt lummig och har en lätt huvudvärk dagen efter är inte detsamma som att gurgla en 75a vodka.

Kanske off-topic, men är det just stimulansbefriade jobb som gör att man söker sig till bärsen och skärmen?

Jag brukar själv att dagar när man tänker mycket gör att man sen njuter av typ dumma netflix-serier. D.v.s. --> hade jag slitit i skogen under dagen så skulle jag orka med Babel istället.
Citera
2018-12-26, 22:46
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag drack de flesta dagarna, samt gick även minst varannan dag ut på krogen, när jag jobbade heltid som tonåring. Därefter drog jag ned på drickandet av andra skäl, men generellt skulle jag inte heller längre palla att dricka och sedan gå upp tidigt till jobbet. Faktum är att jag inte ens längre pallar att dricka när jag är ledig, förutom med undantag när jag måste delta vid större sociala sammankomster och behöver som autistisk vara supersocial, roande och trevlig (så jag får ju anstränga mig i vilket fall som helst, så det är ju lika bra att jag satsar på att åtminstone glädja folk). Fast förvisso drack jag bara en nubbe och ett glas öl vid senaste julmiddagen och tackade därefter nej till påfyllning... Jag skulle påstå att orken började tryta och baksmällorna började bli värre när jag var runt 30.

Så hur vanligt är det att folk som är 40+ verkligen orkar supa på kvällarna och sedan orkar att åka till jobbet på morgonen? Annat än i undantagsfall? Det spelar så klart roll hur stora mängder det är (när jag var ung drack jag kopiösa mängder - ofta 3 gånger dödlig dos om man skulle tro en läkare jag hörde kommentera ämnet) och vilket slags jobb man har.

Citat:
Ursprungligen postat av amen-sluta
Kanske off-topic, men är det just stimulansbefriade jobb som gör att man söker sig till bärsen och skärmen?

Jag brukar själv att dagar när man tänker mycket gör att man sen njuter av typ dumma netflix-serier. D.v.s. --> hade jag slitit i skogen under dagen så skulle jag orka med Babel istället.

"Hönan eller ägget?"
Europe kanske satte fingret på faktumet.

Jag antog att det var så som jag sade för det är vad jag själv upplevt och mönstret verkade inte vara ovanligt. Sen är det väl vissa som lägger av och vissa fortsätter för att de egentligen har blivit beroende men använder sitt trista jobb som ursäkt.

Jag la av med regelbundet drickande för nåt år sen, jag kan ursäkta det med att jag avancerade på företaget, fick mer intressanta uppgifter och hej o hå. Men jag tröttnade ärligt talat också på att betala för huvudvärk och en risig kista.

Men jag har knappast blivit mer "aktiv", man har inte så jävla mycket fritid när allt kommer omkring, det är ju inte bara löneyrket som ska utföras i livet liksom. När klockan passerat 19/2000 så finns det inte mycket mer att göra än att läsa boken och kolla forumet tills man ska gå och lägga sig, inte en vardag iaf.
Citera
2018-12-26, 23:13
Medlem
InvadersMustDies avatar
För några år sedan gjorde jag det. 6-10 öl om dagen samt nån whisky. Till slut blev man ju inte bakis, det bara var så liksom. Man körde på. Säkerligen påverkade det arbetet, men jag var (och är fortfarande) ganska högpresterande. Det var bara att kavla upp ärmarna och köra.

Nu kan jag knappt drick 3 öl utan att dagen efter är förstörd och en molnande ångest hänger kvar någon ytterligare dag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in