2018-12-25, 23:54
Medlem
Vit-Brandbils avatar
IKEA-kök är ok när de sätts upp men efter 5-10 år så börjar skavanker och fanersläpp att komma. Har ett kök nu som är insatt av tidigare ägare 05 och skåp under diskbänk börjar släppa.
Bodde tidigare i en lägenhet där det var ett Ballingslöv kök med riktigt trä i luckorna och det såg inte ens nött ut efter 10 år.

Det är klart skillnad på kök och den gången jag byter så blir det INTE Ikea.
Citera
2018-12-26, 00:05
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackstalkern
Fel, det är stor skillnad på trädensiteten i stommarna. IKEA har nästan hälften jämfört med Marbodal, Storsjökök etc. Den enda billiga aktören med vettiga stommar är Bäcklunda.

Sen så är inte IKEA klappkasst såklart, men skillnader finns det och du får vad du betalar för.

Vad faen babblar du om. Jag har jobbat som köksmontör av alla stora märken. Det är INGEN skillnad mellan fabrikstillverkade stommar. Alla har spånskivor i standard stommarna. Du kan hänvisa till något tekniskt mumbojumbo. Det skiter jag i. Skillnaden sitter i designen. Inget annat.

Vill man ha riktig kvalitet hör man av sig till ett snickeri. Men då avser jag ett kök som är tänkt att hålla 100 år, och inte ett som blir töntigt efter 10.
Citera
2018-12-26, 02:46
Avstängd
Pitschkas avatar
Fast fan vilket skit KVIK är.
Jag har haft två kök från dem och...det var si och så med passformen, hyllfronter som släppte osv.
Hade valt IKEA före dem alla gånger.
Fast snygg design och bra pris har de, det ska jag ge dem...
Citera
2018-12-26, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _x3m_
Vissa säger att ex de dyrare köken och IKEA använder samma stommar

Citat:
Ursprungligen postat av lazycowboy
Stommarna är samma konstruktion som de flesta andras

Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Vad faen babblar du om. Jag har jobbat som köksmontör av alla stora märken. Det är INGEN skillnad mellan fabrikstillverkade stommar. Alla har spånskivor i standard stommarna. Du kan hänvisa till något tekniskt mumbojumbo. Det skiter jag i. Skillnaden sitter i designen. Inget annat.

Men det måste väl rimligen vara någon skillnad på ett skåp som är ihoplimmat hos en kökstillverkare än på ett som svenne-banan skruvar ihop hemma på köksgolvet?

Sen kan det väl inte bara finnas en enda tillverkare av spånskivor i hela världen, en typ av råvara och en typ av tillverkningsmetod?

Citat:
Fel, det är stor skillnad på trädensiteten i stommarna. IKEA har nästan hälften jämfört med Marbodal, Storsjökök etc.

Jag har själv ingen aning men är det samma spånskivor i Ikeas kök som dom har i resten av sina spånskivemöbler så är jag ganska övertygad om att materialet i köksstommarna skiljer från Ikea och en del andra tillverkare.

Citat:
Ursprungligen postat av dwg
många kommer säga att jag pratar skit men enbart för dom har mycket skit från Ikea.

Man bör ju i alla fall ha haft något annat märke och jämfört med.
Citera
2018-12-26, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt

Vill man ha riktig kvalitet hör man av sig till ett snickeri. Men då avser jag ett kök som är tänkt att hålla 100 år, och inte ett som blir töntigt efter 10.

Då du nämner ”tekniskt mumbojumbo” när jag pratar om själva kvaliten på träet så avgör det allt... Du har rätt att det visuellt inte är någon direkt skillnad på stommarna men mängden trä i träet så att säga skiljer sig grovt och är en indikation på hur lång hållbarhet du har. Du har nästan dubbla trädensiteten i andra dyrare kök jämfört med IKEA och det visar sig på hållbarheten över tid.

Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Stämmer det att luckorna är gjorda av pressat papper eller är det en myt?

Jo jag vet men Ikeas verkar vara anmärkningsvärt dåliga. Jag har stenskivor i halva mitt kök och det är nog en av dom saker jag är mest nöjd med, bara att ställa varma grytor direkt på bänkskivan, tål väta etc.
Det är inte pressat papper vad jag vet utan en laminatfilm över en kärna av MDF. Snarlikt som alla kör. Vissa äldre serier av IKEA kanske kör deras lösning av pressat papper likt hyllserien Lack, det vågar jag inte svara på.
Citera
2018-12-26, 07:03
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _x3m_
Har varit runt och tittat på nytt kök till villa, bland annat Kvik. Överväger IKEA-kök främst på grund av priset då det i vissa fall är 1/3 av priser.

