2023-01-22, 14:41
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ENTRUMPENTRUMP
Ja, det är förbjudet att ha hundar om det inte handlar om vakt- och jakthundar. Dessa hundar får dock inte vara inne i människors hem.
Om det är detta som är anledningen till att det framförts önskemål om ett hundförbud, kan ju de som följer den där boken och tar den på allvar låta bli att ha hundar. Ingen tvingar dem, men vi som inte tror på den där eller andra sagoböcker kan naturligtvis inte behöva rätta oss efter den.
Problemet löst. Det blir inget hundförbud och tråden kan låsas.
Citera
2023-01-22, 16:45
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Nej men man måste ju sköta dem också och det går bara inte att åka ifrån dem.

Möjligen fiskar om man lägger i ett matblock i akvariet eller har en automatisk matautomat.

Mina kvalster går det ingen nöd på.
Citera
2023-01-22, 19:23
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rydsgubben
Inför Hundkörkort för att ha hund. Dja många är paniskt hundrädda. Hänt många gånger att en stor Hundlufs kommer springande ,hoppande och morrande , så hör man ägaren skrikande nått 200 m bort ,,",Ha är inte farlig......

Jag förstår inte hur det skulle hjälpa något. Massa folk i trafiken som har körkort och som inte kan bete sig ändå.
Citera
2023-01-22, 19:31
Medlem
Förbjuda är väl ändå att ta i, men hundkörkort vore på sin plats. 🐕 är trevligt om dom har bra ägare
Citera
2023-01-22, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starxgvs
Förbjuda är väl ändå att ta i, men hundkörkort vore på sin plats. 🐕 är trevligt om dom har bra ägare
Hur mycket kommer det där körkortet gå loss på?
Citera
2023-01-22, 20:09
Medlem
Farfarsfars avatar
Brukshundar som vakt- och jakthundar är alldeles utmärkt, men stora hundraser som sällskapsdjur i lägenheter känns mer obegripligt och på gränsen till djurplågeri.
Citera
2023-01-22, 20:13
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Instämmer så gott som helt med ts. Jag är givetvis för ”nyttohundar”, blindhundar, bombhundar etc.
Men att infantila människor ska tillåtas ha hund för sitt nöjes skull är jag givetvis helt emot. Vargdebatten tre sig enormt löjlig i sammanhanget om vi gör jämförelsen med alla dessa hundar som skadar och försöker döda människor.

Otroligt sjukt att vi i vårt samhälle tillåter vanliga hundar som husdjur. Hundar aka definitivt förbjudas.

Jag har principiellt inget emot hundar och är emot förbud. Men jag har svårt att förstå hundägare ofta, jag minns under hela mitt liv hur man emellanåt blir påhoppade av deras fyrbenta "vänner" och vem vill bli slickad i ansiktet av en stinkande tunga? Inte jag i alla fall. Hundägare förväntar sig att andra ska gilla att bli påhoppade av deras- i vissa fall- presumtiva mördarmaskiner.
Citera
2023-01-22, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farfarsfar
Brukshundar som vakt- och jakthundar är alldeles utmärkt, men stora hundraser som sällskapsdjur i lägenheter känns mer obegripligt och på gränsen till djurplågeri.
Ett vanligt men mycket konstigt påstående att stora hundar skulle ha svårt att trivas i små lägenheter. Om en människa klarar av att bo smått kan jag lova att en hund klarar detta minst lika bra. De är nöjda med att bara ha en skön sovplats. Hemma sover hundar mest, när de får komma ut blir det äventyr.
Citera
2023-01-22, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Instämmer så gott som helt med ts. Jag är givetvis för ”nyttohundar”, blindhundar, bombhundar etc.
Men att infantila människor ska tillåtas ha hund för sitt nöjes skull är jag givetvis helt emot. Vargdebatten tre sig enormt löjlig i sammanhanget om vi gör jämförelsen med alla dessa hundar som skadar och försöker döda människor.

Otroligt sjukt att vi i vårt samhälle tillåter vanliga hundar som husdjur. Hundar aka definitivt förbjudas.
Att det finns ett antal hundägare som inte har disciplin på sina hundar är en sak.
För den sakens skull kan man inte bara förbjuda något som till 99% enbart är glädje, kärlek och bidrar till något positivt för så många.

Det är ju tyvärr på det viset att vad man än sysslar med, finns det alltid någon som inte fattar och förstör för många andra.
Citera
2023-02-13, 23:00
Medlem
Dille24s avatar
Man borde kanske börja med att införa straffskatt på hundar. 50% extra skatt på foder?

Nä, men helt allvarligt - både Danmark och Norge har förbud mot de allra otäckaste raserna. Det borde vara miniminivån.

Vi har över 10 000 hundattacker som kräver sjukhusvård varje år. Det borde ligga i statens intresse att minska denna kostnad, det är inte bara sjukhusvården som kostar förlorad arbetsinkomst/skatteintäkt och psykiskt välbefinnande kostar också..

Raser som Pitbull och Amstaff står för 70-80% av alla hundattacker.
Citera
2023-02-13, 23:39
Medlem
Dille24s avatar
Här var väl egentligen svaren på hela debatten:
Klart att vi inte kan förbjuda alla hundar men det här borde absolut vara genomförbart!

Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
En del saker som jag tycker ska införas:
  • Förbud mot vissa raser som t.ex. pibull terrier, boer boel, tibetansk mastiff m.fl. En del hundar är helt enkelt inga bra sällskapsdjur precis som tigrar är inga bra sällskapsdjur.
  • Alla hundar måste enligt lag beskattas och märkas med RFID eller biometriskt ID.
  • Om hundar attackerar andra människor ska ägaren åtalas som han själv utförde det.
  • Medborgare ska kunna förbjudas att äga hund om det finns rättsliga skäl till det t.ex. tidigare incidenter eller psykstörda människor. Ungefär som psykiskt sjuka inte får köpa vapen i USA.
  • Utöka omården där hundar måste vara kopplade eller ej tillåtna t.ex. städer, stränder, parker inte avsedda för hundar.

Många skaffar hund pga dumma vapenlagar i Sverige. Om laglydiga medborgare hade rätt att skaffa vapen hade de inte behövt skaffa en hund. Ett vapen är lättare att hantera än en hund och man kan inte gömma sig bakom en pistol som man kan göra med en hund.

Kriminella ska varken ha rätt att skaffa varken hund eller vapen.
Citera
2023-07-12, 02:31
Medlem
SMERSHs avatar
Hund bet ihjäl katten Mango i hans hem ”gått för långt” en hund gick in i en annan familjs hem och bet av nacken på katten.. tänk om hunden bitit ihjäl en bebis,. alla sorters kamphundar borde ses som samma någon inbehar kniv på allmän plats, dessa är vapen!!

https://www.nwt.se/2021/07/28/hund-b...r-langt-8b687/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in