2018-12-26, 19:56
Medlem
W.Irvings avatar
Se problemet: https://imgur.com/a/uObJRAz
Det är fläckar efter vattendroppar på varenda kakelplatta, blåa som vita, kring duschen.
Jag har rengjort med följande medel, både utspätt och koncentrerat;
  • ättika 24%
  • Kalkosan
  • Klorin
  • Kiilto Clean (som ska kunna lösa cementfog...)
Inget hjälper - kaklet är renare än någonsin, och det känns ingen skillnad när man tar på de fläckiga plattorna, jämfört med de som ser ut som de ska.

Hur blir jag av med detta?
Citera
2018-12-26, 21:00
Medlem
tigerrakets avatar
Köp dusch-rengöring. Som löser kalk. Spruta på och låt sitta någon minut. Sedan tar du en handduk och gnuggar länge och med bra tryck. Du måste arbeta ner kalken
Citera
2018-12-26, 23:00
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Köp dusch-rengöring. Som löser kalk. Spruta på och låt sitta någon minut. Sedan tar du en handduk och gnuggar länge och med bra tryck. Du måste arbeta ner kalken

Har jag inte med de tidigare kalklösande kemikalier jag använt visat på att fläckarna inte är av kalk?
Citera
2018-12-26, 23:05
Medlem
jipeesss avatar
ser nästan ut som att kalket har etsat glasyren..
Citera
2018-12-27, 12:53
Medlem
woofers avatar
Fläckar på kakel kan vara ett rent helvete att få bort. Beroende på vilka mineraler som finns lösta i vattnet kan dom bestå av annat än kalk. Sura rengöringsmedel biter då inte alltid så bra, risken finns även att man sabbar fogarna om man använder för starka grejer. Slipande rengöringsmedel typ jif brukar fungera men det blir ett rejält träningspass att gnugga bort allt. Jag har då inte hittat någon annan metod som funkat bra.
Citera
2018-12-27, 18:42
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Fläckar på kakel kan vara ett rent helvete att få bort. Beroende på vilka mineraler som finns lösta i vattnet kan dom bestå av annat än kalk. Sura rengöringsmedel biter då inte alltid så bra, risken finns även att man sabbar fogarna om man använder för starka grejer. Slipande rengöringsmedel typ jif brukar fungera men det blir ett rejält träningspass att gnugga bort allt. Jag har då inte hittat någon annan metod som funkat bra.

Tack för tipset! Funderade just på om inte polertrissa och nått medel var enda vägen, men då låter det nog som att skurpulver eller t.o.m. autosol är det som krävs.

Hafa har ett medel https://www.hafa.se/sortiment-badrum...olermedel-125g som innehåller aluminiumoxid, dock omnämns inte kakel.
Citera
2019-01-21, 21:34
Bannlyst
Gick från fogar svarta av en smörja bestående av gammalt hudlager, tvål och mögel (vid inflytt, han hade inte städat) till ljusgrå fogar och skinande kakel (bildbevis finnes) med hjälp av Cillit bang spray mousse. Den lila på metallflaska. Underbar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in