Citat:
Ursprungligen postat av
Europe
Jag drack de flesta dagarna, samt gick även minst varannan dag ut på krogen, när jag jobbade heltid som tonåring. Därefter drog jag ned på drickandet av andra skäl, men generellt skulle jag inte heller längre palla att dricka och sedan gå upp tidigt till jobbet. Faktum är att jag inte ens längre pallar att dricka när jag är ledig, förutom med undantag när jag måste delta vid större sociala sammankomster och behöver som autistisk vara supersocial, roande och trevlig (så jag får ju anstränga mig i vilket fall som helst, så det är ju lika bra att jag satsar på att åtminstone glädja folk). Fast förvisso drack jag bara en nubbe och ett glas öl vid senaste julmiddagen och tackade därefter nej till påfyllning... Jag skulle påstå att orken började tryta och baksmällorna började bli värre när jag var runt 30.
Så hur vanligt är det att folk som är 40+ verkligen orkar supa på kvällarna och sedan orkar att åka till jobbet på morgonen? Annat än i undantagsfall? Det spelar så klart roll hur stora mängder det är (när jag var ung drack jag kopiösa mängder - ofta 3 gånger dödlig dos om man skulle tro en läkare jag hörde kommentera ämnet) och vilket slags jobb man har.
Citat:
Ursprungligen postat av
amen-sluta
Kanske off-topic, men är det just stimulansbefriade jobb som gör att man söker sig till bärsen och skärmen?
Jag brukar själv att dagar när man tänker mycket gör att man sen njuter av typ dumma netflix-serier. D.v.s. --> hade jag slitit i skogen under dagen så skulle jag orka med Babel istället.
"Hönan eller ägget?"
Europe kanske satte fingret på faktumet.
Jag antog att det var så som jag sade för det är vad jag själv upplevt och mönstret verkade inte vara ovanligt. Sen är det väl vissa som lägger av och vissa fortsätter för att de egentligen har blivit beroende men använder sitt trista jobb som ursäkt.
Jag la av med regelbundet drickande för nåt år sen, jag kan ursäkta det med att jag avancerade på företaget, fick mer intressanta uppgifter och hej o hå. Men jag tröttnade ärligt talat också på att betala för huvudvärk och en risig kista.
Men jag har knappast blivit mer "aktiv", man har inte så jävla mycket fritid när allt kommer omkring, det är ju inte bara löneyrket som ska utföras i livet liksom. När klockan passerat 19/2000 så finns det inte mycket mer att göra än att läsa boken och kolla forumet tills man ska gå och lägga sig, inte en vardag iaf.