• 1
  • 2
2018-12-26, 18:08
Medlem
Det rasblandas ganska mycket i modern tid. Men det verkar vara en modefluga som avtar allt mer.

Men hur ser det ut fr dig som r vit kvinna. Vilken ras br ditt barn ha som du vill fda? Skall barnet vara vitt som dig och kanske helsvenskt, eller skall det helst vara en mulatt, halvarab eller ngot annat blandat som inte r vitt?
Citera
2018-12-26, 18:14
Medlem
NorthernAngels avatar
Fr man vlja gonfrg och hrfrg ocks?
Citera
2018-12-26, 18:15
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen
Det rasblandas ganska mycket i modern tid. Men det verkar vara en modefluga som avtar allt mer.

Men hur ser det ut fr dig som r vit kvinna. Vilken ras br ditt barn ha som du vill fda? Skall barnet vara vitt som dig och kanske helsvenskt, eller skall det helst vara en mulatt, halvarab eller ngot annat blandat som inte r vitt?

Helsvensk karl med bla gon och som var rgblond som liten sklart.
Mnniskan r ingen ras, och dessutom vet skert inte folk vad arier r.
Citera
2018-12-26, 18:18
Medlem
Mnniskor r visst en ras.
Citera
2018-12-26, 18:26
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haistavittu
Mnniskor r visst en ras.

Nej mnniskan r en art, bestende av flertalet olika raser och sub-raser.
Citera
2018-12-26, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Nej mnniskan r en art, bestende av flertalet olika raser och sub-raser.
Kan man inte sga att mnniskan r en ras d?
Citera
2018-12-26, 18:51
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater

Nej, inte en ras.

https://simple.wikipedia.org/wiki/Race_(sociology)

Det r ganska uppenbart att precis som en schfer och en golden retriver bda r av arten hund men av olika raser; s r en kenyan och en islnning bda av arten mnniska men av olika raser.

Detta r uppenbart fr alla med tv gon, men frgan har blivit politiserad. Det finns rtt kul memes som skdliggr tramset, till exempel:

https://1.bp.blogspot.com/-PRA50GYh-...ce-species.jpg

(De anvnder tyvrr felaktigt begreppet "species" istllet fr "race", annars vore den klockren)
Senast redigerad av RiverStyx 2018-12-26 kl. 19:02.
Citera
2018-12-26, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater

Mnniskan bestr av olika raser. I engelskt sprk hr man uttrycket "human race" men det r bullshit.
Citera
2018-12-26, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haistavittu
Mnniskor r visst en ras.

Den moderna mnniskan r en ART som r hominider som r mnniskoartade primater i klassen dggdjur som ytterligare r i understammen ryggradsdjur som tillhr stammen ryggstrngsdjur som tillhr riket djur i domnen Eukaryoter.
Arten har inga raser eller underarter. Det finns ingen anledning att verhuvudtaget dela in arten i raser d det skiljer mer mellan knen n vad det gr mellan olika geografiska folkgrupper.

Den ariska "rasen" r lika obefintlig som den ariska bisonoxen som Hitler och Mandela frskte avla fram.

De enda arterna som har raser r domesticerade djur.
Citera
2018-12-26, 19:05
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Arten (mnniska) har inga raser eller underarter. Det finns ingen anledning att verhuvudtaget dela in arten i raser d det skiljer mer mellan knen n vad det gr mellan olika geografiska folkgrupper.

Det r som att sga att det finns ingen anledning att srskilja mellan rasen Schfer och Golden Retriver d det skiljer mer mellan knen p dessa bda hundraser n mellan raserna specifikt. Det betyder dock inte att det existerar olika raser av hund, eller av mnniska fr den delen.
Citera
2018-12-26, 19:07
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
De enda arterna som har raser r domesticerade djur.

Sg det till hajarna.
Citera
2018-12-26, 19:08
Medlem
GeMigMers avatar
Jag r man och jag vill inte ta dd p mina gener som gtt i arv under hundratals generationer. Skulle absolut kunna tnka mig att ha barn med en utlnning men aldrig en rasfrmling. Jag skulle inte ens ligga med en icke-vit om hon var steril och jag krde med dubbla gummi. Det r helt enkelt mot min natur.
Senast redigerad av GeMigMer 2018-12-26 kl. 19:11.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in