2018-12-25, 22:15
Medlem
Har precis installerat ett IKEA kök, överlag är de bra och har väldigt smidiga/uppfinningsrika monteringar men de blir ju lite som alla andra i och med att de serietillverkas.

De har ett bra planeringsverktyg på webben samt kostnadsfri planering både online och i butik.

Själv köpte jag stommar/lådor och luckor av IKEA, vitvaror hos lokal elhandlare lite mer exklusiva, och bänkskiva av komposit sten som tål 300 grader inkl. diskho hos glasmästare.

Även jag fick rådet att skippa VVS och vitvaror hos IKEA, enda fördelen är att de är direkt anpassade till IKEA's stommar. Har du en vettig vitvarubutik kan de fixa fram grejer som passar ändå, det du ska se upp med är diskmaskinen, det måste vara en som är anpassad till IKEA Miele har modell som passar.

Om du köper VVS av IKEA måste du köpa all VVS till blandare och ho de har en egen standard.

TL;DR

Rekommenderas men lägg ner lite arbete och ta ej VVS/vitvaror därifrån.
Citera
2018-12-25, 22:17
Medlem
lazycowboys avatar
Inget fel på kvalitén på ikea-köken. Stommarna är samma konstruktion som de flesta andras och beslagen är tyska Blum som gör och de sitter i 90% av alla kök. Vill man flexa lite så kan man ju få sina ikealuckor målade i valfri färg och köpa beslag någon annanstans. Köp inte heller deras egna vitvaror.
En fördel är också att det svider inte lika mycket om man vill byta köket efter 10 år som om man fått ett kök byggt för 300 lax.
Citera
2018-12-25, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Det är ingen skillnad på ikea och andra masstillverkade kök. Den enda skillnaden är att vissa tillverkare sätter ihop stommarna i fabrik.

Men annars betalar du för design.

Alla standard kök från större tillverkare har spånstommar, ungefär samma gångjärn osv. Det är ingen större skillnad. Enbart "design".

Och design är skräp.

Vill du betala för kvalité, anlita ett snickeri. Som gör saker från grunden, med bra material efter förutsättningarna du har där hemma.

Fel, det är stor skillnad på trädensiteten i stommarna. IKEA har nästan hälften jämfört med Marbodal, Storsjökök etc. Den enda billiga aktören med vettiga stommar är Bäcklunda.

Sen så är inte IKEA klappkasst såklart, men skillnader finns det och du får vad du betalar för.
Citera
2018-12-25, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
IKEA har bra kök, har stor erfarenhet själv och snickare brukar säga samma sak. Den billigaste serien vitvaror är dock ren skit. Köp dom dyrare eller kvalitetsprodukter av annat märke. Induktionshällen stänger av sig om det kommer en droppe vatten bredvid kastrullen.

Men vad i helvete sitter du av alla människor och svettas i ett jävla Ikea kök, det valde ju tom jag som är WT bort.

TS hur stort är köket?
Ska du montera det själv?

Om det inte är så enormt stort kostar inte heller lite roligare kök så otroligt mycket mer. Dom blir dessutom något billigare att montera om du lejer bort arbetet. Fast du måste ju naturligtvis ta en fight om priset vilket tycks finnas stort utrymme för om man inte är tappad bakom en vagn.
Citera
2018-12-25, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Du får det du betalar för, enklare är det inte.
Ikea = skit , många kommer säga att jag pratar skit men enbart för dom har mycket skit från Ikea.

Det stämmer inte, dyrare kök har massiva luckor och stomme och inget i hopp pressar skit med lite plast över.
Du har delvis rätt. Man ska undvika luckor med ditlimmad folie. Herregud hur kan man ha det i ett kök där det skvätter vatten. Sånt jäkla designfel. Men Ikea har ju olika klasser. Visst kan man få massiva luckor fortfarande? Vi hade iaf det i köket vi byggde 2006.
Citera
2018-12-25, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackstalkern
Fel, det är stor skillnad på trädensiteten i stommarna. IKEA har nästan hälften jämfört med Marbodal, Storsjökök etc. Den enda billiga aktören med vettiga stommar är Bäcklunda.

Sen så är inte IKEA klappkasst såklart, men skillnader finns det och du får vad du betalar för.