Vad är er åsikt om IKEA-kök? Jag har hört lite olika. Vissa säger att ex de dyrare köken och IKEA använder samma stommar (ändå bara spånplatta) samt att många av de dyrare har sina egna konstiga speciallösningar. Dock om man vill ex fylla ut 1 dm på ett ställe är det lättare med de dyrare jämfört med IKEA.

Jag har idag ett dyrt kök från Kvänum och har tidigare haft erfarenhet av IKEA-kök. Min uppfattning är att det inte ens går att jämföra, och då menar jag hållbarhet, stryktålighet, funktion och kvalitetskänsla. Skåpsluckorna sitter perfekt, har en gedigen känsla med mjukstängande mekanism som aldrig felar samt är mycket stryktåliga och massiva. Det IKEA-kök jag tidigare hade med att göra kändes som wellpapp i jämförelse.

Jag köpte för tre år sedan ett skrivbord från IKEA - den enda möbel jag någonsin köpt från IKEA. Det var ett av deras lite dyrare skrivbord. Det är hemskt och jag hatar det. Hela skrivbordet känns ihåligt och jag hade förmodligen kunnat slå handen rakt igenom det med lite ansträngning.

Sedan dess vägrar jag IKEA.
Citera
2018-12-26, 07:05
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Fel, det är stor skillnad på trädensiteten i stommarna. IKEA har nästan hälften jämfört med Marbodal, Storsjökök etc. Den enda billiga aktören med vettiga stommar är Bäcklunda.

Sen så är inte IKEA klappkasst såklart, men skillnader finns det och du får vad du betalar för.

Ja, detta måste vara den wellpapp-känsla jag får av IKEA-möbler. Det känns ihåligt och billigt.
Citera
2018-12-26, 07:46
Medlem
sebno1s avatar
Finns ju dom som gör egna luckor till ikea-stommar:
Om man vill ha 60-talsstuk
http://jarfallakok.se/
Trendigt, gör till och med ben.
https://superfront.com/se/kok

Byggde om vårat kök men behöll dom platsbyggda överskåpen från 50-talet. Första gången jag skulle dra ut underskåpen så höll jag på att riva ut hela lådan. Vägde ju ingenting ikeas lådor jämfört med dom gamla så jag är glad att jag behöll överskåpen.
Citera
2018-12-26, 08:14
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Ikea nej tack!

Vi körde Kvik-stommar och lät ett snickeri göra resten.

Resultatet blir en kostnadseffektiv lösning som både ser ut och är exklusiv.
Citera
2018-12-26, 08:17
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Haha, rev 2006 mitt gamla Marbodalkök från 80-talet, satte in ett IKEA-kök med massiva ekluckor.
(Marbodalluckorna var fanér som släppte av vattenångan från kokande kastruller på spisen). Stommarna i marbodalköket var masonit på träram, inuti var det fyllt med något som liknar äggkartonger, dvs papp. Enda positiva med detta var att jag kunde "slägga bort" det gamla köket på typ fem minuter..

Efter 12 års daglig användning (lagar nästan alla måltider i köket) så ser IKEA-köket sprillans nytt ut fortfarande. Kostade väl cirka 40.000:- 2006, om jag minns rätt. Vitvaror tillkom, köpte dessa på Elon. Blandare och diskho på Rörshoppen.
Bänkskivan köpte jag på Bauhaus eller om det var den andra tyska byggmarknaden på Hisingen. Massiv ek, ingen jäkla perstorpsplatta inte!
Allt som allt kostade köket cirka 60.000, satte upp allt själv på en helg.
Citera
2018-12-26, 08:49
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Haha, rev 2006 mitt gamla Marbodalkök från 80-talet, satte in ett IKEA-kök med massiva ekluckor.
(Marbodalluckorna var fanér som släppte av vattenångan från kokande kastruller på spisen). Stommarna i marbodalköket var masonit på träram, inuti var det fyllt med något som liknar äggkartonger, dvs papp. Enda positiva med detta var att jag kunde "slägga bort" det gamla köket på typ fem minuter..

Hur kan det skilja sig såhär i upplevelserna av IKEA m.fl? Var det det billigaste Marbodal-köket du hade? Jag upplever precis som andra skribenter att IKEA är "ihåligt" och inte massivt. Det känns som sagt som wellpapp. Detta är ju inte något jag skriver bara för att sänka IKEA, utan det är verkligen så jag upplever det.

Är det så att IKEA och övriga erbjuder både och?
Citera
2018-12-26, 08:52
Medlem
Ni som skriver att Ikea har luckor i massivt trä, exempelvis ek, måste ha missuppfattat vad ”massiv” betyder. De har träfanér i sina dyrare luckor, d v s ett tunt lager trä ovanpå någon form av spånskiva. Med massivt trä menas att det är riktigt trä rakt igenom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in