• 1
  • 2
2018-12-26, 19:31
Medlem
Hej!

Det är så att min far har börjat ha det väldigt knapert med ekonomin och jag känner en skyldighet att hjälpa honom! Han har under hela sitt liv jobbat hårt men fel. Det jag menar med det är att han har låtit företag utnyttja honom, han har jobbat långa pass under hela sitt liv med minimal lön. Idag jobbar han 16 timmar om dagen och får ut 10-13 lakan i månaden. Han har hela sitt liv jobbat från morgon till kväll ändå verkar det inte finnas några pengar. Det är inte så att han lyxar till det med utgifter. Utan han får 10-13k sen så har han en hyra på 8, det blir inte så mycket kvar till annat då han röker också.

Det som satte honom i denna sits var att han under många år jobbade hårt och samlade lite pengar, sen så startade han ett företag där han la hela sitt kapital, men som inte gav någon avkastning. Det hela slutade med skulder som han inte kunde ta sig ut. SÅ han hade varken jobb eller pengar. Han har sen dess försökt jobba så mycket som möjligt men har bara blivit erbjuden skit jobb med skit lön. Han vet inte vad han ska göra för att ta sig ur detta. Han har frågat mig om pengar ett fåtal gånger då han inte haft pengar till mat, jag har självklart ställt upp de gånger då han faktiskt har behövt. Men jag tänker, detta kan inte pågå hur länge som helst? Vad kan jag göra för att hjälpa honom på bästa sätt. Jag har en buffert som jag samlat på mig som jag tänkt investera i en affärside. Jag känner därför press på att hjälpa honom och någon sorts skam känner jag för att jag inte ger honom mer pengar.

Jag vänder mig därför till er för att få bästa hjälp. Jag behöver tips på vad jag kan göra för att hjälpa honom på bästa sätt, få ut honom ur skulderna och samtidigt få honom att spara pengar så att han har pengar att röra sig med utan att skämmas. Han har aldrig under min uppväxt varit ledig förutom söndagar efter klockan 15.00. Han har jobbat helg, kväll, natt, jul, påsk och alla röda dagar ni kan tänka er. Hoppas att ni kan ge lite tips om hur jag kan hjälpa.

Tack
Citera
2018-12-26, 19:35
Medlem
16 timmar om dagen? 7 dagar i veckan? 10 papp i månaden?

Är det något du missar att berätta här eller? Är han ett rullstolsmongo som målar stolar och får bidrag på 10 papp?
Citera
2018-12-26, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meatfuck
16 timmar om dagen? 7 dagar i veckan? 10 papp i månaden?

Är det något du missar att berätta här eller? Är han ett rullstolsmongo som målar stolar och får bidrag på 10 papp?

Jag lovar och svär att detta är sant. Jag är lika chockad... Han har senaste 2 åren jobbat 7 dagar i veckan 10-16 timmar om dagen. Det är därför jag vänder mig hit då jag inte anser detta vara logiskt överhuvudtaget.
Citera
2018-12-26, 19:40
Medlem
Niklas941s avatar
Ett förslag kanske är att hjälpa honom att hitta ett nytt jobb? Du kan ju hjälpa till med CV & PB och även söka åt honom.
Citera
2018-12-26, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theboss141
Jag lovar och svär att detta är sant. Jag är lika chockad... Han har senaste 2 åren jobbat 7 dagar i veckan 10-16 timmar om dagen. Det är därför jag vänder mig hit då jag inte anser detta vara logiskt överhuvudtaget.

Vad jobbar han med?

Jag gissar på att han har en annan familj vid sidan av, så du ska nog inte ge honom några pengar
Citera
2018-12-26, 19:42
Medlem
Ronilles avatar
Har han en hyresrätt som bostad, kan du hjälpa honom med bostadsbidrag etc.

Jag tycker det är fint och storhjärtat att du vill hjälpa till.
Citera
2018-12-26, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas941
Ett förslag kanske är att hjälpa honom att hitta ett nytt jobb? Du kan ju hjälpa till med CV & PB och även söka åt honom.

Har tänkt på det!! Har du förslag på jobb där arbetsgivaren behöver någon som är 50+?
Citera
2018-12-26, 19:46
Medlem
revodnebs avatar
Det kan vara vettigt att söka en billigare bostad, 8K är mycket på en så liten lön, gör stor skillnad.
Citera
2018-12-26, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronille
Har han en hyresrätt som bostad, kan du hjälpa honom med bostadsbidrag etc.

Jag tycker det är fint och storhjärtat att du vill hjälpa till.

Tack! Bostadsbidrag får han inte då de anser "att han har en bostad som är dyr för någon som bor själv".
Citera
2018-12-26, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det kan vara vettigt att söka en billigare bostad, 8K är mycket på en så liten lön, gör stor skillnad.

problemet är: vart man hittar bostäder i storstaden?!!
Citera
2018-12-26, 19:52
Medlem
Om det är ett jobb som endast han med erfarenhet klarar av kanske du ska hjälpa han få till mod att gå till chefen och be om en bättre lön.
Och samtidigt söka andra jobb för att visa att man är allvarlig med att man inte tänker ta skitsumma för hårt arbete. Han har trots allt varit väldigt lojal mot företaget.
Citera
2018-12-26, 19:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theboss141
problemet är: vart man hittar bostäder i storstaden?!!

Ja du, det vet jag inte. Men enligt ditt inlägg ovan är ju det det mest akuta problemet som dränerar honom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in