Du verkar ha koll, grannen har ett Ikea kök, där står laminatet från bänkskivan rakt ut som en jävla keps ovanför diskmaskinen, för att det separerade från bänkskivans stomme pga värmen/ångan när man öppnat diskmaskinen.

Misstänker att det skiljer lite i kvalité på bänkskivorna också?

Sen visade det sig att luckorna är av pressat papper och på dom har färgen flagnat och ser ut som en 100år gamla ladugårdsvägg...
Citera
2018-12-25, 23:06
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Men vad i helvete sitter du av alla människor och svettas i ett jävla Ikea kök, det valde ju tom jag som är WT bort.

Jag förstår inte riktigt vad du syftar på med ditt muntra och aningen sarkastiska inlägg, men..
I ett antal fall har jag installerat Ikea-kök i några radhus för uthyrning, men skulle mycket väl kunna tänka mig att överväga ett Ikea-kök för eget bruk. Dock ej vitvarorna, vilket även påpekats av andra.

Jag önskar dig god lycka med ditt exklusiva köksval.
Citera
2018-12-25, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Jag förstår inte riktigt vad du syftar på med ditt muntra och aningen sarkastiska inlägg, men..
I ett antal fall har jag installerat Ikea-kök i några radhus för uthyrning, men skulle mycket väl kunna tänka mig att överväga ett Ikea-kök för eget bruk. Dock ej vitvarorna, vilket även påpekats av andra.

Jag önskar dig god lycka med ditt exklusiva köksval.

Jag syftade på att så som du har presenterat dig här inne utgick jag från att du hade ett platsbyggt kök eller i alla fall något av dom Tyska eller Italienska.
Citera
2018-12-25, 23:21
Medlem
NickSonnys avatar
Min åsikt är att kök i Sverige är sjukt dyrt för det man får för pengarna. Jag har precis inrätt ett 3-rums hem och kök i Thailand, i teak, för samma pengar som man får ett ikeakök i spånplattor för i Sverige. Var lever man bäst? Antar att var och en måste göra sitt val...
Citera
2018-12-25, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Du verkar ha koll, grannen har ett Ikea kök, där står laminatet från bänkskivan rakt ut som en jävla keps ovanför diskmaskinen, för att det separerade från bänkskivans stomme pga värmen/ångan när man öppnat diskmaskinen.

Misstänker att det skiljer lite i kvalité på bänkskivorna också?

Sen visade det sig att luckorna är av pressat papper och på dom har färgen flagnat och ser ut som en 100år gamla ladugårdsvägg...
Laminatskivor är helt värdelöst och ska inte användas till köksbänkar. Idag är stenskivor såpass prisvärda att det inte är jättestor skillnad mot bra laminat. En stenskiva håller dessutom i evigheter och är väldigt svåra att förstöra. Går en stenskiva sönder så hade en laminat knäckts för knappt hälften. Kolla prismässigt med Stengruppen eller en ÅF som saluför dom.

Försök även köpa riktiga träluckor men då springer det iväg i pris. IKEAs fungerar, samma med Kvik, Bäcklunda, Epoq etc. men det kommer ju inte hålla i evigheter.
Citera
2018-12-25, 23:41
Medlem
Jag har haft två ikeakök, inkl vitvaror, och varit nöjd med dem. Inget direkt att klaga på förutom lite pyssel med passformen här o var. Precis som du påpekat så är det mycket kök för pengarna.
Citera
2018-12-25, 23:49
Medlem
Citat:
Försök även köpa riktiga träluckor men då springer det iväg i pris. IKEAs fungerar, samma med Kvik, Bäcklunda, Epoq etc. men det kommer ju inte hålla i evigheter.

Stämmer det att luckorna är gjorda av pressat papper eller är det en myt?

Citat:
Laminatskivor är helt värdelöst och ska inte användas till köksbänkar. Idag är stenskivor såpass prisvärda att det inte är jättestor skillnad mot bra laminat. En stenskiva håller dessutom i evigheter och är väldigt svåra att förstöra. Går en stenskiva sönder så hade en laminat knäckts för knappt hälften. Kolla prismässigt med Stengruppen eller en ÅF som saluför dom.

Jo jag vet men Ikeas verkar vara anmärkningsvärt dåliga. Jag har stenskivor i halva mitt kök och det är nog en av dom saker jag är mest nöjd med, bara att ställa varma grytor direkt på bänkskivan, tål väta etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in